Lokalni izbori
se najavljuju već neki period. Licitira se sa datumima, najčešće se pominje 20.
decembar. Iako ne postoji ustavna mogućnost za redovne izbore u decembru ove
godine, kao jedno od obrazloženja zašto će se raspisati „redovni“ lokalni
izbori nekoliko meseci pre roka, navodi se to što će se promeniti Zakon o
lokalnoj samoupravi. „Nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj
samoupravi“ koje je predložilo naldežno Ministarstvo državne uprave i lokalne
samouprave je u fazi javne rasprave. U ovom blogu se osvrćem na dve stvari: 1) Koje
promene nam donosi nacrt Zakona o izmenama i dopunama ZoLS, i 2) Da li se ove
promene mogu uzeti kao obrazloženje za neophodnost raspisivanja prevremenih
lokalnih izbora?
1) Koje promene nam donosi nacrt Zakona
o izmenama i dopunama ZoLS?
a) Izmene i
dopune zakona imaju pre svega kozmetičke promene (pogledati nacrt Zakona i
obrazloženje Ministarstva – link),
odnosno veliki broj članova se menja zbog usaglašavanja termina i usklađivanja
sa drugim zakonima (poput Zakona o visokom obrazovanju; uređenju sudova,
udruženja, planiranju i izgradnji, itd). Javlja se i potpuna nelogičnost izmenama
termina „Zaštitnik građana“ u „Lokalni ombudsman“, koji i dalje ostaje neobavezna
institucija za JLS (čl. 97).
b) Izmene i
dopune zakona se odnose i na neposredno učešće građana i ovaj nacrt zakona bi
trebalo pohvaliti u tom kontekstu. Građanska inicijativa se može pokrenuti uz
podršku 5% upisanih birača (do sada je taj broj ostavljan da jedinice lokalne
samouprave (JLS) same odrede, a bilo je propisano da procenat ne može biti
manji od 5%). Izmene i dopune preciznije definišu i oblast mesnih zajednica.
c) Izmene i dopune zakona u nekoliko članova,
smanjuju nadležnosti Skupština JLS. Pre svega u odnosu na upravu JLS. Iako
je do sada načelnika uprave birao izvršni organ (veće), on je bio odgovoran i
Skupštini (čl. 57). Prema nacrtu Zakona o izmenama i dopunama, načelnik uprave
postaje odgovoran samo veću. Ista je situacija i sa organizacijom opštinske
uprave i donošenjem akta o unutrašnjem uređenju i sistemaizaciji opštinske
uprave (čl. 59). Do sada je to bila nadležnost Skupštine, ukoliko se usvoji Zakon
u ovom obliku, to će postati isključiva nadležnost veća.
2) Da li se ove promene mogu uzeti kao obrazloženje
za neophodnost raspisivanja lokalnih izbora?
Ukoliko pogledamo
šta se menja i koje se promene dešavaju nacrtom Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o lokalnoj samoupravi, jedini
odgovor jeste da su promene suštinski nebitne za funkcionisanje lokalnih
samouprava, a pre svega nebitne u kontekstu građanske predstavljenosti, predstavničke
demokratije i odnosa političkih aktera. Iako promene u odnosu uprave JLS i
Skupštine jesu bitne promene (1c), one nemaju veze sa predstavljenošću građana
i odnosima političkih aktera, pa nemaju ni posledične veze u konteksu lokalnih
izbora.
Ono što je jako bitno napomenuti, to je da se Zakonom
o lokalnoj samoupravi uopšte ne reguliše oblast lokalnih izbora, već posebnim –
Zakonom o lokalnim izborima. Ukoliko bi se suštinski (naglašavam suštinski, ne
kozmetički) menjao taj zakon, onda bismo verovatno imali potrebu za prevremenim
lokalnim izborima.
Jedine promene
koje bi se mogle predstaviti kao obrazloženje za neophodnost prevremenih
lokalnih izbora, a koje bi se mogle odnositi na promene Zakona o lokalnoj
samoupravi to je promena modela odnosa predstavničke
– izvršne vlasti. Ukoliko bi se sadašnji sistem „slabog gradonačelnika“ zamenio
modelom „jakog gradonačelnika“, odnosno model u kome se gradonačelnik
(predsednik opštine) bira neposredno i u kom je nosilac izvršne vlasti zasnovan
na legitimnosti neposrednog izbora, onda bismo mogli da kažemo da su prevremeni
izbori neophodni. Sa ovakvim izmenama
Zakona o lokalnoj samoupravi koje se nalaze u nacrtu – raspisivanje prevremenih
lokalnih izbora bi bio ustavno-pravni zločin.
Naravno postoji
niz promena koje bi se mogle napraviti u određenim zakonima, a kojima bi se
mogli „opravdati“ prevremeni lokalni izbori. Pre svega mislim na promenu
jednostepenosti lokalne samouprave, odnosno uvođenje nivoa jedinica lokalne samouprave
i sl, što pre svega zahteva promenu Zakona o teritorijalnoj organizaciji. Ništa
od toga nije slučaj. A promene koje su u nacrtu Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o lokalnoj samoupravi su nebitne u kontekstu lokalnih izbora i ne mogu
biti obrazloženje za raspisivanje istih.
link
- Nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi
link
- Zakon o lokalnoj samoupravi
No comments:
Post a Comment