Intervju za nedeljnik Vreme. Dostupan na linku: https://www.vreme.com/cms/view.php?id=1639275
"DVE TREĆINE MLADIH NE SMATRA DA JE DEMOKRATIJA NAJBOLJI OBLIK
VLADANJA. ALI, KADA RAZMIŠLJAJU O DEMOKRATIJI, ONI JE NE POVEZUJU SA TEMELJNIM
DEMOKRATSKIM VREDNOSTIMA VEĆ STANJE U ZEMLJI VEZUJU ZA RAZOČARANOST REZULTATIMA
SVIH VLADA KOJE SU DOŠLE POSLE PETOG OKTOBRA"
Istraživanja o mladima, a ponajviše o njihovim
stavovima i političkim orijentacijama, pobuđuju uvek veliko interesovanje i
javnosti i medija. Kroz mlade, a u njih se ubrajaju svi od 15 do 30 godina,
nagoveštava se budućnost društva, smer njegovog kretanja i njegove
promenljivosti. Politikolog Boban Stojanović pripadnik je mlade generacije, ima
29 godina, doktorand je na Fakultetu političkih nauka u Beogradu, zapažen po
slobodnim, kritičkim tumačenjima političkih kretanja u srpskom društvu, veoma
angažovan u civilnom sektoru i, po svemu sudeći, sasvim netipičan predstavnik
svoje generacije. Kao istraživač, autor je Alternativnog izveštaja o položaju i
potrebama mladih koje je radio za potrebe Krovne organizacije mladih Srbije.
Izveštaj, odnosno istraživanje, rađen je i prošle i ove godine, i nastaviće da
se radi ubuduće, a tokom razgovora od sagovornika saznajemo da će upravo ove
nedelje biti predstavljeno i Demostatovo istraživanje o poverenju mladih u
institucije, koje se po krajnjim rezultatima suštinski ne razlikuje od
Alternativnog izveštaja objavljenog u avgustu ove godine. A po njemu, poverenje
mladih u institucije gotovo je nezamislivo nisko.
Međutim, jedan od udarnih rezultata tog
istraživanja, čiji je autor sagovornik "Vremena", glasi da je u
odnosu na 2017. došlo do značajnog pada procenta mladih koji veruju u
demokratiju, a da 50 odsto njih smatra da Srbiju treba da vodi "jak
lider".
"VREME": Kako vi
tumačite te rezultate, da li su mladi razočarani u ovo društvo ili
su zadovoljni njime s obzirom na "jako liderstvo"?
BOBAN STOJANOVIĆ: Nezadovoljni su i to nezadovoljstvo pripisuju
demokratskim promenama koje su došle nakon 2000, ali ne samim promenama nego
razočaranju što demokratija nije donela bolji životni standard, bolje
obrazovanje, bolji život kako njih tako i njihovih roditelja. Dve trećine
mladih ne smatra da je demokratija najbolji oblik vladanja. Ali, kada razmišljaju
o demokratiji, oni je ne povezuju sa temeljnim demokratskim vrednostima, sa
procedurama, već trenutno stanje u zemlji vezuju za demokratske promene i za
razočaranost rezultatima svih vlada koje su došle posle Petog oktobra.
Zbog toga je polovina njih sada za "čvrstorukašku" vlast?
Mladi zapravo misle da danas žive u liberalnoj
demokratiji, konsolidovanoj demokratiji i upravo demokratiji pripisuju da je
odgovorna za sve, što mogu pre svega da povežem i sa uticajem njihovih
roditelja. Činjenica je da se i dalje veliki broj ljudi u Srbiji sa setom seća
vremena pre devedesetih. A ta njihova sećanja su povezana sa nekim boljim
vremenima, u kojima je odlučivao jedan čovek, Tito, koji je u stvari bio
nosilac svega. I mislim da je dobar deo mladih preuzeo te stavove od svojih
roditelja, optužujući promenu sistema iz jednopartijskog u višepartijski, ne
verujući u demokratiju već verujući da je nekad bilo bolje, u sistemu gde se
znalo ko odlučuje. Sada se za sve traži krivac u demokratiji, pri čemu se ne razume
šta je demokratija a šta su društvene okolnosti u kojima danas živimo.
Mislim da se stav 50 odsto mladih koji
smatraju da nam treba "čvrsta ruka" ni u najmanjem procentu ne odnosi
na aktuelnog vođu, nego na neki sistem koji je ranije postojao i u kom se bolje
živelo. Jer, oni misle da je i aktuelni vođa posledica demokratije, a nije.
