Ne tako davno, u izbornoj kampanji 2014. godine je Mlađan
Dinkić predlagao besplatna letovanja i zimovanja za osnovce (link), i sa tim predlogom
je bio jedan od „šampiona“ te izborne kampanje. Pre dva dana smo dobili najavu iz Vlade Republike Srbije da će građani
(penzioneri, nezaposleni i oni sa platom do 60.000 rsd) dobiti vaučere u
vrednosti od 5.000 rsd koji mogu da iskoriste za smeštaj u domaćim turističkim
destinacijama. Ideja sa vaučerima je deo kampanje da se letuje u Srbiji, da
se novac troši u Srbiji i da se na taj način podstakne domaći turizam.
Subvencionisanje privrede je bio osnovni element svake
ekonomske politike u prethodnih sedam godina. Sada smo prešli i na neku vrstu
subvencionisanja građana. U trenutku kada se javni dug Republike Srbije
približava brojci od 26 milijardi evra i kada se svake sekunde zadužujemo po 92
evra (izvor: link), pitanje je
ekonomske opravdanosti ovakvog projekta. Pozivi da se letuje u Srbiji su jedna
stvar i verujem da su dobronamerni, vaučeri su nešto sasvim drugo. Ukoliko
pogledamo društvene kategorije koje su obuhvaćene ovim predlogom podela vaučera
– jedini zaključak koji se izvlači jeste da je najmanje 3/5 stanovništva u ovoj
kategoriji. Što znači da je potencijalni broj vaučera koje država može da
podeli - ogroman.
Koje ekonomske efekte
može da ima realizacija ovog projekta?
1.
Ukoliko vaučere
iskoristi milion ljudi, to bi poreske obveznike koštalo oko 42 miliona evra, što
predstavlja skoro 10% onoga što je ušteđeno donošenjem mere o smanjenju
plata i penzija prethodne godine. Ukoliko bi vaučere iskoristilo dva
miliona ljudi, duplira se potreban novac za realizaciju projekta.
2.
Pozitivni efekti po
razvoj turizma sigurno ne mogu da budu veći od negativnih koje je proizvelo
smanjenje plata i penzija, čak ni u minimalnom
obimu.
3.
Postoje dva dodatna
problema koja povećavaju troškove samog projekta. To je administriranje
izdavanja i naplate vaučera. Da bi građani dobili vaučere, nego
mora da im ih izda, a sve na osnovu potrvde da građani pripadaju određenoj
kategoriji stanovništva. To znači novi dodatni posao za birokratiju, kako na
prikupljanju zahteva za vaučere (nove organizacione jedinice ili kreiranje
novog posla u okviru postojećih), tako i za druge delove birokratije koje bi
radile na pripremi dokumentacije. Sa druge strane, naplata vaučera od strane
turističkih subjekata (hotela, motela, banja itd). Dodatni posao i za
birokratiju i za turističke subjekte što povećava troškove njihovog poslovanja.
4.
Postoji velika mogućnost,
imajući u vidu da je država (ili
državni subjekti) često najveći dužnik
prema privredi, da država ne isplati
vaučere turističkim subjektima. Ili da ne isplati svima. Ili da ih isplati
sa velikim zakašnjenjem. Na taj način, postiže se kontra efekat i turistički
subjekti se dovode u problem. Moj stav je da postoji i ozbiljna šansa da će se
od turističkih subjekata tražiti neka vrsta ekonomskog patriotizma, u kontekstu
da se odreknu novca od vaučera. A sve uz pritiske i eventualne pretnje
raznoraznim inspekcijama i sl.
5.
„Zloupotreba“ vaučera
je naredni problem. Siva ekonomija cveta u Srbiji. Veliki broj građana
u sivoj ekonomiji zarađuje preko 60.000 rsd mesečno. Oni su zvanično
nezaposleni i ostvaruju pravo na vaučer.
Koji su potencijalni
društveni efekti ovog projekta?
1.
Verovatno bi određeni broj građana zaista iskoristio ovu
priliku i zbog vaučera otišao na letovanje negde u Srbiji.
2.
U jedno sam siguran, zanemarljiv (na nivou statističke greške)
broj građana bi odustao od odlaska na more zato što postoji opcija dobijanja
vaučera. Samo bi eventualno nakon
odlaska na more (i trošenja novca na moru, a ne u Srbiji – što je suprotno
od cilja premijera, koji je on istakao kao ključni cilj podsticaja za letovanje
u Srbiji), određeni deo građana otišao
na vikend negde u Srbiji. U ovom slučaju, novac dat kroz vaučere ne
ostvaruje nijedan zadati cilj. Čak suprotno, dovodi ga do besmisla. Istraživanje
stavova građana je moralo da bude urađeno pre najave ovakvog projekta. Siguran
sam da bi rezultati pokazali da je projekat besmislen.
Koji su potencijalni
politički efekti ovog projekta?
1.
Kada govorimo o
političkim efektima, ključni je percepcija prosečnog birača u Srbiji, koji
vaučer razume kao premijerovu pomoć običnim građanima. Ne shvatajući da taj
novac nije ni premijerov, ni državni, već njihov. Jer oni su poreski
obveznici koji kroz poreze i ostale naknade pune državni budžet.
2.
U tom kontekstu, podela vaučera je sjajan potez premijera
koji će naći odobravanje prosečnih birača.
3.
Po mom sudu, podela
vaučera i kampanja za letovanje u Srbiji ima jedan-jedini cilj, a to je
politički marketing u sklopu pripreme za izbore (link).
Ukoliko se projekat realizuje, novac za vaučere će se pronaći,
ili oni neće biti ni naplaćeni. Administriranje projekta će opet platiti
građani i turistički subjekti. Turizam i
privreda neće biti pomereni sa sadašnje tačke. Ali, biračka podrška premijeru
će se održati na istom nivou. Politički marketing kroz državne resurse je
društveno skup. Ali, političari imaju samo jedan cilj, a to je reizbor.
Mnogo bolja mera za
podsticaj turizma jeste smanjenje poreza i naknada, a ta opcija je uvek i
jeftinija. Ali, ona ne donosi glasove prosečnih birača.
No comments:
Post a Comment