Sinoć je objavljena vest (link)
da su se sve partije složile sa inicijalnom idejom Srpske napredne stranke o
istovremenom glasanju na svim nivoima (republički, pokrajinski i lokalni
izbori). Mogućnosti za to postoje na proleće naredne godine kada je termin
redovnih izbora na pokrajinskom i lokalnom nivou ukoliko se premijer odluči i
za raspisivanje vanrednih parlamentarnih izbora (o čemu sam pisao još u martu,
pogledati: ovde).
Kao opravdanje za spajanje izbora u tekstu
Večernjih novosti navodi se da Srbija više ne sme biti u stanju stalnih kampanja.
Institucionalne prepreke ne postoje, a sve je stvar političkog dogovora i međupolitičkih
odnosa. Jedan od ključnih argumenata koje partije iznose pri ovom stavu jeste
da će to dovesti i do ušteda prilikom održavanja izbora (što jeste tačno) i da
će se uvesti red.
Međutim, šta je ključni cilj svake partije koji
se krije iza ovakve ideje? To jeste opšta partijska kampanja zasnovana na
promociji lidera partije. Kada imate
istovremene republičke i lokalne izbore, lokalne kampanje (sa lokalnim kandidatima
i lokalnim temama) gotovo da ne postoje. Sva sredstva i resursi se usmeravaju
na promociju partije i njenog lidera. Kada se održavaju samo lokalni
izbori, tada partije moraju pažnju da usmere na lokalne politike i pojedince
koji se kandiduju u lokalnim samoupravama. To je ono što partije ne žele. Sve
ono što su odlike izbornih kampanja u Srbiji (izraženo liderske kampanje;
negativne i prljave kampanje; prevelika obećanja; odricanje od odgovornosti;
izostanak objektivnog izveštavanja od strane medija – Lončar, Stojanović, 2015)
je mnogo teže primeniti na terenu lokalnih izbora. Iako su i lokalni izbori
gotovo uvek tematski usmereni na promociju lidera partije i same partije, ipak
su takve kampanje dosta teže izvodljive kada su lokalni izbori odvojeni do
parlamentarnih.
Lokalni
izbori i lokalne kampanje ipak zahtevaju predstavljanje lokalnih kandidata i
lokalnih politika. Tu su sve političke partije na nepoželjnom terenu. Lokalni kandidati su uglavnom oni koji su u najboljim odnosima sa
šefom partije, a ne oni koji su građanima prepoznatljivi i koji imaju podršku
od njih. Na terenu predlaganja predloga lokalnih politika su partije tek u
problemu. Političke partije u Srbiji ne vode policy kampanje (Stojanović,
2014), već kampanje usmerene na metateme i opšta, prevelika obećanja biračima.
Zato partije žele da se lokalni izbori održavaju istovremeno kada i republički.
Da bi sve svoje mane mogle da kriju iza imena lidera i iza opštih političkih
poruka.
Lončar, Jelena; Stojanović,
Boban (2015), “Electoral Campaigns in Serbia from 2000 to 2014.” in:
Stojiljković, Zoran; Spasojević, Dušan; Lončar, Jelena (eds), How to Make Intra-Party Democracy Possible?
Institutional Factors and Internal Dynamics of Intra-Party Relations,
Belgrade: Faculty of Political Sciences, University of Belgrade.
Stojanović, Boban (2014), “Partijski predlozi
javnih politika na izborima 2014. godine”, u: Jovanović, Milan; Vučićević,
Dušan (ur.), Izbori u Srbiji 2014. godine: Politička rokada, Beograd:
Institut za političke studije, str. 177 – 201. (link)
No comments:
Post a Comment