Бобан Ж. Стојановић[1]
СОЦИЈАЛНИ ПРОФИЛИ ПОЛИТИЧКИХ ФУННКЦИОНЕРА У ГРАДСКИМ
ОПШТИНАМА У БЕОГРАДУ И ГРАДУ БЕОГРАДУ
РАДНА ВЕРЗИЈА
Кључне речи: социјални профили, креатори јавних политика, градске
општине, председник општине, професија, пол
Овај
рад тематски представља корак даље у односу на радове о стању локалне
самоуправе у Србији[2]
који је теоријског карактера, и о ставовима грађана о учинковитости
децентрализације одлучивања у граду Београду[3]
који је емпиријског карактера. Прво поглавље (1) овог рада представља контекст истраживања. У наредном поглављу (2)
представљамо методологију истраживања. У трећем (3) поглављу приказујемо
резултате истраживања. У поглављу четири (4) анализирамо резултате истраживања.
1. КОНТЕКСТ
ИСТРАЖИВАЊА
Да бисмо разумели неопходност једног оваквог рада и
његов научни и друштвени допринос морамо имати у виду структуру локалне
самоуправе у Републици Србији, територијалну и политичку организацију града
Београда и градских општина. „Локалне власти су свакодневно директно укључене у
животе свих грађана.“[4]
Због тога је неопходно да локална демократија функционише. Овај рад има за циљ
да прикаже социјалне профиле политичких функционера у градским општинама и
граду Београду. „У
демократији, сваки грађанин треба да има право да изрази своје преференције о
томе шта би влада требало да уради, да имају право да гласају и бирају
доносиоце одлука, као и да се сами кандидују. Демократија је облик политичког
режима у ком грађани имају могућност да учествују.“[5] Од
суштинске је важности да се демократија учи на локалном нивоу и да грађани
партиципирају и узимају учешћа у доношењу одлука на локалном нивоу. Међутим, то
није случај. Уочени проблем у граду Београду јесте да грађани већински ни не знају
(на нивоу препознатљивости по имену) оне који доносе одлуке у њихово име. Овај
проблем се рефлектује на две кључне области. Са једне стране, грађани ће се
тешко одлучити за партиципирање у систему (локална самоуправа, град Београд и
градске општине) уколико нису упознати са системом. Према томе, то што су
грађани отуђени од нивоа политике у градским општинама и граду Београду је
велики проблем за локалну демократију. Са друге стране, процес кандидовања за
локалне институције у политичким партијама је на овај начин у потпуности
остављен у рукама партија, које нису мотивисане да кандидују кандидате који
имају углед и који су остварени у својим пословима, већ с обзиром на начин
избора одборника (пропорционални изборни систем, затворене листе за бираче) и
избор градоначелника и председника градских општина и чланова градског/општинских
већа (нема директног избора већ их бирају избор у Скупштини града/градских
општина), политичке партије кандидују оне особе које су најлојалније партијама
и које имају урицај у партији. „Поступак кандидовања је, укратко, начин на који
се бирају кандидати који се такмиче на изборима за општа представничка тела и
остале јавне положаје.“[6]
Једно од кључних питања јесте и питање учешћа
жена у доношењу одлука. „Током 1990-их, заступљеност жена у одлучивању, и
конкретно у законодавним телима је чврсто стављено на међународну агенду. По
први пут у историји, постигнута је општа сагласност да је недовољна
заступљеност жена у одлучивању, само по себи знак демократског дефицита.“[7] Један од
кључних проблема у процесу доношења одлука у граду Београду и у градским
општинама јесте недовољна заступљеност жена на позицијама на којима се одлуке
доносе.
Све то доводи до тога да грађани немају увида у
локалну политику и да се партиципација грађана завршава чином избора. Да бисмо
то потврдили, у овом поглављу представљамо резултате истраживања које је
претходило истраживању социјалних профила политичких функционера у градским
општинама и у граду Београду.
Предистраживање које је за циљ имало проверу знања грађана о политичким
функционерима на нивоу градских општина спроведено
је у периоду од 13. до 16. јуна 2014. године. Тип узорка је случајни, стратификовани.
