Savremene demokratije razvijaju razne "principe" kako bi se vlast ukalupila u određene okvire, kako bi građani bili zaštićeni, moć ograničena, a uprava u službi građana.
U Srbiji koja je daleko od toga da su građani oni koji su bitni, u kojoj je uprava služba sama sebi i postoji radi sebe, gde je nivo razvijenosti sistemske partijske korupcije izuzetno visok česta promena partija i ljudi na vlasti može biti dobro sredstvo modernizacije naše države i društva.
Nova Vlada (SNS) je počela sa otkrivanjem niza afera (pr. Agrobanka), korupcija, trošenja novca u partijske i privatne svrhe - to je dobro i nadam se da će tako i nastaviti. Iako u novoj Vladi sede partije koje su bile i u prethodnoj, makar je zamenjena najveća partija i stožer prethodne (DS). Ono što je ključno, to je što će svi funkcioneri DS-a biti pod prismotrom, njihov rad analiziran i podvrgnut reviziji sa finansijske strane. Možemo očekivati niz optužnica i isplivavanje mnogih informacija o tome na koji način je uprava radila.
Mnogi će misliti da se tu radi samo o političkom obračunu. Ne kažem da se ne radi. Ali sam siguran da je obračun s razlogom, odnosno da će oni koji su činili štetu - biti optuženi, a istraga sprovedena. Naravno, ovim će i vladajuće partije raditi sebi kampanju, ali svakako ima dobrih strana. Koje su to dobre strane:
a) Partije i političari će shvatiti da nisu nedodirljivi i da su podložni zakonima, ako ne za vreme vlasti - onda makar kada odu sa vlasti i to će biti dobar signal sadašnjoj Vladi i novim funkcionerima, jer znaju da na vlasti neće biti večno. S obzirom da Srbija nema iza sebe političke režime kojima su odgovornost i dobro upravljanje poznati termini, princip odgovornosti se mora makar na ovaj način uvoditi u naš pol. sistem.
b) DS kao stranka koja je imala najveću političku moć i koja je odgovorna za stanje u državi će se pročistiti od onih koji su loše radili. Naravno, suludo je misliti da su svi kadrovi DS-a korumpirani i da su nesavesno radili svoj posao. Prema tome korist će od istraga i nadam se presuda, imati i Demokratska stranka, ali i građani kojima je ova partija na vrhu liste preferencija.
Šta mi kao građani možemo da priželjkujemo? S obzirom da o konsolidovanoj, konstitucionalnoj demokratiji i dobroj upravi za sada možemo samo da sanjamo, mi možemo da se nadamo sledećem:
a) Da ukoliko se trend vladanja kakav je bio, nastavi (a siguran sam da hoće) i sa novim ljudima (SNS), to je da nakon sledećih izbora dobijemo opet smenu najveće partije na vlasti i nove istrage protiv sadašnjih funkcionera. I da se ustali makar taj trend, da kada partija ode sa vlasti da se pohapse svi oni koji su svoja javna ovlašćenja koristili u svoju i partijsku korist, a na štetu građana. Valjda ćemo se onda jednom opametiti, i kada dođu opet neki novi na vlast misliti malo i o budućnosti i onome što ih kasnije čeka. Ponekad i politički obračun može imati koristi, pa makar to bilo na ovaj način.
b) Možemo priželjkivati da iz ove Vlade nakon izbora 2016. godine nijedna partija ne ostane na vlasti. Pa da se možemo pozabaviti i radom funkcionera SPS-a i URS-a (G17+), jer verujem da tu ima materijala da sudovi rade 24 časa - 7 dana u nedelji.
Praktično, idealna primena ovog principa bi bila kada bi se na svakim izborima dobijala potpuno nova Vlada. Bez partija iz prethodne.
Iako se retko ko teorijski bavi ovim principom i njegovim dobrim stranama, smatram da bi njegova primena mogla Srbiji da donese makar neki boljitak i vrati odgovornost među partije i političare. Kada već ne možemo da im ograničimo moć (tj. ne možemo ni da ih nateramo da poštuju zakone koje sami donose) i pozivamo ih na odgovornost dok su na vlasti i time se zaštitimo, neka makar princip "gonjenja" kada odu sa vlasti bude kakva - takva kočnica i upozorenje da paze šta rade dok su na vlasti, da paze kako koriste političku moć i kako upravljaju sredstvima građana.
Nova Vlada (SNS) je počela sa otkrivanjem niza afera (pr. Agrobanka), korupcija, trošenja novca u partijske i privatne svrhe - to je dobro i nadam se da će tako i nastaviti. Iako u novoj Vladi sede partije koje su bile i u prethodnoj, makar je zamenjena najveća partija i stožer prethodne (DS). Ono što je ključno, to je što će svi funkcioneri DS-a biti pod prismotrom, njihov rad analiziran i podvrgnut reviziji sa finansijske strane. Možemo očekivati niz optužnica i isplivavanje mnogih informacija o tome na koji način je uprava radila.
Mnogi će misliti da se tu radi samo o političkom obračunu. Ne kažem da se ne radi. Ali sam siguran da je obračun s razlogom, odnosno da će oni koji su činili štetu - biti optuženi, a istraga sprovedena. Naravno, ovim će i vladajuće partije raditi sebi kampanju, ali svakako ima dobrih strana. Koje su to dobre strane:
a) Partije i političari će shvatiti da nisu nedodirljivi i da su podložni zakonima, ako ne za vreme vlasti - onda makar kada odu sa vlasti i to će biti dobar signal sadašnjoj Vladi i novim funkcionerima, jer znaju da na vlasti neće biti večno. S obzirom da Srbija nema iza sebe političke režime kojima su odgovornost i dobro upravljanje poznati termini, princip odgovornosti se mora makar na ovaj način uvoditi u naš pol. sistem.
b) DS kao stranka koja je imala najveću političku moć i koja je odgovorna za stanje u državi će se pročistiti od onih koji su loše radili. Naravno, suludo je misliti da su svi kadrovi DS-a korumpirani i da su nesavesno radili svoj posao. Prema tome korist će od istraga i nadam se presuda, imati i Demokratska stranka, ali i građani kojima je ova partija na vrhu liste preferencija.
Šta mi kao građani možemo da priželjkujemo? S obzirom da o konsolidovanoj, konstitucionalnoj demokratiji i dobroj upravi za sada možemo samo da sanjamo, mi možemo da se nadamo sledećem:
a) Da ukoliko se trend vladanja kakav je bio, nastavi (a siguran sam da hoće) i sa novim ljudima (SNS), to je da nakon sledećih izbora dobijemo opet smenu najveće partije na vlasti i nove istrage protiv sadašnjih funkcionera. I da se ustali makar taj trend, da kada partija ode sa vlasti da se pohapse svi oni koji su svoja javna ovlašćenja koristili u svoju i partijsku korist, a na štetu građana. Valjda ćemo se onda jednom opametiti, i kada dođu opet neki novi na vlast misliti malo i o budućnosti i onome što ih kasnije čeka. Ponekad i politički obračun može imati koristi, pa makar to bilo na ovaj način.
b) Možemo priželjkivati da iz ove Vlade nakon izbora 2016. godine nijedna partija ne ostane na vlasti. Pa da se možemo pozabaviti i radom funkcionera SPS-a i URS-a (G17+), jer verujem da tu ima materijala da sudovi rade 24 časa - 7 dana u nedelji.
Praktično, idealna primena ovog principa bi bila kada bi se na svakim izborima dobijala potpuno nova Vlada. Bez partija iz prethodne.
Iako se retko ko teorijski bavi ovim principom i njegovim dobrim stranama, smatram da bi njegova primena mogla Srbiji da donese makar neki boljitak i vrati odgovornost među partije i političare. Kada već ne možemo da im ograničimo moć (tj. ne možemo ni da ih nateramo da poštuju zakone koje sami donose) i pozivamo ih na odgovornost dok su na vlasti i time se zaštitimo, neka makar princip "gonjenja" kada odu sa vlasti bude kakva - takva kočnica i upozorenje da paze šta rade dok su na vlasti, da paze kako koriste političku moć i kako upravljaju sredstvima građana.
No comments:
Post a Comment