Aktuelni vođa jeste, možemo reći, demokratski izabran, ali to što on radi je
daleko od bilo kakve liberalne ili konsolidovane demokratije, pa čak i od
izborne demokratije. Mislim da trenutnog vođu gledaju isključivo kao posledicu
demokratskog sistema i da je to u stvari ta kolizija koja postoji u njihovom
vrednovanju i u stavovima prema demokratiji.
Zašto samo svaki treći mlad čovek izlazi na
izbore?
Taj procenat od 33 odsto meni je i očekivan
jer su mlade osobe nezainteresovane, i u odnosu na ostatak populacije ipak
imaju neke druge životne preferencije ne želeći toliko da se bave politikom.
Posebno se to odnosi na mlađe koji su srednjoškolci ili na studijama, njima
naprosto nije stalo do izbornog procesa i političkog sistema. Ovi malo stariji,
koji imaju više od 25 godina, a istraživanje pokazuje da tu postoji razlika u
procentima, više su razočarani u demokratiju i više žele jakog vođu i više
izlaze na izbore. To je zato što su očigledno ušli u svet rada, u svet
"šta nakon srednje škole ili nakon studija". Oni imaju značajno niže
poverenje u sve institucije i sve demokratske procese, a izraženije poverenje u
one nedemokratske jer su se već suočili s tim šta su posledice političkog
sistema i izbora koje građani imaju. Glasanje na izborima za njih pretpostavlja
prihvatanje demokratije i mislim da demokratski proces kao takav nije upitan
kod njih, ali kao da žele da kroz izborni proces dobiju nekog autoritarnog
vođu, što je u stvari najveći paradoks. Mislim da je najveći problem
nerazumevanje demokratije, jer nju povezuju ne sa činom izbora i sa
demokratskim vrednostima već sa EU, sa tim da nama zapadni svet nameće
demokratiju. Pri čemu ne shvataju šta demokratija suštinski jeste: da se na
vlast dolazi putem slobodnih, opštih i fer izbora. Primer njihovog
nerazumevanja i razočaranosti je i to što kažu kako žele autoritarnog vođu,
vole i podržavaju Putina, a veoma mali procenat bi otišao da živi u Rusiju, dok
bi na Zapad otišli svi.
Prema rezultatima, većina njih nije za evrointegracije, ali
63 odsto želi da napusti Srbiju i ode na Zapad. Šta im je onda na
Zapadu privlačno?
Mislim da je isključivo u pitanju životni
standard. S jedne strane, potpuno je nerazumljivo to što mladi nemaju poverenje
u Evropsku uniju odnosno to što opada procenat poverenja u EU i želje da Srbija
postane članica Unije. Međutim, oni prepoznaju šta je to dobro u EU, a
istovremeno ne razumeju da je EU dobra za život u ekonomskom smislu upravo zato
što je imala i ima demokratiju i one vrednosti koje oni očigledno ne žele – ali
žele da žive tamo. Mislim da to ima veze s poverenjem u demokratiju, jer ako
pogledamo mladu osobu koja je rođena u periodu od 1988. do 2003, ona od
trenutka kada je počela da razumeva političke odnose pa narednih skoro 20
godina sluša kako će Srbija da uđe u EU – odnosno, da se jesmo malo pomerili,
ali da smo i dalje godinama i decenijama udaljeni od nje.
Čime ste vi i vaša generacija konkretno
razočarani?
Da se nadovežem na prethodni odgovor, moja
generacija, a mi polako izlazimo iz kategorije mladih, od kada smo postali
politički osvešćeni slušamo o tome kako ćemo za dve-tri godine ući u EU. I
vidimo da se ništa ne menja već 18 godina. Razočaranost leži u tome da mladi
razumeju da nas naši političari nikada neće odvesti u EU, a sa druge strane
misle da nas druga strana "zafrkava", da od nas uvek traži nešto a da
zapravo nikad nećemo biti primljeni. Mislim da je to jedini razlog, jer podatak
da svi odavde žele u EU dovoljno govori o tome gde bi voleli da žive, a
istovremeno misle da zapadni svet ne želi ovaj deo Evrope, da smatra da smo mi
evropska periferija i da nikad i nećemo postati "zemlja članica".
Međutim, sam pogled u rezultate koji se odnose na poverenje u institucije
dovoljno govori o tome da mladi očigledno za to krive i domaću političku scenu.