Стратификација узорка је рађена на основу општине становања.
Резултати
које смо добили у овом делу истраживања показују да је истраживање социјалних
профила политичких функционера било неопходно. Упитник је путем Интернета
попунило укупно 126 испитаника. Родна стратификација показује да је у узорку било
56,3% испитаница и 43,7% испитаника. Тачан
број испитаника по градским општинама се може видети у табели
испод:
Градска
општина
|
Број
испитаника
|
Процентуални удео
|
Врачар
|
13
|
10,3%
|
Савски венац
|
11
|
8,7%
|
Стари град
|
8
|
6,3%
|
Земун
|
9
|
7,1%
|
Нови Београд
|
18
|
14,3%
|
Палилула
|
13
|
12,7%
|
Звездара
|
15
|
11,9%
|
Вождовац
|
20
|
16,7%
|
Чукарица
|
9
|
7,1%
|
Раковица
|
10
|
7,9%
|
Укупно
|
126
|
100%
|
Табела 1. Број испитаника по градским општинама
Истраживање је
показало да је 62,4% испитаника гласало на претходним изборима на нивоу
градских општина, 32% испитаника није гласало, док се 5,6% не сећа. Овај податак нам показује да
су међу испитаницима већином грађани који су политички активни у контексту
изласка на изборе.
Графикон 1.
Циљ истраживања је био и да проверимо да ли грађани
знају како се бира председник/ца општине. Питање је било постављено да се
изабере између опција: а) директно на изборима; б) посредно (у Скупштини
градске општине); в) поставља га град Београд; и г) не знам. Резултати су показали да скоро трећина
(31,7%) испитаника не зна на који начин се врши избор председника/це општине.
Графикон 2.
Податак да чак 1/3 грађана не зна ни на који
начин се бира председник општине/градоначелник нам говори о непостојању везе
између грађана и локалне политике.
Испитаницима је постављено отворено питање да
наведу име и презиме председника/це општине у којој живе као и партија из које
он/она долазе. Одговори које смо добили су доказали претпостављену хипотезу да грађани
недовољно знају ко им је председник/ца општине. Грађани већински (више од 50%)
знају како се зове и презива председник/ца градске општине тек у три градске
општине (Нови Београд, Врачар и Земун). У преосталих седам градских општина
председници градских општина су већински (мање од 50%) непрепознатљиви.
Занимљив је податак да грађани тек три градске општине већински (мање од 50%)
не знају из које партије долази председник/ца градске општине. Кључни податак до ког смо дошли нам говори
да тек у једној градског општини више испитаника зна ко је председник општине
него из које партије долази (Нови Београд). У преосталих девет градских
општина испитаници чешће знају из које партије долази председник/ца општине, у
односу на то како се зове председник/ца градске општине. Ови подаци нам јасно
показују да се локална демократија у Београду потпуно свела на партије и да
персонализација локалне политике не постоји. Зато је истраживање које смо
спровели о социјалним профилима политичких функционера у градским општинама у
Београду и граду Београду од суштинске друштвене важности.
2. МЕТОДОЛОГИЈА ИСТРАЖИВАЊА
Истраживање
социјалних профила политичких функционера у градским општинама и граду Београду
је спроведено у периоду од марта до августа 2015. године. Индикатори
које користимо за анализу социјалних профила и за који су нам били потребни
подаци су: година рођења, род, степен образовања и занимање.
Истраживање је обухватило 10 од 17 градских општина и
град Београд као јединицу локалне самоуправе. Узорак од 10 градских општина је
одређен на основу поделе на централне и приградске градске општине. У
истраживању су обрађени подаци из централних градских општина: Врачар, Савски
Венац, Стари Град, Земун, Нови Београд, Вождовац, Чукарица, Палилула, Раковица
и Звездара. Приградске општине које нису обухваћене истраживањем су: Барајево,
Сурчин, Обреновац, Гроцка, Сопот, Лазаревац и Младеновац. Приградске градске
општине имају шири спектар надлежности[8],
а њихов положај, степен урбанитета и различита социјална структура становништва
су фактори који су утицали да не буду узети у истраживање, уз ограничен обим
ове студије.
Прикупљање
података се вршило путем званичних интернет презентација градских општина и
града Београда. До потпуних података путем интернет презентације градских општина било
је могуће доћи само у два случаја (ГО Земун и ГО Раковица). Следећи корак у прикупљању података јесте
контактирање градских општина и града Београда путем званичне електронске поште
у складу са Законом о слободном приступу информацијама од јавног значаја. На
тај начин су прикупљени потпуни подаци у три случаја (ГО Звездара, ГО Нови
Београд и ГО Стари Град). Потпуни подаци
за остале градске општине и град Београд су прикупљени тек након упућених жалби[9]
Поверенику за информације од јавног значаја и реакције те институције.
Након реакције Повереника, потпуни подаци су прибављени и од преосталих
градских општина (ГО Чукарица, ГО Палилула, ГО Врачар, ГО Савски Венац и ГО
Вождовац) и града Београда[10].
Треба истаћи податак да је више од половине узорка (5
градских општина и град Београд) податке доставило тек након жалби упућених
Поверенику што говори о нетранспарентности ових институција.
Истраживање је обухватило следеће политичке функционере:
градоначелника, заменика градоначелника, председнике општина, заменике
председника општина, чланове општинских већа и градског већа, председника
скупштине града и његовог заменика, председнике скупштина општина и њихове
заменике, као и помоћнике градоначелника и председника општина. Број
функционера није утврђен Статутом града Београда и варира од општине до
општине.
3. РЕЗУЛТАТИ ИСТРАЖИВАЊА
У овом поглављу представљамо резултате истраживања
кроз индикаторе које смо користили у прикупљању података. Прво представљамо
град Београд као јединицу локалне самоуправе, а након тога градске општине из
узорка.
3.1. Град Београд
Град Београд има 20 политичких функционера. У наредним
табелама приказујемо профиле градоначелника и заменика градоначелника,
структуру политичких функционера према роду, старости, степену образовања и
занимању.
Функција
|
Име и презиме
|
Род
|
Старост
|
Степен образовања
|
Занимање
|
Градоначелник
|
Синиша Мали
|
М
|
43
|
Доктор наука
|
Доктор економских наука
|
Заменик градоначелника
|
Андрија Младеновић
|
М
|
40
|
Мастер
|
Мастер Менаџер
|
Табела 2. Градоначелник и заменик градоначелника
Мушкарци
|
14
|
Жене
|
6
|
Табела 3. Родна структура
Средња
школа
|
2
|
Висока
школа
|
1
|
Завршен
факултет
|
12
|
Мастер
наука
|
3
|
Доктор
наука
|
1
|
Табела 4. Структура према
степену образовања
Дипл.
економиста
|
6
|
Дипл.
менаџер
|
2
|
Дипл.
правник
|
3
|
Дипл.
инжењер
|
4
|
Техничар
|
2
|
Новинар
|
1
|
Економиста
|
1
|
Табела 5. Структура према
занимањима
Просечна старост политичких
функционера у граду Београду је 40,6 година.
3.2. Градска општина Земун
Градска општина Земун има 16 политичких функционера. У
наредним табелама приказујемо профиле председника општине и заменика
председника општине, структуру политичких функционера према роду, старости,
степену образовања и занимању.
Функција
|
Име и презиме
|
Род
|
Старост
|
Степен образовања
|
Занимање
|
Председник општине
|
Дејан Матић
|
М
|
46
|
Завршен факултет
|
Дипл. менаџер
|
Заменик председника општине
|
Дамир Ковачевић
|
М
|
51
|
Завршен факултет
|
Дипл. економиста
|
Табела 2. Председник општине и заменик председника
општине
Мушкарци
|
16
|
Жене
|
0
|
Табела 3. Родна структура
Средња
школа
|
9
|
Висока
школа
|
0
|
Завршен
факултет
|
7
|
Мастер
наука
|
0
|
Доктор
наука
|
0
|
Табела 4. Структура према
степену образовања
Дипл.
