Grad
Beograd je 2011. godine doneo odluku o zabrani prodaje alkohola posle 22h.
Odluka predviđa zabranu prodaje alkoholnih pića od 22 sata do 6 ujutru u
prodavnicama, samouslugama, diskontima, robnim kućama, specijalizovanim
prodavnicama za prodaju štampe i duvana, kioscima, trgovinskim centrima i
benzinskim stanicama (link).
Ustavni
sud je pre uvođenja odluke u Beogradu proglasio neustavnom ovakvu odluku u
Novom Sadu, ali to nije smetalo kreatorima javnih politika da istu izglasaju u
Beogradu. Ipak, Ustavni sud je u oktobru 2012. godine proglasio neustavnom istu
odluku u Beogradu (link). Međutim, krajem juna ove godine Beograd opet usvaja
istu odluku (link), a u sprovođenje iste sam se uverio pre nekoliko dana u
Tempu.
U
kreiranju javnih politika, u institucionalnom dizajnu - Immergut (2008: 567)
definiše „veto mesta“, odnosno kaže da su „veto mesta“ one političke
institucije koje mogu da spreče („stave veto na“) usvajanje zakonskih predloga
i javnih politika. Karakteristična „veto mesta“ u političkim sistemima su
gornji domovi parlamenta (ukoliko su dvodomni), institucija predsednika ukoliko
ima moć odbijanja zakona, ustavni sudovi i građanski referendumi.
U
sistemu lokalne samouprave Srbije, jedina „veto mesta“ jesu Ustavni sud i
građani ukoliko pokrenu referendum (za pokretanje referenduma je neophodno
prikupiti potpise minimum 10% upisanih birača u Beogradu, a za odluku koja je
obavezujuća za skupštinu grada mora da glasa većina izašlih uz izlaznost većine
upisanih birača). Grad Beograd je jedinica lokalne samouprave.
On je autonoman od centralne vlasti i slobodan u svom odlučivanju, ali je
„ograničen“ Ustavom i zakonom. Ustav je osnovni instrument ograničenja
vlasti i garant sloboda građana, a Ustavni sud predstavlja to "veto
mesto" koje štiti osnovne slobode i prava građana od lokalnih vlasti.
Iako
je Ustavni sud proglasio neustavnom odluku o zabrani prodaje alkohola nakon 22h
i prouzrokovao ukidanja ove odluke od strane Beograda, vlast u Beogradu je
očigledno shvatila da Ustavni sud nema moć koju mu Ustav daje. Usled
permanentne dominacije izvršne vlasti nad zakonodavnom i sudskom, očigledno je
da je pozicija Ustavnog suda ništavna.
Ono
što je bitno za grad Beograd, kao lokalnu samoupravu, jeste da izvršna vlast -
odnosno ministarstvo zaduženo za poslove lokalne samouprave može da obustavi od
izvršenja opšti akt jedinice lokalne samouprave samo
na pet dana, a u tom roku je dužna da pokrene ocenu ustavnosti akta
jedinice lokalne samouprave (Zakon o lokalnoj samoupravi, čl. 81). Prema tome,
proces ocene zakonitosti i ustavnosti i ukidanja odluke se prebacuje na Ustavni
sud.
Ministarstvo
može da proglasi ništavnim akt samo protiv koga nije obezbeđena sudska zaštita,
a u ovom slučaju jeste (Zakon o lokalnoj samoupravi, čl. 84).
Ministarstvo
zbog odluka jedinica lokalnih samouprava ne može da raspusti skupštinu opštine
i vlast u Beogradu to zna. Može da raspusti skupštini samo u tri slučaja, a
nijedan od njih nije zbog odluka koje donosi jedinica lokalne samouprave (Zakon
o lokalnoj samoupravi, čl. 85).
Prema
tome, grad Beograd (čitaj: Dragan Đilas) je svestan da mu izvršna vlast
formalno - pravno ne može ništa, a očigledno smatra da je jači od Ustavnog
suda, a građani u Beogradu očigledno nemaju ni ustavom zagarantovana prava.
Immergut, Ellen (2008), „Institutional
Constrains on Policy“, in:
Goodin, Robert; Rein, Martin; Moran, Michael (eds), The Oxford Handbook od Public Policy, Oxford: Oxford University Press, pp. 557 -
571.
Zakon o lokalnoj samoupravi, Sl.
glasnik RS, br.129/2007.
No comments:
Post a Comment