Ako se zapitamo
kakav je oblik vladavine današnji režim Aleksandra Vučića možemo upasti u zamku
klasifikacija i tipologija političkih režima, ali možemo makar prikazati kakav
je model ka kome se krećemo.
Nepotrebno je
uopšte postavljati pitanje da li je Srbija konsolidovana demokratija, jer nije.
Ako se pitamo da li je Srbija izborna demokratija, što znači da se na vlast
dolazi putem slobodnih, fer i opštih izbora, možemo da kažemo da Srbija jeste
bila izborna demokratija, ali ako pogledamo kakva je medijska situacija u
Srbiji, na koje se sve načine guši opozicija (finansiranje, kažnjavanje u
parlamentu...), teško da ćemo moći govoriti o fer (narednim) izborima kada god
da oni budu. Režim Slobodana Miloševića je bio neka vrsta takmičarskog
autoritarizma. Međutim, sve što se
dešava u Srbiji u poslednje vreme navodi na zaključak da je u Srbiji danas
dominantan model koji bi se mogao nazvati: „takmičarski sultanizam“.
Odnosno, od svih nedemokratskih oblika režima (autoritarizam, totalitarizam,
postotalitarizam, sultanizam...) situacija u Srbiji najviše ukazuje na
sultanizam.
Zašto tako mislim?
Pogledajmo obeležja sultanizma:
·
Nema vladavine prava;
·
Nema opozicije (guši se opozicija);
·
Država je personalni domen sultana;
·
Ne postoji ideologija. Odnosno jedina ideologija režima jeste glorifikacija vladara i
manipulacija simbolima. Jedini cilj ideologije jeste da učini režim
legitiminim, a jedina ideologija jeste vera u vladara.
·
Što se tiče mobilizacije, ona je niskog intenziteta, usmerena samo na manipulaciju ceremonijalnog
simboličkog tipa.
·
Vladar je samovoljan, bez ograničenja. Ostatak rukovodstva se podređuje. Ne oslanja se na
ideologiju, već počiva na principu straha i nagrada za lične zasluge.
Ako pogledamo situaciju u Srbiji o vladavini prava je
besmisleno i govoriti. Opozicija se guši svim sredstvima. Država se
poistovećuje sa Vučićem jer svaka kritika Vučića se predstavlja kao udar na
državu. Ideologija režima jeste glorifikacija Vučića, ideologija „velikog požrtvovanog
reformatora“ koja teži da legitimizuje svaku njegovu odluku. Vladar je „društveni ugovor“.
Mobilizacija je niska i usmerena je samo na manipulaciju
ceremonijalnog tipa i ova forma vladavine kroz simbole i ceremonije postaje sve
učestalija (vojna
parada, otvaranje mosta, samiti i sl., na kojima se uglavnom pojavljuju
partijski poslušnici, oni koji su perfidnim prinudnim putem naterani –
zaposleni preko partije ili im posao zavisi od partije/vladara, ili se nadaju
poslu). Sve te ceremonije koje bi trebalo ostatku društva da pokažu njegovu svetost i prošire verovanje (ideologizaciju) u vladara, prenose vladarevi strogo kontrolisani mediji.
Vladar je potpuno
samovoljan, a ostatak državnog vrha je u strahu od vladara, a vladar nagrađuje
na osnovu ličnih zasluga prema njemu samome, a bolji primer od plagijatora „potrčka“
Stefanovića nije potreban. Sve zavisi od vladara i od toga koliko ste mu
učinili, da ne kažem „uvukli“, pa i osobe poput Stefanovića i Vulina i dalje
mogu da budu ministri.
Ono što je za sada
evidentno, ovakav oblik izbornog sultanizma nema dinastičke tendencije (iako bi
se možda neko setio premijerovog brata i rečenice „Hoću da budem sultan umesto
sultana“), zato i jeste „izborni sultanizam“ termin koji koristim, jer za sada,
makar se nadam, nema želju da ukine izbore. A
oni definitivno neće biti pošteni.
I ne nazivajte
Vučića autoritarnim vođom. To je blago određenje. Režim Aleksandra Vučića ima
većinu obeležja sultanizma, uz – za sada, prefiks „izborni“.
1 comment:
Hi thaanks for sharing this
Post a Comment