менаџер
|
3
|
Дипл.
економиста
|
1
|
Дипл.
инжењер
|
3
|
Студент
|
3
|
Техничар
|
4
|
Предузетник
|
1
|
Менаџер
|
1
|
Табела 5. Структура према
занимањима
Просечна старост политичких
функционера у градској општини Земун је 43,5 година.
3.3. Градска општина Раковица
Градска општина Раковица има 13 политичких
функционера. У наредним табелама приказујемо профиле председника општине и
заменика председника општине, структуру политичких функционера према роду,
старости, степену образовања и занимању.
Функција
|
Име и презиме
|
Род
|
Старост
|
Степен образовања
|
Занимање
|
Председник општине
|
Владан Коцић
|
М
|
52
|
Завршен факултет
|
Дипл. инжењер
|
Заменик председника општине
|
Душан Ђаковић
|
М
|
66
|
Завршен факултет
|
Дипл. инжењер
|
Табела 2. Председник општине и заменик председника
општине
Мушкарци
|
11
|
Жене
|
2
|
Табела 3. Родна структура
Средња
школа
|
5
|
Висока
школа
|
1
|
Завршен
факултет
|
7
|
Мастер
наука
|
0
|
Доктор
наука
|
0
|
Табела 4. Структура према
степену образовања
Дипл.
менаџер
|
2
|
Дипл.
економиста
|
1
|
Дипл.
инжењер
|
3
|
Техничар
|
5
|
Дипл. правник
|
1
|
Економиста
|
1
|
Табела 5. Структура према
занимањима
Просечна старост политичких
функционера у градској општини Раковица је 51,7 година.
3.4. Градска општина Вождовац
Градска општина Вождовац има 16 политичких
функционера. У наредним табелама приказујемо профиле председника општине и
заменика председника општине, структуру политичких функционера према роду,
старости, степену образовања и занимању.
Функција
|
Име и презиме
|
Род
|
Старост
|
Степен образовања
|
Занимање
|
Председник општине
|
Александар Савић
|
М
|
44
|
Завршен факултет
|
Дипл. менаџер
|
Заменик председника општине
|
Марко Сарић
|
М
|
39
|
Завршен факултет
|
Дипл. инжењер
|
Табела 2. Председник општине и заменик председника
општине
Мушкарци
|
13
|
Жене
|
3
|
Табела 3. Родна структура
Средња
школа
|
2
|
Висока
школа
|
2
|
Завршен
факултет
|
12
|
Мастер
наука
|
0
|
Доктор
наука
|
0
|
Табела 4. Структура према
степену образовања
Дипл.
менаџер
|
2
|
Дипл.
економиста
|
2
|
Дипл.
инжењер
|
6
|
Техничар
|
1
|
Дипл. правник
|
2
|
Економиста
|
1
|
Аутомеханичар
|
1
|
Физиотерапеут
|
1
|
Табела 5. Структура према
занимањима
Просечна старост политичких
функционера у градској општини Вождовац је 43,2 година.
3.5. Градска општина Савски Венац
Градска општина Савски Венац има 14 политичких
функционера. У наредним табелама приказујемо профиле председника општине и
заменика председника општине, структуру политичких функционера према роду,
старости, степену образовања и занимању.
Функција
|
Име и презиме
|
Род
|
Старост
|
Степен образовања
|
Занимање
|
Председник општине
|
Душан Динчић
|
М
|
40
|
Завршен факултет
|
Дипл. правник
|
Заменик председника општине
|
Владимир Новаковић
|
М
|
43
|
Завршен факултет
|
Дипл. економиста
|
Табела 2. Председник општине и заменик председника
општине
Мушкарци
|
10
|
Жене
|
4
|
Табела 3. Родна структура
Средња
школа
|
3
|
Висока
школа
|
0
|
Завршен
факултет
|
10
|
Мастер
наука
|
0
|
Доктор
наука
|
1
|
Табела 4. Структура према
степену образовања
Лекар
|
1
|
Дипл.
економиста
|
2
|
Дипл.
инжењер
|
1
|
Техничар
|
1
|
Дипл. правник
|
2
|
Економиста
|
2
|
Новинар
|
1
|
Дипл.
политиколог
|
1
|
Предузетник
|
1
|
Дипл.
архитекта
|
1
|
Проф.
цивилне одбране
|
1
|
Табела 5. Структура према
занимањима
Просечна старост политичких
функционера у градској општини Савски Венац је 49,5 година.
3.6. Градска општина Врачар
Градска општина Врачар има 16 политичких функционера.
У наредним табелама приказујемо профиле председника општине и заменика
председника општине, структуру политичких функционера према роду, старости,
степену образовања и занимању.
Функција
|
Име и презиме
|
Род
|
Старост
|
Степен образовања
|
Занимање
|
Председник општине
|
Тијана Благојевић
|
Ж
|
35
|
Завршен факултет
|
Дипл. доктор стоматологије
|
Заменик председника општине
|
Ђорђе Белемарић
|
М
|
44
|
Завршен факултет
|
Дипл. економиста
|
Табела 2. Председник општине и заменик председника
општине
Мушкарци
|
9
|
Жене
|
7
|
Табела 3. Родна структура
Средња
школа
|
0
|
Висока
школа
|
0
|
Завршен
факултет
|
16
|
Мастер
наука
|
0
|
Доктор
наука
|
0
|
Табела 4. Структура према степену
образовања
Дипл. доктор
стоматологије
|
1
|
Дипл.
економиста
|
2
|
Дипл.
инжењер
|
6
|
Дипл.
архитекта
|
1
|
Дипл. правник
|
4
|
Дипл.
политиколог
|
1
|
Дипл.
социјални радник
|
1
|
Табела 5. Структура према
занимањима
Просечна старост политичких
функционера у градској општини Врачар је 39 година.
3.7. Градска општина Стари Град
Градска општина Стари Град има 16 политичких
функционера. У наредним табелама приказујемо профиле председника општине и
заменика председника општине, структуру политичких функционера према роду,
старости, степену образовања и занимању.
Функција
|
Име и презиме
|
Род
|
Старост
|
Степен образовања
|
Занимање
|
Председник општине
|
Дејан Ковачевић
|
М
|
49
|
Завршен факултет
|
Дипл. правник
|
Заменик председника општине
|
Дејан Стефановић
|
М
|
61
|
Средња школа
|
Гимназија
|
Табела 2. Председник општине и заменик председника
општине
Мушкарци
|
14
|
Жене
|
2
|
Табела 3. Родна структура
Средња
школа
|
2
|
Висока
школа
|
0
|
Завршен
факултет
|
13
|
Мастер
наука
|
1
|
Доктор
наука
|
0
|
Табела 4. Структура према
степену образовања
Дипл.
менаџер
|
1
|
Дипл.
економиста
|
3
|
Дипл.
инжењер
|
3
|
Техничар
|
1
|
Дипл. правник
|
4
|
Дипл.
уметник
|
1
|
Дипл.
политиколог
|
1
|
Гимназија
|
1
|
Новинар
|
1
|
Табела 5. Структура према
занимањима
Просечна старост политичких
функционера у градској општини Стари Град је 42,6 година.
3.8. Градска општина Палилула
Градска општина Палилула има 16 политичких
функционера. У наредним табелама приказујемо профиле председника општине и
заменика председника општине, структуру политичких функционера према роду,
старости, степену образовања и занимању.
Функција
|
Име и презиме
|
Род
|
Старост
|
Степен образовања
|
Занимање
|
Председник општине
|
Стојан Николић
|
М
|
39
|
Завршен факултет
|
Дипл. менаџер
|
Заменик председника општине
|
Љубиша Ђуровић
|
М
|
64
|
Завршен факултет
|
Дипл. економиста
|
Табела 2. Председник општине и заменик председника
општине
Мушкарци
|
14
|
Жене
|
2
|
Табела 3. Родна структура
Средња
школа
|
8
|
Висока
школа
|
2
|
Завршен
факултет
|
6
|
Мастер
наука
|
0
|
Доктор
наука
|
0
|
Табела 4. Структура према
степену образовања
Дипл.
менаџер
|
1
|
Дипл.
економиста
|
2
|
Струк.
инжењер
|
2
|
Техничар
|
6
|
Гимназија
|
2
|
Професор
|
1
|
Дипл.
инжењер
|
1
|
Дипл.
политиколог
|
1
|
Табела 5. Структура према
занимањима
Просечна старост политичких
функционера у градској општини Палилула је 43,6 година.
3.9. Градска општина Нови Београд
Градска општина Нови Београд има 16 политичких
функционера. У наредним табелама приказујемо профиле председника општине и
заменика председника општине, структуру политичких функционера према роду,
старости, степену образовања и занимању.
Функција
|
Име и презиме
|
Род
|
Старост
|
Степен образовања
|
Занимање
|
Председник општине
|
Александар Шапић
|
М
|
37
|
Доктор наука
|
Доктор менаџер
|
Заменик председника општине
|
Немања Цабунац
|
М
|
33
|
Средња школа
|
Техничар
|
Табела 2. Председник општине и заменик председника
општине
Мушкарци
|
13
|
Жене
|
3
|
Табела 3. Родна структура
Средња
школа
|
4
|
Висока
школа
|
2
|
Завршен
факултет
|
8
|
Мастер
наука
|
1
|
Доктор
наука
|
1
|
Табела 4. Структура према
степену образовања
Доктор
менаџер
|
1
|
Дипл.
економиста
|
2
|
Дипл.
инжењер
|
3
|
Техничар
|
3
|
Економиста
|
2
|
Дипл.
психолог
|
1
|
Дипл.
филозоф
|
1
|
Дипл.
историчар
|
1
|
Доктор
стоматологије
|
1
|
Гимназија
|
1
|
Табела 5. Структура према
занимањима
Просечна старост политичких
функционера у градској општини Нови Београд је 43,8 година.
3.10. Градска општина Чукарица
Градска општина Чукарица има 16 политичких
функционера. У наредним табелама приказујемо профиле председника општине и
заменика председника општине, структуру политичких функционера према роду,
старости, степену образовања и занимању.
Функција
|
Име и презиме
|
Род
|
Старост
|
Степен образовања
|
Занимање
|
Председник општине
|
Срђан Коларић
|
М
|
50
|
Мастер наука
|
Мастер права
|
Заменик председника општине
|
Урош Јанковић
|
М
|
36
|
Висока школа
|
Струк. економиста
|
Табела 2. Председник општине и заменик председника
општине
Мушкарци
|
12
|
Жене
|
4
|
Табела 3. Родна структура
Средња
школа
|
4
|
Висока
школа
|
3
|
Завршен
факултет
|
8
|
Мастер
наука
|
1
|
Доктор
наука
|
0
|
Табела 4. Структура према
степену образовања
Дипл.
менаџер
|
2
|
Дипл.
економиста
|
2
|
Дипл.
инжењер
|
1
|
Техничар
|
3
|
Економиста
|
1
|
Лекар
|
1
|
Дипл.
социолог
|
1
|
Виши физиотерапеут
|
1
|
Струковни
инжењер
|
1
|
Новинар
|
1
|
Проф.
математике
|
1
|
Авиомеханичар
|
1
|
Табела 5. Структура према
занимањима
Просечна старост политичких
функционера у градској општини Чукарица је 53,3 година.
3.11. Градска општина Звездара
Градска општина Звездара има 15 политичких
функционера. У наредним табелама приказујемо профиле председника општине и
заменика председника општине, структуру политичких функционера према роду,
старости, степену образовања и занимању.