A kada govorimo o vrednosnom smislu, mislim da su mladi najviše razočarani zato
što ovde sve funkcioniše kroz korupciju, lične veze, poznanstva i članstvo u partijama.
Postoji li i u kojoj meri želja za otporom
takvom sistemu?
Prema odgovorima, mogu se razvrstati četiri
kategorije mladih. Jedni idu linijom manjeg otpora i ne žele da učestvuju u
političkim i društvenim procesima. Oni se potpuno isključuju iz svega, na
izborima ne glasaju, nisu aktivni u bilo kom smislu, usredsređeni su na neki
svoj posao i politika ih ne zanima. Drugu kategoriju čine oni koji idu još
manjom linijom otpora, a to su mladi u strankama koji prihvataju ovakav sistem
jer vide da tako sve funkcioniše. Svaki deseti je član neke stranke. Treću
grupu čine oni koji idu najlakšom linijom otpora, koji žele da odu odavde što
pre. Praktično, četvrta kategorija ne postoji. Jako mali broj ljudi je aktivan
u nekom civilnom sektoru ili pokušava da se bori protiv sistema vrednosti i
načina na koji sistem u Srbiji funkcioniše. To su pioniri i borci kojih je
neverovatno malo. Izgleda kao da su svi ostali svesni kako ovde sistem
funkcioniše, samo je pitanje koju su stranu izabrali i na koji način će
pokušati da se sklone od toga. Nema ovde dovoljno mladih koji su spremni da
čine nešto kako bi se društvo promenilo nabolje, i to je danas možda najveći
problem.
Kakav je njihov odnos prema temeljnim
vrednostima demokratije kao što su sloboda mišljenja i izražavanja, sloboda medija, sloboda kritike
vlasti?
Prema rezultatima istraživanja, oni to
prepoznaju. Na pitanje "da li u Srbiji postoji sloboda medija" četiri
petine je odgovorilo "ne". Međutim, to nije nešto što je u njihovoj
najužoj sferi interesovanja, a dobar deo njih nije ni dobro informisan. Televiziju
i novine retko da i prate, uglavnom prate informacije sa interneta. Društvene
mreže su njihova preokupacija, to je ono čime se bave i gde provode vreme, na
šta obraćaju pažnju. U medije nemaju poverenja. Tu su Tviter i Fejsbuk, i šta
se tu pročita to su za njih relevantne informacije, to je sfera kojom se oni u
pogledu medija bave, ništa više od toga. Očigledno je da su svesni da sloboda
medija ne postoji, ali isto tako je i očigledno da nisu spremni da se uključe u
borbu protiv toga.
Vide li mladi sebe pre svega kao "žrtvu" jednog izlomljenog
vremena u kome su rođeni, ili ipak ima naznaka da sebe vide kao
generacijski, pokretački kolektivitet?
Jako mali broj njih sebe vidi kao pokretačku
snagu. To su izuzeci koji potvrđuju pravilo da su mladi generalno apatični, da
su u stvari, što je moj ključni utisak, prihvatili status quo.
Prihvatili su stanje kakvo je, misle da ne mogu ništa ozbiljnije da promene i
samo gledaju na koji će način sebi da izgrade iole pristojan život. Činjenica
da 63 odsto njih ne samo da želi nego planira da ode iz zemlje za mene je
poražavajuća i govori o tome da je prihvaćeno mišljenje da se ovde ništa neće
promeniti.
U Beogradu još uvek ima nekog malog
slobodarskog duha, ali van Beograda oni koji žele nešto da urade u tom smislu
uplašeni su, jer su to sredine u kojima se svi znaju i u kojima je ogroman
pritisak u pogledu posla. Pa čak i kod onih koji se bave privatnim poslom. Ti
pritisci idu toliko duboko i daleko, pa ako imate na primer lokalnu mesaru, a
zbog nečega se pobunite, poslaće vam bar šest inspekcija tokom dana. Veliki
strah roditelja prenosi se i na decu i time se ubija svaka energija.
Postali smo društvo uplašenih individua, prestravljenih roditelja i ravnodušne omladine
koja je po difoltu buntovnička?
