Prethodnog meseca sam pisao rad koji se bavio
izbornom kampanjom ove godine u Srbiji i za te potrebe radio komparaciju sa
prethodnim kampanjama (2012. i 2014.). Čitajući vesti i izveštaje iz te tri
kampanje, zapazio sam jednu stvar za koju sam se posle pitao – kada i kako se
ovo desilo i zašto to ranije nisam uvideo? U pitanju je promena populističkog
obrasca lidera SNS-a i premijera Srbije – Aleksandra Vučića.
Često se populizam poprilično različito tumači u
Srbiji. Bez prevelikog ulaženja u teorijski pojam populizma, odnosno u
definisanje da li je populizam politička orijentacija/ideološki obrazac ili je način
politike/politička komunikacija ili obuhvata obe ove stvari koje se prepliću,
za potrebe ovog bloga zadržaćemo se viđenja populizma kao načina političke
komunikacije i promene koja se u tom obrascu desila kod Aleksandra Vučića. Populizam
svako predstavlja koncept koji se zasniva na podeljenosti društva, odnosno
populistička retorika mora da stvara društvo podeljeno na pošteni narod i
iskvarenu elitu.
Kako je Aleksandar Vučić koristio populistički
obrazac do 2016. godine? Iako se danas sve više zaboravlja, aktuelni premijer
je svoju popularnost stekao „na krilima“ borbe protiv korupcije. U kampanji
2012. godine SNS je birače privukla na mantri borbe protiv korupcije. Setimo se
da je AV postao prvi potpredsednik Vlade RS zadužen za, između svih ostalih stvari,
za borbu protiv korupcije i kriminala. Njegova retorika je postala jasna – mi pošteni
se borimo protiv korupiranih bivših vlasti i tajkuna. Hiljade izgovorenih
rečenica da korupcija više neće biti opcija i da će ON uništiti korupciju i
kriminal u Srbiji. Najlakši put da se svidite većinskom osiromašenom narodu i
da se jasno postavite kao njihov zaštitnik nasuprot „multimilonera tajkuna“ i
korumpiranih političara iz prethodne vlasti. Setimo se samo koliko hapšenja je
bilo, pritvora za velika imena (Mišković) koje narod u Srbiji generalno
percipira kao tajkune i sl.
Vučić je ove teme jako dobro eksploatisao prethodne
četiri godine. Na krilima borbe protiv korupcije je dominantno pobedio na
izborima 2014. godine, a njegov rejting je nastavio i dalje da raste.
Međutim, ako malo bolje pogledamo Vučićevu
komunikaciju u 2016. godini – deluje da je poprilično smanjio populističku
retoriku u ovom kontekstu. Nekako pitanja borbe protiv korupcije i krimanala
više nisu dominantna tema (deo toga je prebacio na ministra Stefanovića). Verovatno
svestan da će u nekom trenutku, ovakva retorika da se okrene protiv njega
samog, s obzirom da značajniji pomaci nisu ostvareni.
Kao što je prethodnih godina sve teme o kojima
je govorio kombinovao sa temama borbe protiv korupcije, u nekom momentu Vučić
je počeo da stavlja naglasak u retorici na težak i mukotrpan rad (što je slučaj
od 2012. godine, ali u mnogo manjoj meri do 2016.). Kao što populistički
obrazac nalaže, uvek mora da se nađe i „drugi“, odnosno protivnik, neko kao što
su tajkuni kriminalci i korumpirani političari.
Novi populistički obrzac Vučića je takav da su
on i njegova stranka oni koji mukotrpno i teško rade, dok su njihovi protivnici
oni koji su neradnici i lenjivci, zamišljena „iskvarena elita“. Ako pogledate
malo bolje premijerovu komunikaciju, ona je uvek usmerena na mantru o teškom i mukotrpnom radu predsednika Vlade i ministara,
a svi ostali se optužuju za lenjost, nerad i kako je jedino što mogu da ponude večito
kukanje i nezadovoljstvo. I dalje su prethodne vlasti protivnik, ali ne samo
oni, već i građani koji spavaju do podne, sede po kafićima i usuđuju se da „rade“ manje od
njega, a uz to se usuđuju i da nekoga/nešto kritikuju. Na taj način je Vučićev populistički obrazac komunikacije promenjen u
odnosu na ranije godine.
Populistički
obrazac i podela na ‘mi’ i ‘oni’ u kojoj su ‘oni’ bili lopovi i tajkuni koji su
opljačkali Srbiju, a ‘mi’ smo pošteni i radimo u javnom interesu i borimo se
protiv njih, obrazac je promenjen da su ‘oni’ neradnici i lenjivci, a ‘mi’
mukotrpno radimo, ne spavamo i borimo se za Srbiju. Kada se veliki deo Srbije
koji zaista mukotrpno radi i jedva spaja kraj sa krajem svakodnevno obasipa
takvim porukama, logično je da će premijer skupljati političke poene i na toj
kreaciji stvaranja onog „drugog“ („elite“ koju čine oni koji rade „samo“
8 sati i popiju kafu u kafiću), onih koji se ne sviđaju poštenom narodu. Na taj
način Vučić pokušava da održi svoj visok rejting jer uvek drži motivisane one
kojima se kroz populistički obrazac obraća.
No comments:
Post a Comment