Функција
|
Име и презиме
|
Род
|
Старост
|
Степен образовања
|
Занимање
|
Председник општине
|
Едип Шерифов
|
М
|
38
|
Завршен факултет
|
Дипл. менаџер
|
Заменик председника општине
|
Зоран Вулетић
|
М
|
45
|
Средња школа
|
Техничар
|
Табела 2. Председник општине и заменик председника
општине
Мушкарци
|
12
|
Жене
|
3
|
Табела 3. Родна структура
Средња
школа
|
1
|
Висока
школа
|
4
|
Завршен
факултет
|
10
|
Мастер
наука
|
0
|
Доктор
наука
|
0
|
Табела 4. Структура према
степену образовања
Дипл.
менаџер
|
2
|
Дипл.
економиста
|
2
|
Дипл.
инжењер
|
2
|
Техничар
|
1
|
Дипл. правник
|
2
|
Економиста
|
1
|
Струк. менаџер
|
1
|
Лекар
|
1
|
Струк.
инжењер
|
1
|
Струк.
тренер
|
1
|
Проф.
енглеског језика
|
1
|
Табела 5. Структура према
занимањима
Просечна старост политичких
функционера у градској општини Звездара је 45,5 година.
На крају прегледа података
добијених из истраживања по градским општинама приказујемо табеларни приказ
кључних података.
Град/градска општина
|
Мушкарци
|
Жене
|
Средње образовање
|
Висока школа
|
Завршен факултет
|
Мастер наука
|
Доктор наука
|
Просечна старост
|
Град Београд
|
14
|
6
|
2
|
1
|
12
|
3
|
1
|
40,6
|
ГО Земун
|
16
|
0
|
9
|
0
|
7
|
0
|
0
|
43,5
|
ГО Раковица
|
11
|
2
|
5
|
1
|
7
|
0
|
0
|
51,7
|
ГО Вождовац
|
13
|
3
|
2
|
2
|
12
|
0
|
0
|
43,2
|
ГО Савски Венац
|
10
|
4
|
3
|
0
|
10
|
0
|
1
|
49,5
|
ГО Врачар
|
9
|
7
|
0
|
0
|
16
|
0
|
0
|
39
|
ГО Стари Град
|
14
|
2
|
2
|
0
|
13
|
1
|
0
|
42,6
|
ГО Палилула
|
14
|
2
|
8
|
2
|
6
|
0
|
0
|
43,6
|
ГО Нови Београд
|
13
|
3
|
4
|
2
|
8
|
1
|
1
|
43,8
|
ГО Чукарица
|
12
|
4
|
4
|
3
|
8
|
1
|
0
|
53,3
|
ГО Звездара
|
12
|
3
|
1
|
4
|
10
|
0
|
0
|
45,5
|
Укупно
|
138
|
36
|
40
|
15
|
109
|
6
|
3
|
45,1
|
4. ШТА НАМ ГОВОРЕ РЕЗУЛТАТИ ИСТРАЖИВАЊА?
Резултати истраживања указују на неколико проблема. Пре
свега и даље недовољан број жена на позицијама на којима се доносе одлуке. Укупно
гледано, од 174 политичка функционера тек 36 су жене (138 мушкараца), што
износи тек 20,6% односно тек 1/5 политичких функционера су жене. Број жена међу доносиоцима одлука
(политичким функционерима) у градским општинама и граду Београду не прелази ¼
од укупног броја политичких функционера осим у ГО Врачар (9 мушкараца и 7
жена). У свим осталим градским општинама број жена међу политичким
функционерима је од 0 до 4. Посебно забрињава податак да у ГО Земун ниједна
жена није међу политичким функционерима (16 мушкараца и 0 жена).
Такође, неопходно
је напоменути да од позиција водећих функционерских места (десеторо
позиција председника општина, позиције градоначелника, десеторо позиција
заменика председника општина и позиције заменика градоначелника) тек једно водеће функционерско место (од
22) заузима жена. И овог пута је у питању ГО Врачар у којој је жена на
позицији председнице општине. Све остале водеће функционерске позиције
заузимају мушкарци.
Када говоримо
о старости политичких функционера, просечна старост износи 45,1 годину, али
доста варира од градске општине до градске општине. Најмлађи
политички функционери су у ГО Врачар (просечна старост је 39 година), док су
најстарији у ГО Чукарица (просечна старост 53,3 године).
