Naredne godine nas očekuju redovni
predsednički izbori u Srbiji. Iako se za sada zna tek po neki kandidat koji će
ući u trku za predsednika Republike, o ovim izborima se u javnosti govori
praktično od momenta formiranja Vlade RS u avgustu ove godine.
Pojavile su se dve vrste informacija do
sada. Jedna je da bi opozicija trebalo da izađe sa zajedničkim kandidatom.
Takođe, bilo je i najava oko zajedničkog kandidata vladajućih stranaka. Među
najčešće spominjanim imenima su sa jedne strane Saša Janković i Vuk Jeremić, a
sa druge Tomislav Nikolić i Aleksandar Vučić.
Ono što je najčešći zaključak bilo
kakvih razgovora oko „opozicionog kandidata“ jeste da se razgovara i stalno se
govori o tome kako je neophodno utvrditi „politiku“ i „program“ koji bi
predstavljao taj kandidat i da nije bitna samo ličnost samog kandidata. Tako je
predsednik DS-a Dragan Šutanovac u subotu izjavio: „da će DS biti stožer i kičma
opozicije na predstojećim predsedničkim izborima, kao i da je za tu stranku ime kandidata manje važno od politike za koju
će se on zalagati.“
Nedavno je objavljena vest u kojoj
slično tvrdi i Nenad Popović iz SNP-a kada se radi o kandidatu vladajuće SNS u
kojoj se navodi: „Odgovarajući na pitanje hoće li podržati kandidata SNS i da li bi stao
iza kandidature Tomislava Nikolića, Popović, čija je stranka na prethodnim
izborima nastupala na listi SNS, istakao
je da će se opređeljivati prema programu, a ne prema ličnosti.“
Komentari ovakvog tipa su se pojavili i
prvo na informacije o potencijalnoj kandidaturi Saše Jankovića, a onda i kada
je rekao da će se kandidovati i sada mnogi pre bilo kakve podrške pitaju šta je
program? Takođe, svi se pitaju šta bi bila politika i kakav bi program
predstavio građanima Vuk Jeremić.
U Srbiji se predsednik Republike bira
neposredno na izborima, ali njegova ovlašćenja nisu velika. I ono što je
ključna stvar – predsednik Republike ne vodi politiku. Nadležnost da utvrđuje i vodi politiku je isključivo u rukama Vlade RS
(Ustav RS, čl. 123, st. 1). Vlada je nosilac izvršne vlasti u Republici Srbiji
(Ustav RS, čl. 122). Dešavalo se u praksi da predsednik Republike (drugi
mandat Borisa Tadića) vodi politiku sa te funkcije, ali je to isključivo
posredstvom uticaja koji je imao u partiji koja je imala većinu u parlamentu
(neustavno). U situacijama kada partija iz koje dolazi predsednik nije deo
Vlade, predsednik nije imao mogućnost da vodi politiku, jer to nije njegova
ustavna nadležnost. Nadležnosti predsednika Republike su pobrajane u Ustavu.
Zakon o predsedniku Republike samo konstatuje da su nadležnosti utvrđene
Ustavom (Zakon o predsedniku Republike, čl. 3, st. 1). Nadležnosti predsednika Republike
su da: predstavlja Republiku Srbiju u zemlji i inostranstvu; ukazom proglašava
zakone, u skladu s Ustavom; predlaže Narodnoj skupštini kandidata za
predsednika Vlade, pošto sasluša mišljenje predstavnika izabranih izbornih
lista; predlaže Narodnoj skupštini nosioce funkcija, u skladu sa Ustavom i
zakonom; postavlja i opoziva ukazom ambasadore Republike Srbije na osnovu
predloga Vlade; prima akreditivna i opozivna pisma stranih diplomatskih
predstavnika; daje pomilovanja i odlikovanja; vrši i druge poslove određene
Ustavom; u skladu sa zakonom, komanduje Vojskom i postavlja, unapređuje i
razrešava oficire Vojske Srbije (Ustav RS, čl. 112).
Od izuzetne važnosti je ne zaboraviti
prvu ustavnu odrednicu o predsedniku Republike, a ona kaže: „Predsednik
Republike izražava državno jedinstvo Republike Srbije.“ (Ustav RS, čl. 111).
