Blic je juče objavio
vest
o nacrtu Zakona o finansiranju lokalne samouprave. Za sada, iako je nacrt u
fazi javne rasprave – nije ga moguće pronaći u online verziji. Ono što sam uspeo
da pronađem kao komentar zakona jeste izjava generalnog sekretara SKGO-a. Kako
je on izjavio za Blic, u nacrtu Zakona se predviđaju rešenja kojima će se
smanjiti izvorni i ustupljeni prihodi jedinica lokalnih samouprava (JLS).
Kako
je navedemo: „Ukidaju se pojedine takse, a umanjuju se i sredstva koja smo
dobijali od poreza na zarade. Do sada su lokalne samouprave zadržavale 80 odsto
tih sredstava, a ubuduće će kako to predviđa Nacrt zakona to biti samo 50
odsto. Ono što je opasno je što se smanjuju upravo oni prihodi koji su
bili sigurni.”
Šta je bitno da znamo o finansiranju lokalnih
samouprava?
Jedinice lokalne samouprave (JLS) se finansiraju
kroz izvorne prihode i prenete prihode sa višeg nivoa vlasti. Preneti prihodi
su ustupljeni prihodi i transferi.
Izvorni prihodi su
porezi, takse i naknade čiju osnovicu i stopu utvrđuju JLS.
Ustupljeni
prihodi su porezi i naknade, čije osnovice i stope utvrđuje
država, a sam prihod se deli između države i JLS, tj. prihod ostvaren na
teritoriji lokalne samouprave, ustupa se u celini ili delimično toj lokalnoj samoupravi.
Ustupljeni prihodi mogu biti od poreza (na prihod, na nasledstvo itd.) ili od
naknada (na korišćenje motornih vozila, za zagađivanje životne sredine itd).
Pojedinačno najznačajniji
ustupljeni prihod lokalnih
samouprava, i ne
samo ustupljeni već ubedljivo
najznačajniji prihod jeste porez na
zarade koji se
plaća prema mestu prebavilišta zaposlenog. Svim
lokalnim samoupravama, osim
Grada Beograda, pripada 80%
od tako naplaćenog
poreza na zarade
na njihovoj teritoriji
dok preostalih 20% pripada budžetu Republike. Samo u Gradu
Beogradu, ovaj udeo iznosi 70% naplaćenog poreza. Osim toga, jako je
važno napomenuti da prihod od
poreza na dohodak građana učestvuje sa između 22,1% i 29% u ukupnim prihodima JLS.
Takođe, JLS pripadaju i transferi iz budžeta Republike koji mogu biti nenamenski i namenski
koji se koristi za finansiranje određenih funkcija.
Kako procentualno
izgleda zastupljenost kojih prihoda u budžetima JLS? (podaci 2007. – 2010.;
situacija je slična i u prethodnim godinama).
Osim smanjenja izvornih i ustupljenih prihoda,
nacrt Zakona predviđa kako Blic prenosi - 24,1 milijarde dinaća veće transfere
ka lokalnim samoupravama.
Kada se radi o transferima, bitno je navesti da se u Srbiji transferi gotovo po
pravilu obavljaju prema političkoj liniji. U istraživanju Centra za primenjenje
studije su upoređeni transferi po više linija na više primera, ali je
najupečatljive poređenje Čačka (grada koji je tada imao drugačiju partijsku
vlast od republičke) i Jagodine (lider Jedinstvene Srbije je tada bio ključni
igrač u formiranju republičke Vlade). Pogledajte samo neke od transfera:
Iz prethodnih
tabela se dosta toga može zaključiti o transferima. Da bi lokalne samouprave
mogle da funkcionišu i da imaju samostalnost, neophodno je da imaju visoke
izvorne prihode i da što manje zavise od republičkih vlasti.
Smanjenje izvornih prihoda, kao i promena
procentualne podele ključnog ustupljenog prihoda (poreza na dohodak, koji je
učestvovao u prihodima JLS sa između 22 i 30% udela) sa 80% u korist JLS na 50%,
kao i povećanje transfera od strane republike ima samo jedan cilj – a to je da
dodatno uruši autonomiju i samostalnost lokalnih samouprava i da pojača
zavisnost od republičkih vlasti. Ukoliko se Zakon o finansiranju lokalne samouprave usvoji sa takvim odredbama, to nije ništa drugo nego ubijanje
lokalne demokratije u Srbiji.
Literatura:
Honadle, Beth; Costa, James; Cigler, Beverly, Fiscal
Health for Local Governments: An Introduction to Concepts, Practical Analysis,
and Strategies, Elsevier Academic Press, San Diego, 2004.
Spirić, Dragan; Bućić, Aleksandar, „Ka stabilnom i
održivom sistemu finansiranja lokalne samouprave u Republici Srbiji“, Polis, Stalna konferencija gradova i
opština - Savez gradova i opština Srbije i Centar za javnu i lokalnu upravu -
Palgo centar, Beograd, 1/2012.
Stojanović, Boban (2014), “Lokalna demokratija u Srbiji –
stanje i perspektive”, u: Srpska politička misao, God. 21, Vol. 45 (Br.
3/2014), Beograd: Institut za političke studije, str. 75 – 92. (link)
Zakon o finansiranju lokalne samouprave, Sl. glasnik RS, br. 62/2006, 47/2011,
93/2012 i 99/2013.
Zakon o porezu na dohodak građana, Sl. glasnik RS, br. 108/2013.
Finansiranje lokalne
samouprave u Srbiji i uticaj političke veze lokalne i republičke vlasti, Centar za
primenjene evropske studije, Beograd.
No comments:
Post a Comment