LINK za pdf
Boban
Stojanović[1]
Javni izbor[2]
Traženje renti i beogradski taksi
Esej ima za cilj da prikaže koncept traženja renti[3] i da na
empirijskom primeru prikaže kako do njega dolazi i koje su posledice. U ovom
eseju istražićemo koncept taksi politike grada Beograda i prikazaćemo na koji
način taksi udruženja i taksisti[4]
izvlače rentu. Ovu politiku uređuju lokalne vlasti i zato je grad Beograd
ustvari kreator politika koje omogućuju rentu mimo tržišta za taksiste.
Traženje/izvlačenje renti
Traženje renti predstavlja traženje profita mimo tržišta
(Prokopijević, 2000: 323) ili pojavu zahteva za određenim davanjima od strane
države (Đorđević, 2009: 205) ili najopštije
rečeno - traženje renti je sticanje pogodnosti mimo tržišta (Pavlović, 2013). Ove kratke definicije nam dovoljno govore. Uglavnom se izvlačenje profita
(rente) odvija uz pomoć države. Odnosno, država svojim aktivnostima i
regulacijama nekome donosi profit. Državna intervencija u ekonomiji uvek stvara
dobitnike i gubitnike, bilo da se ona ogleda u tarifama, carinama, kreiranju
cena, subvencija, uvoznih kvota i izvoznih kredita (Hindmoor, 2006: 86).
Društvena cena traženja i izvlačenja rente je visoka (Mueller, 2003: 334;
Tullock, 2002: 45 - 47) i zato je ova pojava loša i treba se raditi na njenom
što je više moguće iskorenjivanju. Što se tiče našeg konkretnog primera pokazaćemo
koji su to mehanizmi preko kojih taksisti izvlače rentu i ovo je savršen primer
uspešnog traženja rente. Kao što smo naveli, postoji širok krug instrumenata
kako država svojim aktivnostima može nekome da obezbedi rentu mimo tržišta. Za
ovaj esej je bitno da utvrdimo i tu stranu, odnosno preko kojih instrumenata i
preko kojih državnih aktivnosti se za taksiste obezbeđuje renta.
Taksi u Beogradu - izvlačenje
rente
Izvlačenje rente u Beogradu vidimo kroz više primera.
Instrument pomoću koga Grad Beograd[5]
omoguće rente za taksiste jeste regulacija. Svaki nivo vlasti reguliše poslove
i oblasti koji su u njihovoj nadležnosti (Bardach prema Đorđević, 2008: 112) i
u skladu sa tim gradska vlast reguliše taksi prevoz. Ono što je ključna stvar
jeste to što gradska vlast ne uređuje samo „pravila igre“ već se duboko meša u
sam taksi prevoz. Smatra se da je tržište najefikasniji alokator resursa i da
država (lokalne vlasti) mogu i treba da intervenišu samo u slučaju postojanja
tržišnih felera (postojanje eksternalija ili tržišne moći) i nepravične
raspodele (Mankju, 2007: 9 -11). Upravo iz ovih razloga, što u vršenju usluga
taksi prevoza ne postoje tržišni feleri, a grad ipak veoma utiče na tržište
regulacijom - vidimo uspešan primer izvlačenja renti od strane taksista.
Grad kroz regulaciju utiče na tržište u vidu: 1)
ograničenjem broja vozila; 2) propisivanjem minimalne cene vršenja usluge taksi
prevoza; 3) nizom olakšica za taksiste. Ove regulacije su ključne za naš rad.