Prema
tome, postavlja se logično pitanje o kakvom programu i politikama pojedini
političari pričaju kada razmišljaju o kandidatima za predsednika Republike?
Naravno, predsednik Republike kroz
svoje aktivnosti može iznositi načelne ideološko programske stavove oko pojedinih
pitanja i konkretno govoriti o svakodnevnim političkim temama i to se uvek
radilo bez obzira u kakvim su odnosima predsednici bili sa vladama. Iako se iz
ustavne odrednice od predsednika očekuje uloga medijatora u društvenim i
političkim sukobima, nerealno je očekivati od predsedničkih kandidata da se već
u kampanji potpuno izoluju od najbitnijih političkih i ideoloških pitanja, jer
su ipak u pitanju izbori i to jedini na kojima građani nekoga neposredno biraju.
Dobro je pitanje koliko velikih
ideloških sporenja u trenutnom društvenom i političkom životu Srbije ima i koje
su linije socijalnih i političkih rascepa? Postoji sporenje na liniji
„građansko – nacionalno“ koje se preklapa sa spoljno političkom orijentacijom
kako u društvenom tako i u političkom polju. Posledično, nerealno je očekivati
da građanske evrofanatične partije podrže predsedničkog kandidata koji je iz nacionalno/konzervativno
opredeljene i evrofobične partije. Ili obrnuto. Jer je zaista teško očekivati
da biračima pogledi kandidata na za njih ključna pitanja neće biti bitna, osim
ukoliko se ta pitanja ne bi ostavila u potpunosti sa strane što je predlagao
Dušan Pavlović, univerzitetski profesor i poslanik pokreta Dosta je bilo. Što i
jeste suština jer bez obzira na poziciju predsednika, izabrana osoba ne bi
mogla da utiče na spoljnu politiku Srbije osim kroz izricanje načelnih stavova.
Ipak, ukoliko prihvatimo da su to ipak meta pitanja u ovom trenutku, na tim
opštim pitanjima bi se otprilike mogla završiti priča oko ideološkog ili
programskog određivanja i pozicioniranja koje predsednik treba da ponudi
biračima na izborima. Svaka operacionalizacija nekakvog programa i predlaganje
javnih politika (policy kampanja) od strane predsedničkog kandidata je potpuno nepotrebno
i pogrešno. Glasanje za predsednika ne
bi trebalo da bude policy orijentisano glasanje, jer predsednik nema policy
ovlašćenja (neće voditi politiku, makar ne u skladu sa Ustavom), već glasanje
za lične i profesionalne kvalitete pojedinca, njegov moral, dostojnost i
integritet. Za ličnost koja će da
nas predstavlja i izražava jedinstvo. Makar ukoliko želimo da od samog starta
poštujemo institucije.
Zašto ipak svi insistiraju na programu
i politikama kandidata za predsednike? Zato što smo navikli na policy
orijentisane kampanje predsedničkih kandidata u kojima su nam oni obećavali
politike za investicije i nova radna mesta, veće plate, okretanje Rusiji ili
ulazak u EU itd. Podsetimo se, prethodna
dva puta (2008. i 2012.) kada smo
birali predsednika Republike birali smo istovremeno i narodne poslanike (2012.) i država je bila između tek završenih i novih najavljenih izbora (2008.), a
najozbiljniji predsednički kandidati su bili predsednici najvećih stranaka i nosioci
parlamentarnih lista koje su se odvajale od ostalih prema broju glasova.
Spajali su parlamentarne i predsedničke kampanje, a građani su na predsedničkim
izborima birali lidere koji su im sa te pozicije obećavali bolji život (ili
su glasali „za manje zlo“; protiv drugog kandidata) iako to nije u nadležnosti predsednika Republike.
Prema tome, potrebna nam je promena
pristupa predsedničkim izborima kako iz ugla političkih aktera, tako i iz ugla
građana. Ne bi trebalo da kandidati predlažu programe i predloge javnih
politika, niti građani da to od njih zahtevaju. Tome služe parlamentarni izbori.
Makar tako kaže Ustav. Možda su nam političke institucije pogrešno dizajnirane,
ali dok ih ne izmenimo moramo da im se prilagodimo i da ih poštujemo.
No comments:
Post a Comment