Када се ради
о степену образовања, потребно је нагласити да сви председници/це градских
општина као и градоначелник имају најмање високо образовање (завршен факултет).
Са друге стране, међу њиховим заменицима њих троје има средње образовање
(завршена средња школа).
Интересантно је да у ГО Врачар свих 16-оро политичких
функционера има високо образовање. Са друге стране, у ГО Земун и ГО Палилула
већина политичких функционера има средње образовање. У ГО Земун чак деветоро
политичких функционера има срење образовање, а само седам високо. У ГО Палилула
осам функционера има средње образовање, двоје има више образовање, а шесторо
високо образовање. Од укупног броја
политичких функционера (173) за које смо добили степен образовања[11]
109 функционера је завршило факултет и има високо образовање (63%). Средњу
школу је завршило 40 функционера (23,1%), док међу политичким функционерима има
тек три доктора наука (1,73%).
Када се ради о занимањима, међу политичким
функционерима, занимања су шаренолика, а највише има дипл. инжењера, дипл.
економиста, дипл. правника и дипл. менаџера. Дипл. инжењера има 34 (19,6%), дипл. економиста има 25 (14,4%), дипл.
правника има 20 (11,5%) и дипл. менаџера има 15 (8,6%).
5. СПИСАК КОРИШЋЕНЕ ЛИТЕРАТУРЕ
Blais, André, „Political
Participation“, in: Comparing Democracies
3; Elections and Voting in the 21st Century (eds: Lawrence LeDuc, Richard G. Niemi, Pippa Norris), Sage, London, 2010.
Kasapović, Mirjana, „Kandidacijski postupci u
demokratskim političkim sustavima“, Politička
misao, Zagreb, br. 4/2001.
Sawer, Marian, „Women and Elections“ in: Comparing Democracies 3; Elections and
Voting in the 21st Century (eds: Lawrence LeDuc, Richard G. Niemi, Pippa Norris), Sage, London, 2010.
Стојановић, Бобан; Јовић, Никола,
„Децентрализација одлучивања у граду Београду – ставови грађана о
учинковитости“, Политичка ревија, Институт за
политичке студије, Београд, бр. 04/2014.
Стојановић, Бобан, „Локална
демократија у Србији – стање и перспективе“, Српска политичка мисао, Институт за политичке
студије, Београд, бр. 03/2014.
[2] Бобан Стојановић,
„Локална демократија у Србији – стање и перспективе“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, Београд, бр. 03/2014.
[3] Бобан Стојановић,
Никола Јовић, „Децентрализација одлучивања у граду Београду – ставови грађана о
учинковитости“, Политичка
ревија, Институт за политичке студије, Београд, бр. 04/2014.
[4] Бобан Стојановић,
„Локална демократија у Србији – стање и перспективе“, Српска политичка мисао, Институт за политичке студије, Београд, бр. 03/2014, стр. 76.
[5] André Blais „Political Participation“, in: Comparing Democracies 3; Elections and Voting in the 21st Century (eds: Lawrence LeDuc, Richard G. Niemi, Pippa Norris), Sage, London, 2010, p.
165
[6] Mirjana
Kasapović, „Kandidacijski postupci u demokratskim političkim sustavima“,
Politička misao, Zagreb, br. 4/2001, str. 4.
[7] Marian Sawer, „Women and Elections“ in: Comparing Democracies 3;
Elections and Voting in the 21st Century
(eds: Lawrence LeDuc, Richard G. Niemi, Pippa Norris), Sage, London, 2010, p.
202.
[8] Статут Града Београда,
чл: 77
[9] Жалбе су упућене по
истеку рока од 15 дана након што су захтеви за слободан приступ информацијама
од јавног значаја послати свим градским
општинама и граду Београду, а на које нисам добио одговор у законом предвиђеном
року.
[10] Од града Београда нисмо добили податак о степену образовања за
једног члана градског већа уз образложење да ту информацију град Београд не
поседује.
No comments:
Post a Comment