Koliko god pričali o mladima kao o svesnim
individuama, ipak postoji snažan uticaj roditelja. Sve ono što su njihovi
roditelji preživeli prethodnih godina ostavilo je snažan utisak na njihovu
decu. Danas verovatno slušaju upravo od svojih roditelja kako bi bilo dobro da
ne pričaju o politici, da se ne zameraju ljudima koji su važni, da ćute, da
ništa ne kažu, a to je u stvari najveći problem. Zato što ćemo dobiti
populaciju koja neće smeti ništa da kaže protiv bilo koga. I da ne govorimo
samo o kritici prema vlasti, nego neće smeti da upute kritiku bilo kome, ni
prema direktoru škole, dekanu, profesoru. Jedni će moći apsolutno sve da rade,
a mi ćemo dobiti grupu mladih ljudi koji će sutra stasati i smatrati sasvim
normalnim da se ne bune. I to je ono što je najgore. A možda smo to već i
dostigli, jer i sada je potpuno normalno da ne smete nikome da se zamerite i da
ne smete ništa da kažete. Stariji su možda to shvatili malo teže, međutim mi
smo odrastali u sistemu koji nam je poručivao da je to potpuno normalno. Treba
da ćutiš, da se sklanjaš, da se ne zameraš važnim ljudima i da na taj način ne
samo da nikoga ne optužiš nego da nikome više i ne postaviš pitanje.
Kako se dogodilo to da roditelji i deca
koji su zajedno i hrabro demonstrirali 90-ih
prerastu u generacije koje na pomen pobune okreću glavu?
Verujem da mnogi od onih koji su se borili
90-ih sada sebi postavljaju pitanje "za šta sam se ja borio",
"zašto sam primao udarce i šta sam na kraju doživeo nakon cele one borbe
za demokratiju i neki bolji sistem". To onda očigledno prenose i na svoju decu.
Sa treće strane, vide ko je uspeo u ovom društvu. Vide da su uspeli oni koji su
ćutali, koji su ulizice i koji prihvataju sistem kao takav i idu linijom manjeg
otpora. Jer oni koji su se borili i pokušavali nešto, oni koji su uvek bili
zdrav razum, oni nisu "uspeli" u ovom društvu, oni i dan-danas
tavore. Vide ko su gubitnici tranzicije a ko su dobitnici, vide da je najbolji
put ka uspehu i boljem životu postati deo stranke i tako graditi svoj život ili
karijeru, i onda to očigledno prenose na decu; a i deca sama verovatno vide ko
uspeva u ovom društvu. S jedne strane političari, a sa druge kriminalci i
starlete. I to je svima jasno, jer profesori, intelektualci, pisci, glumci,
kako oni žive? Praktično na granici egzistencije. A pogledajte kako žive političari,
kako žive starlete, kriminalci, oni "uživaju" u ovom životu, imaju
dovoljno novca i za putovanja i za sve drugo. Kada ste mladi, ozbiljno se
zapitate u vezi s tim. To je onda i pitanje sistema vrednosti i pitanje koliko
ćemo uspeti da spasemo generacije koje dolaze od svega toga. Nažalost, deluje
da nismo uspeli i, u celini, deluje nepopravljivo.
Kada je, po
vama, počeo taj trenutak "promene svesti" i
povlačenja ?
Mislim da se u stvari nismo oporavili od
90-ih. Previše kratko je trajao pokušaj oporavka od tog perioda. Ali u
poslednje dve-tri godine kada je sistem usisao sve, tada zapravo kreće dodatni
"povratak" u devedesete.
Dakle, s jedne strane imamo razočaranje, a sa
druge sistem koji uvlači sve više i više. Sve je veći broj ljudi koji je deo tog
sistema, a oaze slobodnih ljudi su sve manje i manje. Mislim da to i jeste cilj
aktuelnog političkog sistema: ili nećeš postojati ili ćeš na neki način da
postaneš deo sistema. Da li je to članstvo u stranci pa ćeš automatski da
prestaneš da se buniš, ili ćemo da te usvojimo kroz posao i zaradu, što se
očigledno radi. Tako da ako bilo ko danas ima veze sa javnim sektorom, ne sme
ništa da kaže. Otišli su i korak dalje, otišli su u privatni sektor, otišli su
toliko daleko da opseg ljudi koji zavisi na određeni način od vlasti postaje
sve širi. A na pojedinačnim primerima, kada se neko usudi da nešto kaže, šalje
se poruka drugima da je bolje da ćute i makar čuvaju svoj posao. Mislim da je
to njihov cilj, da nas sve usisaju u sistem, a kad si deo sistema onda nema ko
sa strane da se buni ili organizuje bilo šta. Pogledajte sa kakvim se
problemima suočavaju oni koji su pokušali da organizuju neke proteste. Svi
imaju krivične ili prekršajne prijave, pogledajte slučaj Inicijative mladih za
ljudska prava koji su pokušali da reaguju na to što se osuđeni ratni zločinac
pojavljuje u javnom prostoru – oni su na kraju osuđeni.
