Traženje renti predstavlja traženje profita mimo
tržišta (Prokopijević, 2000: 323) ili pojavu zahteva za određenim davanjima od
strane države (Đorđević, 2009: 205) ili najopštije rečeno - traženje renti je
sticanje pogodnosti mimo tržišta (Pavlović, 2013). Uglavnom se izvlačenje
profita (rente) odvija uz pomoć države. Odnosno, država svojim aktivnostima i
regulacijama nekome donosi profit. Državna intervencija u ekonomiji uvek stvara
dobitnike i gubitnike, bilo da se ona ogleda u tarifama, carinama, kreiranju
cena, subvencija, uvoznih kvota i izvoznih kredita (Hindmoor, 2006: 86).
Više volim da koristim termin: „izvlačenje pogodnosti“, nego traženje/izvlačenje renti pa ću
koristiti taj termin. Tema ovog bloga jeste osnovno i srednje obrazovanje, a rentijeri
(oni koji izvlače pogodnosti) su učitelji i nastavnici („prosvetari“). Tema
nije odnos da li je obrazovanje efikasnije kada je državno ili privatno, niti
ću ulaziti u tu temu. Pre svega ću se usredsrediti na to da je cena koju
društvo plaća, od izvlačenja renti od strane učitelja i nastavnika, visoka (ko
želi više da čita o društvenoj ceni izvlačenja renti: Mueller, 2003; Tullock,
2002).
TROŠKOVI I NAČIN FINANSIRANJA OBRAZOVANJA
Cena koju društvo plaća zbog postojanje renti se ogleda u
tome što su izdaci koje Republika Srbija izdvaja za obrazovanje na nivou
evropskog proseka, ali da su ishodi (postignuti rezultati učenja) znantno
lošiji. Srbija godišnje na obrazovanje izdvaja u proseku oko 5% BDP-a.
Potrebno
je naglasiti da su ubedljivo najveća stavka u budžetu za obrazovanje - plate
zaposlenih. Na plate zaposlenih u
obrazovanju odlazi 4% BDP-a Republike Srbije. Ovde je potrebno naglasiti da
su plate u osnovnom i srednjem obrazovanju na nivou prosečnih plata u državi, ali je problem u broju učitelja i
nastavnika. Puno radno vreme za nastavnike (za učitelje je nešto drugačije)
iznosi 18 đačkih časova (po 45 minuta) u toku nedelje. “Škole u Srbiji se
finansiraju na bazi neophodnih sredstava/inputa.
Finansiranje plata - najveće stavke potrošnje u obrazovanju - obezbeđuje se na osnovu
nastavnih sati. Iako bi postojeće alokacije nastavnih sati mogle biti odraz
stopa upisa u prošlosti, direktori škola nisu motivisani da smanje broj
nastavnih sati kada opadne stopa upisa. Zapravo, oni to i ne rade sa dobrim
razlogom. Manji broj nastavnih
sati značio bi
manji budžet i
neprijatan zadatak otpuštanja
osoblja (Svetska banka, 2009: 40)”.
Prema
tome, škole novac za svoj rad dobijaju na osnovu broja nastavnih sati - tu
dolazimo da ključnog pitanja: Da li je broj učitelja i nastavnika optimalan?
PREKOBROJAN BROJ UČITELJA I NASTAVNIKA
U
2009. godini u Srbiji je osnovne škole pohađalo oko 579 000 učenika, a radilo
je oko 54 000 učenika/nastavnika, odnosno
na 10,6 učenika je dolazio 1 učitelj/nastavnik. U srednjim školama je bilo oko
255 000 učenika i 28 000 nastavnika, odnosno
na 9 učenika je dolazio 1 nastavnik.
Postavlja
se pitanje kako je to moguće, a poenta je u struktuiranju odeljenja i pogrešnoj
regulativi u ovoj oblasti. Regulativa predviđa da je maksimalan broj učenika po
odeljenju - 30, ali ne reguliše minimalan broj. Pa je tako moguće da postoje 3
odeljenja istog razreda sa po 10 učenika, umesto 1 odeljenje sa 30 učenika. Naravno, racionalizacija odeljenja se ne
čini iz prostog razloga jer se time pravdaju fondovi časova nastavnicima, a
škole na osnovu broja fondova časova dobijaju sredstva za tekuće poslovanje.
Indikativan
je broj koji se dobije kada bi se odeljenja popunjavala optimalno (da se uvede
da je 30 minimalan broj). Prosta
matematika dovodi do zaključka da u Srbiji, samo u osnovnim školima ima 11 000
nepotrebnih odeljenja (37% ukupnog broja odeljenja). Naravno, nemoguće bi
bilo na kratak rok oformiti odeljenja sa po 30 učenika na nivou cele države,
ali je više nego jasno da je prekobrojan broj odeljenja zapanjujući.
Ekonomska računica, šta bi bilo kada bi
se sva odeljenja oformila sa po 30 učenika kaže da bi to rezultiralo uštedom od
oko 14,7 milijardi dinara, ili oko 37% ukupnog budžeta za osnovno obrazovanje.
Treba
napomenuti da se svake godine upisuje sve manje dece u škole, tako da ne treba
govoriti kako su odeljenja pri formiranju pravljanja na ovaj način. Od 1990.
dolazi do naglog pada broja učenika po odeljenju (sa malim rastom u prvoj
polovini poslednje decenije XX veka). Upoređujući 1990/91 školsku godinu sa
2006/07 smanjenje broja učenika po odeljenju je iznosilo 18,4% u osnovnom i do
10% u srednjem obrazovanju. Problem
nastaje što odeljenja nisu racionalizovana, a prekobrojni nastavni kadar je
ostajao na poslu.
REZULTATI (ISHODI) OBRAZOVANJA
Autori
studije: "Srbija: Kako sa manje uraditi
više: Suočavanje sa fiskalnom krizom putem povećanja produktivnosti javnog sektora"
tvrde da ovo smanjenje prosečne veličine odeljenja i ne bi bio toliko pogrešan
izbor da je takav sistem rada doneo rast kvaliteta. Podaci o ishodima (znanjima
učenika) su čak potpuno suprotni.
Srbija
je učestvovala u Međunarodnom programu procene obrazovnih postignuća učenika
(PISA), 2003. i 2006. godine. Na oba
testiranja petnaestogodišnjaci nisu pokazali neophodna postignuća u čitalačkoj,
matematičkoj i naučnoj pismenosti.
Srbija
ima lošije rezultate od proseka OECD u svim testiranim oblastima, a problem je
što znatno zaostajemo i za zemljama poput Hrvatske i Slovenije koje imaju obrazovne
sisteme sa istim poreklom kao i sistem Srbije. Takođe, Srbija je na drugom
testiranju pokazala još lošije rezultate nego na prvom.
Na osnovu testova, rezultati za Srbiju
su pokazali da: oko 43% učenika je funkcionalno
nepismeno u matematici,
38% su funkcionalno
nepismeni u prirodnim naukama, a
polovina svih 15-godišnjaka su funkcionalno nepismeni u čitanju.
ZAKLJUČAK
Na
osnovu svega prikazanog, izvlačenje pogodnosti se odnosi na očigledno dobro
organizovanu grupu učitelja i nastavnika koji uspevaju da zadrže posao uprkos
velikoj prekobrojnosti i neefikasnosti. Otpuštanje nastavnika i učitelja je
nepopularan potez i vlade se teško odlučuju na njega, a otpuštanje nastavnika
bi u nekom trenutku uslovilo i zatvaranje nekih škola. Sa druge strane
obrazovni sistem je jako bitan, a učitelji i nastavnici lako mogu da stupe u
štrajk (što gledamo godinama). Ukoliko zaposleni u obrazovanju štrajkuju,
građani su nezadovoljni jer deca ne idu u školu što im stvara dodatne troškove,
te vlade uglavnom brzo pristaju na zahteve učitelja i nastavnika (prosvetara). Osim zahteva za povećanjem plata, očigledno
je da je prvi zahtev prosvetara da se održi postojeći nivo zaposlenih što u
krajnjem ishodu i jeste pogodnost koju ostvaruju mimo bilo kakvog tržišta.
Siguran posao bez obzira na potpunu neefikasnost (kako troškova, tako ishoda - znanja
učenika).
__
Đorđević, Snežana
(2009), Analize javnih politike,
Beograd: Fakultet političkih nauka i Čigoja štampa.
Hindmoor, Andrew
(2006), „Public Choice“, u: Hay,
Colin; Lister, Michael and Marsh, David (eds), The State: Theories and Issues, New York: Palgrave Macmillan, pp.
79 - 97.
Mueller, Dennis
(2003), Public Choice III, Cambridge:
University Press.
Pavlović, Dušan
(2013), „Socijalna korpa“ i rentseeking,
Beograd: Politička blogonomija. http://www.dusanpavlovic.in.rs/mypage/Blog/Entries/2013/1/23_Socijalna_korpa_i_rent-seeking.html
Prokopijević,
Miroslav (2000), Konstitucionalna
ekonomija, Beograd: E - Press.
Svetska banka (2009), Srbija:
Kako sa manje uraditi više: Suočavanje sa fiskalnom krizom putem povećanja
produktivnosti javnog sektora, dokument Svetske banke.
Tullock, Gordon
(2002), „The Theory of Public Choice“, u: Tullock, Gordon; Seldon, Arthur and
Gordon, Brady (eds), Government Failure:
A Primer in Public Choice, Washington: Cato Institute, pp. 3 - 79.
Đ
7 comments:
Oformi ti po selima odeljenja sa 30 učenika.
Naravno da je teško, ali u ovoj studiji Svetske banke stoji kako bi ovakvo formiranje odeljenja uvećalo troškove prevoza za duplo, ali bi bi dalje ostvarene uštede formiranja ovakvih odeljenja bile veoma velike.
Mali seljani će sigurno biti presrećni što putuju 5-6 sati do škole i nazad.
Ne bi putovali sigurno duže od pola sata - sat.
Ako su mogli naši roditelji da pešače po snegu do kolena 5km uzbrdo do škole, i još 5km (takođe uzbrdo :) ) nazad, ne vidim problem u tome da đaci putuju u selo, dva pored prevozom koji bi im bio plaćen.
U našim selima bi to bilo ostvarivo jedino ako pod prevozom podrazumevaš helikoptere :)
Odeljenje od 30 ucenika je nefunkcionalna skupina, previse dece kako bi se obratila paznja na dete kao pojedinca. No dobro, takav je zakon, jeftinije je, ocigledno se zna sta je prioritet danas postao.
U Finskoj, koja godinama prednjaci na testovima koji su pomenuti u postu, je maksimalan broj ucenika po odeljenju 20 i gledaju da se kako se ide od osnovnog ka visokom obrazovanju taj broj smanjuje.
Dakle kao moj zakljucak rekao bih da se slazemo da je potrebna odredjena revizija i reforma naseg prosvetnog sistema. Ali se nikako ne slazem da je stvar jednostavna ili da je problem finansijski. Ali s obzirom da je ovde ocigledno fokus na finansijama i pljuvanju sistema, mogu vam reci da ste potpuno u pravu i da se iskreno nadam da nikada necete imati funkciju sa koje cete moci da uticete na prosvetni sistem.
Post a Comment