1) Ograničenje broja vozila
Grad, tačnije gradonačelnik je usvojio „Program potreba“[6]
kojim se ograničava broj vozila na 5.000. „Vlada može da radi na stvaraju,
jačanju ili očuvanju monopola određene grupe (Mueller, 2003: 333)“ i na taj
način ta grupa stvara dodatnu rentu. Uredba o ograničenom broju vozila je
upravo kreiranje monopola za taksiste koji su trenutno na tržištu. Grad na ovaj
način njima stvara i održava monopolsku poziciju i zatvara tržište za ulazak
novih igrača (taksista) na tržište. Postavlja se pitanje, na koje nismo dobili
odgovor nadležnih, zbog čega bi broj taksi vozila u Beogradu trebalo da bude
ograničen, ako nije ograničen broj pekara ili radnji za hemijsko čišćenje, ili
ako nije ograničeno tržište taksi usluga u većini drugih gradova u Srbiji
(Pavlović, 2011). Sve ovo jasno ukazuje na uspešno izvlačenje renti koje Grad
svojom regulacijom omogućava već postojećim taksistima, a ide na štetu društva
koje usled ograničene ponude mora da plaća visoke cene, a često se susreće i sa
lošim uslugama taksi prevoza, jer ne postoji konkurencija koja će taksiste da
natera da brinu o svojim korisnicima. Ako se prestane sa izdavanjem dodatnih
dozvola onda se onemogućava da novi igrači uđu na tržište u pokušaju da
prisvoje deo profita koji ubiraju prisutni igrači na tržištu (Mihajlović, 2010a)
i na taj način odsustvo konkurencije dovodi do sve lošijih usluga taksi
prevoza. Taksisti ne moraju da se takmiče i da brinu za svoj posao, jer im Grad
svojom regulacijom omogućuje posao i dohodak.
2) Propisivanje minimalne cene
vršenja usluge taksi prevoza
Grad donosi rešenje o ekonomski najnižoj ceni po kojoj se
auto-taksi prevoz putnika mora obavljati na teritoriji grada Beograda.[7]
Propisivanje cene je u direktnoj vezi sa ograničenjem ponude. Postojeći
taksisti kao monopolisti imaju svu moć da dižu cene. Cene jesu fiksirane, ali
su one i dalje previsoke (više od tržišnih). Visoke cene posledica su činjenice
da je ulazak na tržište ograničen. Kada bi svima koji su zainteresovani bilo
omogućeno da voze taksi, broj taksi vozila bi porastao – što znači da bi
porasla ponuda, pa bi oni koji tek ulaze na tržište počeli da obaraju cene da
bi privukli mušterije (Pavlović, 2011).
Međutim, usled propisivanja jedinstvene cene, Grad ustvari garantuje
neku vrstu dogovora oligopolista o visokim cenima. Grad se javlja kao garant da
niko neće pokušati da „vara“ i da spusti cenu, ne bi li došao do profita u
smislu da na taj način privuče više korisnika. Ovakva regulativa Grada
garantuje taksistima visoke cene u svakom trenutku, a u kombinaciji sa
ograničenim brojem vozila - garantuje im i sigurnost rente. Naravno, cene
svakodnevno rastu, od 2003. do 2010. godine cene su porasle za 130%
(Mihajlović, 2010a), a poslednje poskupljenje koje je Grad usvojio je bilo
krajem prošle godine, kada je cena porasla za 20%.[8]
Nivo taksi usluga u Beogradu je nizak i skup, što možete lako da uočite ako se
vozite taksijem u gradovima u Srbiji gde ovo tržište nije regulisano (Pavlović,
2013).
Naravno, postavlja se pitanje šta bi bilo da se cene
formiraju tržišno i da nema ograničenja broja vozila. Sigurno je da bi cene
padale jer su nerealno visoke što se može videti iz niza komparativnih studija.
Sa druge strane taksisti bi morali da vode računa o kvalitetu usluga i da na
taj način troše resurse. Sve ovo ne ide taksistima na ruku i zato su oni grupa
koja želi rentu mimo tržišta, a Grad im je svojim regulacijama omogućuje.
3) Niz olakšica za taksiste
Osim što izvlače rentu preko monopolskog položaja u vidu
nemogućeg ulaska na tržište novih igrača i određene cene vršenja usluga taksi
prevoza koje daleko prelaze cenu koja bi se formirala tržišno, taksisti imaju i
niz drugih olakšica, koje se takođe mogu uzeti kao renta koju izvlače mimo
tržišta. Iako će mnogi reći da nisam u pravu, za mene (a pretpostavljam i za
svakog vozača kada se nađe u beogradskoj gužvi petkom popodne) je mogućnost
korišćenja „žute trake“ koju imaju
taksisti takođe izvlačenje rente. Žutom trakom se taksistima omogućava znatno
brže i lakše kretanje kroz grad koji obiluje velikim gužvama, a naravno
taksisti ne plaćaju nikakvu taksu za to. Ne vidim razlog zašto bi taksistima
bilo omogućeno da koriste ove pogodnosti, pa čak i u slučaju da plaćaju visoku
cenu za to, a pogotovo ne besplatno (Stojanović, 2012a). Imajući u vidu da se
kretanjem kroz žutu traku ostvaruje i ušteda u vremenu i gorivu, nema razloga
da se ovo ne smatra pogodnošću koju Grad omogućuje taksistima.
Drugi vid dodatnih pogodonosti koje izvlače taksisti
jeste povraćaj akciza na dizel
gorivo. Zakonom je uveden povraćaj
akciza na dizel gorivo za "kompletan javni prevoz, i gradski i taksiste i
kamione i autobuse"[9].
Međutim, taksi prevoz se nikako ne može smatrati javnim dobrom (Mihajlović,
2010b). Ovim zakonom se narušava princip same svrhe akciza. Ovi porezi (Piguovi
porezi) služe da koriguju efekte negativnih eksternalija (goriva). Vlada može
da internalizuje eksternalije oporezivanjem onih aktivnosti koje imaju
negativne eksternalije (Mankju, 2007: 213), a povraćajem akciza taksistima se
praktično nagrađuju oni koji najviše zagađuju u ovom konkretnom slučaju.
Takođe, treba imati u vidu i materijalnu stranu ove pogodnosti. Oslobađanjem od
akciza taksisti su oslobođeni velikog (dela najvećeg troška koji imaju) troška,
a nije smanjena cena taksi usluga, koja se naravno ne formira tržišno, već je
kako smo videli propisuje grad Beograd koji je čak i podigao cene, uprkos
povraćaju akciza taksistima (Stojanović, 2012b).
Zaključak
Na osnovu regulacije Grada Beograda, kako smo videli,
taksisti izvlače rente mimo tržišta. Garantovanje monopola na pružanje taksi
usluga postojećim taksistima, propisana cena pružanja taksi usluga, kao i
pogodnosti poput „žute trake“ i povraćaja akciza nam govore da su taksisti
veoma uspešni u svom traženju rente mimo tržišta. Posledice ovih regulacija po
društvo su visoke. Sa jedne strane je onemogućeno da onaj ko želi da pruža
taksi usluge to i radi, a sa druge strane korisnici taksi usluga su na velikom
gubitku. Dobijaju loše usluge za koje su prinuđeni da plaćaju visoke cene. I svi
ostali građani su na gubitku jer se povraćajem akciza taksistima ne sliva novac
u budžet kojim bi mogli da se ostvare drugi društveni ciljevi.
Bibliografija
Đorđević, Snežana (2008), Vlasti u akciji - svet javnih usluga,
Beograd: Fakultet političkih nauka i Čigoja štampa.
Đorđević, Snežana (2009), Analize javnih politike, Beograd:
Fakultet političkih nauka i Čigoja štampa.
Hindmoor, Andrew (2006),
„Public Choice“, u: Hay, Colin;
Lister, Michael and Marsh, David (eds), The
State: Theories and Issues, New York: Palgrave Macmillan, pp. 79 - 97.
Mankju, Gregori (2007), Principi ekonomije, Beograd: Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog
fakulteta.
Mihajlović, Pavle (2010a), Taksističko traženje rente (Rent-taxing), Beograd: Club von
Neumann.
Mihajlović, Pavle (2010b), Beznadežna taksi regulacija, Beograd: Politika online. http://www.politika.rs/rubrike/ostali-komentari/Beznadezna-taksi-regulacija.lt.html
Mueller, Dennis (2003), Public Choice III, Cambridge: University Press.
Pavlović, Dušan (2011), Društveni trošak taksi kartela u Beogradu, Beograd: Politička
blogonomija. http://www.dusanpavlovic.in.rs/mypage/Blog/Entries/2011/9/26_Drustveni_trosak_taksi_kartela_u_Beogradu.html
Pavlović, Dušan (2013), „Socijalna korpa“ i rentseeking, Beograd:
Politička blogonomija. http://www.dusanpavlovic.in.rs/mypage/Blog/Entries/2013/1/23_Socijalna_korpa_i_rent-seeking.html
Prokopijević, Miroslav (2000), Konstitucionalna ekonomija, Beograd: E -
Press.
Stojanović, Boban (2012a), TAXI rent-seeking, žuta traka, bahatost
taksista i neophodnost društvene akcije, Beograd: Blog Boban Stojanović.
Stojanović, Boban (2012b), Taxisti nastavljaju sa izvlačenjem
pogodnosti, Beograd: Blog Boban Stojanović.
Tullock, Gordon (2002), „The
Theory of Public Choice“, u: Tullock, Gordon; Seldon, Arthur and Gordon, Brady
(eds), Government Failure: A Primer in
Public Choice, Washington: Cato Institute, pp. 3 - 79.
Dokumetni
i drugi izvori
Program potreba za auto-taksi prevozom u gradu Beogradu
za period od 2010. godine do 2014. godine, br.
34-52/10-G.
Rešenje o ekonomski najnižoj ceni po kojoj se auto-taksi
prevoz putnika mora obavljati na teritoriji grada Beograda, br. 38-2177/11-G.
Blic Online http://www.blic.rs/
Mondo http://www.mondo.rs/
[1] Broj indeksa: 64/2012; kontakt sa
autorom: boban.fpn@gmail.com
[2] Završni esej,
akademske master studije politikologije: Javna uprava, lokalna samouprava
i javne politike, 6. februar 2013. godine
[3] Autor više
voli da koristi termin: „traženje/izvlačenje pogodnosti“ jer smatra da je manje
ekonomski, a više politikološki termin, ali s obzirom na literaturu ipak će se
u radu zajedno koristiti termini traženje/izvlačenje renti/pogodnosti
[4] U daljem
tekstu ćemo koristiti termin „taksisti“ u značenju koje obuhvata i taksi
udruženja.
[5] U daljem
tekstu: Grad
[6] Program
potreba za autotaksi prevozom u Gradu Beogradu za period od 2010. do 2014.
godine, http://www.sllistbeograd.rs/pdf/2010/1-2010.pdf#view=Fit&page=1
(pristupljeno: 02.02.2013)
[7] Primer
rešenja iz 2011. godine: http://www.google.rs/url?sa=t&rct=j&q=re%C5%A1enje%20o%20ekonomski%20najni%C5%BEoj%20ceni%20po%20kojoj%20se%20auto-%20taksi%20prevoz%20putnika%20mora%20obavljati%20na%20teritoriji%20grada%20beograda.&source=web&cd=7&ved=0CEoQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.sllistbeograd.rs%2Fpdf%2Fdownload%2F459%2F&ei=XdoAT43KH6jE4gSLm8WNCA&usg=AFQjCNE5gEmcxkcnHfq12oryYqH4KUuKMQ&sig2=qQ-J8EWOsfbKogDOAMOeFg&cad=rjav
(pristupljeno: 02.02. 2013)
[8] Mondo, 06.
novembar: http://www.mondo.rs/s265893/Info/Ekonomija/Taksi_u_Beogradu_poskupljuje_za_petinu.html
(pristupljeno: 03.02. 2013)
[9] Videti:
Blic, 02.10.2012. http://www.blic.rs/Vesti/Beograd/345840/Dinkic-Ovolika-poskupljenja-nisu-zbog-rasta-PDVa
(pristupljeno 03.02.2013)
1 comment:
Traženje renti?! Traganje za rentom podrazumeva korišćenje države kako bi se ostvarili prinosi viši od uobičajenog prinosa (rente)... nema nikakvih rentI.. akcize i Piguovi porezi nisu isto! itd. Ne znam kako ti je rad ocenjen ali sa aspekta ekonomije kao nauke ovo je smejurija...
Post a Comment