Teorija racionalnog izbora ukratko kaže da su ljudi racionalni
i da odluke donose na osnovu troška i dobiti određenog (ne)činjenja, odnosno da
će nešto učiniti ukoliko dobit prevazailazi troškove. Takođe, mnogi
interpretiraju racionalnog čoveka kao usko sebičnog i tvrde da je altruistično
delanje neracionalno ili iracionalno.
Pretpostavlja se da (Little, 1991: 44) racionalni
pojedinac meri korisnost svakog od oblika delovanja i da preferira opcije koje
će doneti rezultate sa većom korisnosti za njega (racionalni pojedinci žele da
maksimizuju korist za sebe), kao i da su moguće promene preferencija i odnosa
korisnosi za pojedince. Takođe, pitanje je šta su ciljevi ljudskog delovanja,
odnosno koje to koristi žele racionalni pojedinci da ostvare, pa ciljevi mogu
biti – novac (prihodi), slobodno vreme, obrazovanje i sl.
Altruistični motivi su uglavnom izuzeti iz ciljeva koje
racionalni pojedinci žele da ostvare, i ti ciljevi se poistovećuju sa
vlastitim, odnosno usko sebičnim interesima ostvarivanja koristi isključivo za
sebe. Međutim, parafrazirajući Daunsa pojedini autori tvrde: „Ne može se
jednostavno poistovjetiti djelovanja u vlastitu najveću korist sa sebičnošću u
najužem smislu jer je samozatajna
dobrotvornost često veliki izvor vlastite koristi (McLean, 1997: 60).“ Ovim
model racionalnog izbora proširuje prostor za tumačenje u koji je uključen i
altruizam, i kojim se šire tumači aksiom vlastitog interesa.
U skladu sa tim, ideju altruizma kao dobročinstva koji
ništa ne donosi pojedincu i koji se kao delanje ne smatra racionalnim, ja vidim
drugačije. Ne mislim da su ljudi koji su
altruisti – neracionalni ili iracionalni. Smatram da se koncept ciljeva (kako Litl navodi – novac, slobodno
vreme ili obrazovanje) može proširiti na
altruizam. Neki pojedinci visoko vreduju osećaj koji imaju kada pomognu nekome
iako nemaju direktne materijalne koristi za sebe. Oni su potpuno racionalni, i
svoje odluke o delanju donose na osnovu proračuna dobiti i troškova.
Potvrdu toga vidim iz skorog događaja na putu ka Staroj
planini na seminar. Dvoje kola, iako smo do tada već putovali tri, četiri sata
i žurili na početak predavanja, usput smo ugledali traktor koji je zaglavljen u
kanalu u koji je upao dok je kosio i kog pokušavaju da izguraju dva čoveka. Staju oba automobila, izlazi pet muškaraca
iz njih i pomažu u guranju. Uspeli smo da izguramo traktor i tako pomognemo
čoveku u nevolji. Naša korist od toga u uskom tumačenju racionalnog izbora ne
postoji. Trošak je bio „gubljenje vremena“ na ionako dugom putu, rizik
da se zakasni na predavanja, da se neko povredi, iscepa i sl. Ipak, naša dobit
je prevazišla troškove i rizik jer je osećaj da ste pomogli nekome bio mnogo
veća dobit za nas petoro. I to je
racionalni i sebični interes, jer ne bismo stali i pomogli da sami u altruizmu
ne vidimo korist za sebe. Ljudi su racionalni i sebični, ali nekada su naše
preferencije altruistične.
Little, Daniel
(1991), Varieties of Social
Explanation: An Introduction
to the Philosophy
of Social Science, Oxford:
Westview Press.
McLean, Iain (1997), Uvod u javni izbor, Zagreb: Fakultet
političkih znanosti.
No comments:
Post a Comment