Cilj svega je da se malim koracima, a ja volim
da kažem "prirodnim putem", vratimo u jednopartijski sistem. Bez
zabrana, bez vojske ili hapšenja, već prirodnim putem, gde sve više ljudi treba
da skapira tu činjenicu da će ovde moći jedino mirno i normalno da živi samo
onaj ko je deo stranke. I doći ćemo u situaciju da nam pola populacije bude u
strankama, a da drugu polovinu čine njihovi članovi porodice.
Jedan od stavova mladih je i da su svi
političari isti. Projektuju li
oni i sebe u tu formulaciju, vide li i sebe sutra kao "iste", i
da li to znači da je mlad čovek u Srbiji već postao konformista?
Mislim da jeste. Zapravo, deo njih jeste, a
deo zbog toga želi da ode. Oni koji ne žele da budu "isti", oni ne
mogu da budu "drugačiji" u ovoj zemlji. Ne vide tu svoje mesto i zato
žele da odu.
A zašto misle da su svi isti, to je opet,
vraćam se, potpuna razočaranost u sve ono u čemu su odrastali. Sigurno je da su
i političari odgovorni za to i da imaju značajan udeo u tome zbog čega mladi
danas misle da su "svi isti".
Da li mladi misle da su "svi isti" i kada je
zabrana kritičkog mišljenja u pitanju? Razlikuju li makar nijanse
među različitim vlastima? I zašto im je to pitanje toliko nevažno, kao
i pitanje smenjivosti vlasti?
Zato što ovo sada prihvataju kao dato stanje,
možda će nekad jedna vlast otići, možda ne, u proseku veruju u to da će doći
neki drugi koji će raditi isto. Zašto ne vide da nema javne kritike? Zato što
kad otvore Fejsbuk, Tviter, bilo koju društvenu mrežu, oni vide tu kritiku,
međutim, ne vide širu sliku, jer ljudi koje oni prate su njihovi
istomišljenici, relativno sličnih karakteristika i po godinama, i po socijalnom
statusu. Znači, oni vide tu kritiku na mrežama, samo što ljudi koji se
informišu na Tviteru kao da ne znaju gde žive. Znate koliko ljudi koje ja
sretnem kažu: ja ne znam nikoga ko glasa za ovu vlast. A to je zato što ne vide
širu sliku. Zato što ne vide na koji način vlast vrši propagandu. Pitam ih da
li znaju šta se radi na televizijama Pink i RTS. Kažu, ne, ja ne gledam
televiziju, a pogotovo ne Pink i RTS. E zato ne znate kako se formira javno
mnjenje u Srbiji. Da li čitate novine? Pa otvorim "Danas" ili N1 na
aplikaciji. Da, ali to ne čita veliki broj ljudi. Mladi danas žive u jednom
savremenom sistemu društvenih mreža i misle da te mreže oblikuju javnost. Kad
bi ljudi počeli malo šire da gledaju sliku i van društvenih mreža, a tek da odu
iz Beograda, pa da vide kakvo je stanje u malim mestima, tek onda bi videli
koliko žive u jednom balonu koji su sami izabrali i koliko nemaju dodira sa
stvarnošću.
Kako vi vidite dalji razvoj društva u kome
su stavovi mladih ipak "gotov
proizvod" što roditelja što okruženja?
Veliki sam pesimista, jer kao da niko ne
shvata da nestajemo. Pa čak i oni koji imaju decu, savetuju im da beže odavde.
A Srbiju uglavnom napuštaju visokoobrazovani ljudi i, generalno, pitanje je šta
mi uopšte radimo i kao društvo i kao država kada za 20 godina neće više imati
ko da živi ovde.
A ako mlade osobe imaju samo želju da idu
linijom manjeg otpora ili da beže, onda stvarno treba da se zapitamo kako se
desilo to da smo izgubili svaku želju za borbom i boljim životom ovde. Ja sam
jedan od malog broja onih koji žele da rade ovde, i neću odustati od toga.
Nadam se da će biti toliko slobode da ću moći da se borim u tom smislu, iako je
očigledno da skoro svi idu linijom manjeg otpora i prihvataju dato stanje kao
zakonitost – ne žele da se bore i ne vide mogućnost da se bore.
No comments:
Post a Comment