Friday, May 30, 2014

GSP - između trećine manje autobusa, aleve paprike i hektolitara alkohola

U prethodnom blogu na temu gradskog prevoza (link) sam pisao o tome koliko je sistem neefikasan i koliko košta građane Beograda kroz subvencije iz gradskog budžeta javnom preduzeću GSP Beograd i privatnim prevoznicima koji su integrisani u sistem. U poslednjih pet godina ukupni iznos subvencija jeste skoro 400 miliona evra. U tom blogu sam, u skladu sa najavom nove gradske vlasti da će sistem naplate vratiti pod okrilje Grada Beograda, pisao da je potrebno osmisliti mehanizme za bolju naplatu karata i povećanje prihoda jer gradski prevoz u Beogradu koristi veliki broj građana koji mogu da finansiraju sistem.

U poslednja dva dana stigle su najave za tri potencijalne mere. Jedna od njih je povećanje cene mesečne karte za studente, kao i uvođenje plaćanja prevoza na mesečnom nivou za penzionere. Da povećanje cena karata za ove kategorije građana ne bude kontra produktivno najavljena je i mera da će se povećati broj kontrolora u prevozu, a da će kontrolori biti prebačeni u sektor komunalne policije sa ovlašćenjima da legitimišu korisnike prevoza bez karte (link). Iz gradske vlasti smatraju da će ovom merom smanjiti broj švercera za 10% i da će na taj način uvećati prihode. Ova mera može imati pozitivne efekte na naplatu karata.


Sa druge strane, iz gradske vlasti je rečeno da više nemaju novca da plaćaju privatne prevoznike (link) i pretpostavlja se da od ponedeljka 02. juna neće saobraćati autobusi privatnih prevoznika kojih je oko 400 od ukupno 1337 autobusa koliko saobraća svakog radnog dana. Privatni prevoznici učestvuju u prevozu putnika na 83 od ukupno 133 linije, a na 12 linija isključivo saobraćaju privatni prevoznici. To znači da će od ponedeljka neke linije biti potpuno ukinute, a na svim ostalim će broj vozila/polazaka biti smanjen za 1/3. Da li će to biti dovoljna opomena za građane da počnu da plaćaju usluge gradskog prevoza? Možda, ali nisam siguran u to. Ako velika većina građana počne da plaća prevoz i naplata bude efikasna, sam sistem može ostati neefikasan, a tražnja za subvencijama ista. Zbog čega?

Paralelno sa ovim najavama i vestima se javljaju i tekstovi koji govore o samoj prirodi gubitaških javnih preduzeća, koji su monopolisti i ne funkcionišu na principima tržišnog poslovanja. Vest koju smo danas videli sjajno govori o suštini funkcionisanja javnih preduzeća. Iako su monopolisti, sa velikim brojem korisnika usluga, preduzeće je u konstantnim gubicima (koji se pokrivaju novcem svih poreskih obveznika, građana Beograda; subvencijama iz budžeta grada - od 59 do 119 miliona evra),  neefektivno i neefikasno posluje u svakom pogledu, ali i pored toga u ovom preduzeću se formiraju raznorazne sulude komisije i nabavljaju proizvodi mimo ikakve logike (link). Formiraju se komisije za ocenjivanje ukusa i mirisa kafe, kao i za proveru kvaliteta aleve paprike. Osim toga, GSP nabavlja i velike količine alkoholnih pića (viski, rakije, vinjak, vino, pivo) iako nije jasno za koje namene i sa kojim opravdanjem.

Ovakve vesti iz javnih preduzeća ne treba da vas iznenađuju. Sve dok ne posluju tržišno ili dok ne budu odgovorni za svaki dinar poreskih obveznika koji potroše, imaćemo ovakvo stanje u javnim preduzećima. Sa jedne strane neefikasnost, a sa druge strane bahato korišćenje novca poreskih obveznika koji GSP dobija kao subvencije će dovesti uskoro do potpune propasti. Kako gradskog budžeta, tako i samog gradskog prevoza. Čini mi se da smo došli blizu kraja. U skladu sa replikom iz jednog domaćeg filma, NIJE BUS PLUS KRIV, MI SMO...






No comments: