Izvesno je da će
Lazar Krstić, nepartijska ličnost, mladi stručnjak iz inostranstva, biti novi
ministar finansija. Iako ga Narodna skupština još nije ni postavila na mesto
ministra, očekivanja od njega su velika. Kratko rečeno - da uvede red u javne finansije i da krene na
put neophodnih reformi. Lepo zvuči, zaista. Ali, u čemu je poenta?
Davno sam pisao
kako je SNS-u bilo veoma lepo u prethodnom periodu jer nisu imali odgovornost
za finansije i privredu, tako bolne teme koje su uvek u odluci (motivaciji)
birača kada izlaze na izbore. Nakon toga se desio Dačićev „prevrat“ te su iz
vladajuće koalicije izbačeni URS i Mlađan Dinkić, alfa i omega privrede i
finansija u Srbiji od 2000. godine, a SNS-u „uvaljen“ vruć krompir. Nakon toga
sam pisao kako je naprednjacima nakon tog poteza Dačića jedina dobitna kombinacija
da ide na izbore i naplati svoju biračku podršku na istim. Oni se nisu odlučili
na to, da li zbog dogovora u vezi sa sporazumom iz Brisela ili zbog „datuma“,
ne zna se.
Međutim, očigledno
je da Vučić nije hteo da prihvati da njegova partija bude direktno odgovorna za
finansije, već je pod raznoraznim parolama o stručnjacima, svetu i globalnoj
ekonomiji odlučio da to mesto nekome prepusti (da niko iz SNS-a ne bude
ministar), a ja bih prosto rekao „uvali“, a štafetu najvećeg problema je
preuzeo mladi stručnjak koji se školovao u inostranstvu, ne živi u Srbiji, nema prljavu biografiju iza sebe i možda najbitnije "novo je ime" u političkom životu Srbije (a to birači vole). Mogu samo reći -
racionalno sa Vučićeve strane.
Od uvođenja reda u
javne finansije nema ništa. Neće biti neophodnih reformi. Zašto tako mislim,
možda Krstić zaista želi i ume sve to da izvede? Možda i želi, možda i ume
(iako verujem da to svako ume, ali da većina političara ne sme), ali neće moći.
A neće moći iz prostog razloga što - dok je koalicije okupljene oko SPS-a u
vladi (sa sve premijerom) u sadašnjem
političkom sistemu, od ozbiljnijih reformi nema ništa. Ni od uravnotežavanja
prihoda i rashoda, niti od reformi socijalnih servisa (penziono, zdravstveno
itd.), niti reformi javnih preduzeća. Šta očekivati od koalicije koja tvrdi (Milan
Krkobabić) da je departizacija neprihvatljiv i štetan koncept i da je departizacija
= legalizacija pljačke?!? Da ne govorimo o drugim ekonomskim merama koje su nam
neophodne kao što su deregulacija, privatizacija javnih preduzeća itd. Takođe,
svi znamo da bez reforme penzionog sistema nema normalnih javnih finansija, a
kako mislite da je Krstić izvede kada mu je za to potrebna podrška SPS-a i
PUPS-a?
Šta je još bitno?
Prethodna vlada Ivice Dačića u kojoj je bio URS, nije bila minimalno pobednička
(142 poslanika u Narodnoj skupštini), te PUPS sa svojih 12 poslanika nije bio
veto igrač (partija koja može da ucenjuje druge). Danas ne znamo ko će sve
glasati za rekonstruisanu vladu, ali je više nego izvesno da će bez 16 URS-ovih
poslanika, PUPS postati veto igrač, odnosno partija čija ja saglasnost
neophodna za usvajanje javnih politika.
Ipak, ovde ne treba
zaboraviti SNS. Njihov ekonomski program se ne razlikuje mnogo od SPS-ovog,
tako da ne znam ni kakve bi to promene i reforme SNS sproveo da nema ograničenja
u vidu koalicije oko SPS-a.
Sve u svemu, od
promena nema ništa - ne zbog Lazara već zbog političkog sistema u kome živimo i
građana koji glasaju onako kako glasaju (ne glasaju za ekonomske reforme, a ako ćemo iskreno ekonomskih reformi nema ni u partijskoj izbornoj ponudi). Jasno je da će kod dela birača
odgovornost SNS-a za javne finansije biti prepoznata, ali ne onako kako bi bila
da je SNS zaista preuzeo ovaj resor. Na kraju će krivica najvećim delom pasti
na Lazara, oko koga u budućnosti previđam milion teorija zavera kakve samo mi umemo da
izmislimo, a on će se nakon (ne)obavljenog posla brzo vratiti odakle je došao.
1 comment:
Hahahahaha... hahaha haha ha
Post a Comment