Wednesday, August 3, 2016

Koji je cilj zakona o taksi prevozu? Razbijanje taksi kartela ili njegovo jačanje?

Danas je objavljena vest u kojoj se kaže da: „GradBeograd je u saradnji sa Vladom Srbije formirao radnu grupu koja se bavidonošenjem zakona o taksi prevozu, najavio je gradski menadžer Goran Vesić.“ Precizirajući o čemu se radi, gradski menadžer je naveo da će cilj donošenja zakona biti da se iskoreni problem divljih taksista, da će Grad preko GPS uređaja pratiti kuda taksisti voze i koliko naplaćuju. Vesić je naveo da očekuje da će taksisti biti zadovoljni, ali i građani što je cilj ovog zakona.

Do sada nije postojao zakon koji uređuje pružanje taksi usluga (osim opštih načela sadržanih u Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju), već je grad Beograd kroz svoje odluke uređivao ovu oblast (Skupština grada kroz odluke o auto-taksi prevozu i gradonačelnik kroz rešenja o ceni prema kojoj se mora obavljati auto-taksi prevoz).

Ono što smo videli iz prvih najava gradskog menadžera jeste da je osnovni cilj donošenja zakona obračun sa tzv. „divljim taksistima“ i sa druge strane da se prati situacija u oblasti cena (da se kroz GPS sistem obezbedi naplata prema tarifama koje postoje).

Iako je gradski menadžer naveo da se zakon izrađuje sa ciljem da taksisti, ali i građani budu zadovoljni – na prvi pogled deluje da se zakon usvaja isključivo da bi taksisti bili zadovoljni. Zašto tako mislim? Zato što ako planirate donošenje zakona sa ciljem da rešite neke od problema, a zanemarite glavne probleme – nećete ništa uraditi.

Taksi prevoz u Beogradu je kartelizovan i to je ključni problem. Taksi u Beogradu je kategorija koja bi se mogla podvesti pod luksuz jer su cene taksi vožnje izuzetno visoke i tu leži ključni problem.


Iz prvih najava gradskog menadžera, cilj zakona nije da liberalizuje tržište već da na zakonskom nivou legalizuje postojeći kartel i da se prevoznici koji su unutar kartela više „ne bore“ sa onima koji su van njega, a žele da voze taksi.

Prema tome, ukoliko se planira donošenje zakona o taksi prevozu on mora da se zasniva na potrebama građana i pravim problemima koji postoje. A to znači da je neophodno razbiti postojeći taksi kartel i liberalizovati tržište. Tu je, pre svega potrebno:

1)     Ukinuti ograničenje broja taksi vozila

Svako limitiranje broja taksista ograničava potencijalnu ponudu. S jedne strane, imamo ograničenu ponudu taksi usluga, što je posledično oborilo i kvalitet; taksisti nemaju podsticaj da se profesionalno odnose prema građanima Beograda i gostima Beograda. S druge strane, proizvodi se negativan efekat na strani zakona tako što se stimuliše siva ekonomija u vidu „divljih taksista“. To predstavlja direktan udar na gradski budžet. Takozvanih „divljaka“ sigurno ima preko 2.000 u Beogradu, a cena njihovih usluga je vrlo varijabilna; usled velikog rizika zbog ilegalnog bavljenja taksi prevozom njihova cena ima tendenciju da bude viša nego što bi bila na slobodnom tržištu. Samim tim što se ilegalno bave ovim poslom, „divljaci“ ne izmiruju zakonske obaveze prema gradu u istoj meri kao registrovani taksisti.

Jednostavno, nema razloga da se ograničava broj taksi vozila. „Divlji taksisti“ i jesu posledica toga što je tržište zatvoreno. Prema tome, da bi se rešio problem divljih taksista, neophodno je ukinuti regulaciju koja im zabranjuje legalan rad.

2)    Ukinuti regulaciju cena taksi usluga

Kombinujući ukidanje regulacije cena sa ukidanjem ograničenja broja taksi vozila sigurno bi se došlo do smanjenja tarifa: kada bi ulazak u taksi profesiju bio slobodan, došlo bi do povećanja ponude; novoosnovana udruženja i samostalni taksi vozači bi, jasno je, težili da privuku korisnike nižim cenama. U razumnom vremenskom periodu, cene svih taksija bi težile uravnoteženju i došle bi na nivo koji je tržišni.

3)    Kreirati zakonski okvir tako da se omogući ulazak na tržište kompanija poput UBER-a

UBER je zaludeo svet (videti sajt) i promenio način pružanja taksi usluga. Postoje u 76 zemalja i u 473 grada pružaju usluge prevoza, vodeći računa o odnosu prema klijentima i kvalitetu prevoza, a izraženo su jeftiniji od gradskih prevoznika. Prošle nedelje sam bio u Poznanju i vozio sam se gradskim taksijem po ceni od 22 PLN (Polish Zloty). Istu vožnju (isto polazno i krajnje odredište) UBER-om sam platio 8,51 PLN. Poprilično jeftinije. Da ne pričam o jednostavnosti koju donosi vožnja UBER-om, jednostavno naručivanje vozila i direktno plaćanje karticom putem aplikacije. UBER je najavio „dolazak“ u Beograd, ali su se odmah pojavile informacije da taksisti u Beogradu to neće dozvoliti. Ministarstvo saobraćaja je stavilo do znanja UBER-u da ne može da posluje u Srbiji.

Ukoliko pogledamo najavu koja je stigla od gradskog menadžera deluje da će se doneti zakon o taksi prevozu čiji će cilj biti da podigne kartel koji postoji na zakonski nivo i ništa sem toga. Na taj način će građani Beograda i oni koji dolaze u Beograd i dalje biti na velikom gubitku, a taksisti će nastaviti da održavaju kartel i izvlače rentu.

Zato ovim putem pozivam gradske čelnike da makar ovog puta rade u interesu građana. Da kroz usvajanje zakona o taksi prevozu ukinu ograničenje o broju vozila koja pružaju taksi usluge, da prestanu sa regulisanjem cene taksi usluga i da omoguće ulazak kompanija poput UBER-a na tršište u Beogradu. Od ovakvih mera bi korist imali svi građani Beograda  i svi oni koji dolaze u Beograd. Jedini koji bi izgubili jesu članovi taksi kartela koji postoji u Beogradu.

* Zajedno sa kolegama sam uradio predlog taksi politike krajem 2011. godine koja je tada prosleđena tadašnjem gradonačelniku Beograda Draganu Đilasu. Nijedna gradska vlast do sada nije odlučila da reši problem koji postoji na tržištu taksi usluga i da razbije kartel.  

Dodatni tekstovi o tržištu taksi usluga:




No comments: