Dvadeset pet godina traje proces
demokratizacije Srbije iz nedemokratskog jednopartijskog sistema. Čitajući
sjajnu studiju koleginice Dolenec pod nazivom „Democratic Institutions and
Authoritarian Rule in Southeast Europe“ koja objašnjava razlike u demokratizaciji
između Centralne, Istočne i Jugoistočne Evrope došao sam do jednog bitnog
zaključka.
Autorka izlaže nekoliko ključnih faktora za
procese demokratizacije i na neki način preklapa nekoliko različitih teorija
demokratizacije. Faktori kojima se bavi jesu strukturalni i faktori političkih
aktera. Tu su: socio-ekonomski razvoj, istorijskog nasleđe (odnosno
tip prethodnog režima i prethodna iskustva sa demokratijom), izgradnja
države (njeni funkcionalni i administrativni kapaciteti), a u vezi sa
tim jeste i gradnja države nakon raspada Jugoslavije i uticaj koji su ratovi
imali. Zatim, od bitne važnosti jeste i izbor političkih institucija i dinamika
takmičenja političkih partija, kao i uticaj spoljnih faktora (pre
svega EU).
Demokratizaciju u Srbiji devedesetih godina
odlikuje preklapanje svih negativnih tendencija koji su u vezi sa prethodno
navedenim faktorima koji utiču na procese demokratizacije. Međutim, ono što je i tada bilo dominantno,
a danas posebno jeste to je dinamika takmičenja političkih partija.
Ključna pretpostavka za uspeh demokratizacije
jeste odsustvo autoritarnih partija. Autorka ove partije naziva i iliberalne
ili nedemokratske. Odlikuju ih sa jedne strane ideološka polarizacija,
ksenofobija i isključivost, i sa druge strane potkopavanje demokratskih
institucija, korupcija, uticaj na medije, progon opozicije, arbitrarna vlast,
burazerski kapitalizam i sl.
Vladajuće partije devedesetih su imala oba
obeležja autoritarnih partija, međutim postavljam pitanje da li partije u
Srbiji nakon 2000. godine zadržavaju elemente autoritarnih obeležja.
Dolenec (2013: 47) precizira u cemu leži moć
autoritarnih partija, odnosno kakve su prakse njihove vladavine:
1. Koncentracija moći (pre
svega u izvršnoj vlasti, a dodao bih i one partije/lidere koji uzurpiraju
formalne institucije moći, odnosno koje neinstitucionalno koncentrišu moć –
primeri superprezidencijalizma Borisa Tadića u drugom mandatu, ili kancelarskog
vladanja Prvog Potpredsednika Vlade AleVu-a u periodu od 2012. do 2014.
godine);
2. Konverzija političke u ekonomsku
moć (političko-burazerske privatizacije, primeri ekonomskih
institucija koje selektivno dele novac poreskih obveznika kroz subvencije,
fondove, razvojne banke i sl, a sve po osnovu političkih veza);
3. Uništavanje kapaciteta države kroz
politizaciju administracije i javnog sektora (stranačko zapošljavanje
i okupacija javnog sektora od strane „partijske vojske“).
Autoritarne partije su devedesetih odložile
proces demokratizacije, a od 2000. godine su ga usporile. I pored postojanja
formalnih demokratskih institucija, Srbija nije ni blizu konsolidacije
demokratije.
Ono što je evidentno u Srbiji 14 godina nakon
rušenja Miloševića, to je da su sve partije koje su vladale od 2000. do danas
na bilo kom nivou (republičkom, pokrajinskom, lokalnom) vladale kroz istu
autoritarnu/nedemokratsku praksu. U periodu od 2000. godine do danas se smanjio
uticaj ostalih faktora koji utiču na proces demokratizacije, tako da ostaje kao
zaključak da je autoritarna praksa vladanja političkih partija ključna prepreka
demokratizaciji u Srbiji. Osim pomenute tri nedemokratske prakse, u Srbiji su
danas dominantne prakse „pažljivog“ gušenja opozicije i potpune medijske
kontrole, tako da slobodno možemo reći da je proces demokratizacije Srbije
u silaznoj putanji.
Dolenec, Danijela (2013), Democratic Institutions and Authoritarian Rule in Southeast Europe, Colchester: ECPR Press.
No comments:
Post a Comment