Bez
obzira da li se održali samo gradski ili zajedno parlamentarni i gradski izbori,
u ovom momentu to ne bi trebalo da bude tema za opoziciju. Oni ne odlučuju o
tome, mogu samo da sačekaju Vučićevu odluku koja će se verovatno čekati do
poslednjeg trenutka. Takođe, opozicija ne odlučuje o terminu gradskih izbora (i
o tome će Vučić doneti odluku), ali se znaju da su oni praktično tu. Opozicija
je trebalo da krene sa pripremama za gradske izbore već 03. aprila. Odmah nakon
predsedničkih izbora.
Međutim,
ono što opozicija može da uradi u međuvremenu se može svrstati u nekoliko
koraka.
1.
Da prestanu da nagađaju ko će s kim u predizbornu koaliciju i da prestanu
međusobno da se optužuju, klevetaju i svađaju. O predlozima za grad Beograd,
politikama i sl. može da se raspravlja i da se suočavaju mišljenja i različiti
pristupi, ali da se prestane sa optužbama ko s kim nije hteo u koaliciju, ko je
hteo, ko je “kriv” za predsedničke izbore i sl.
2.
Da se malo igraju iscrtavanja izbornih jedinica,
podele grad Beograd na 110 izbornih jedinica koliko ima odbornika i već sada
kreiraju izborne liste sa čistim, ostvarenim i doslednim pojedincima koji bi
bili predstavnici apsolutno svih delova Beograda. Kandidati moraju biti iole
prepoznatljivi ljudi u krajevima gde žive i mora se posebno obratiti pažnja na
pronalaženje kandidata iz prigradskih opština i njihovih ruralnih delova.
3.
Da naprave izborne štabove koji bi uz 110 kandidata za odbornike imali makar po
troje aktivista po kandidatu za odbornika iz te zamišljene izborne jedinice. Pokušati
izvesti da tih četvoro ljudi koliko-toliko pokrije teritorijalno tu izbornu
jedinicu. Ukupno 440 ljudi koji bi u narednim mesecima imali jasan cilj, a to
je da ubede svoje komšije da glasaju za njih. Osim tih 440 ljudi koji bi činili
osnovu kampanje, da rade na okupljanju aktivista koji bi pomogli pre svega u 10
centralnih opština u Beogradu. Ukoliko partije opozicije ne mogu da skupe
minimum 440 aktivista koji su spremni da se bave gradskim izborima, onda bolje
da unapred odustanu od gradskih izbora ili da svoje snage i aktiviste odmah
stave na raspolaganje nekoj drugoj partiji, odnosno da odmah prave predizbornu
koaliciju kako bi na neki način iskoristili resurse koje imaju.
4.
Da mini izborni štabovi (aktivisti u zamišljenim izbornim jedinicima) naprave
plan kampanje kao da su izbori u decembru. U skladu sa čekanjem (kako se ne
raspisuju) izbora praviti nove planove kampanje tako da se vidljivost i
aktivnosti ne smanjuju. Opozicija ne sme da bude iznenađena izborima i kratkom
formalnom kampanjom. Već u avgustu i septembru, mini izborni štabovi treba da
kroz aktivnosti i razgovore sa komšijama i širim krajem u kome žive, mapiraju
sve probleme vezane za taj kraj, gradsku opštinu, opšte probleme u gradu
Beogradu. Za to vreme, glavni izborni štab – 110 kandidata na listi uz pomoć
ostatka stranke (poslanika, savetodavnih tela, programskih saveta), radi na
opštim predlozima politika za gradske probleme koji su opšti i svima poznati
(javni prevoz, noćni javni prevoz, saobraćajna infrastruktura, vrtići, raspolaganje
gradskim budžetom itd.).
5.
Najkasnije početkom oktobra da imaju predloge javnih politika za ključne
probleme u gradu Beogradu i mapirane “mesne probleme” na kojima bi u oktobru
zajedno radili mini izborni štabovi uz pomoć glavnog izbornog štaba i
programskih saveta stranke. Rad na politikama mora biti kontinuiran i
zajednički sa građanima kroz aktivnosti na terenu. Svih 110 kandidata za
odbornike mora u mesecima koji su ispred nas dostići visoku prepoznatljivost u
svojoj izbornoj jedinici. Moraju imati gotovo svakodnevni kontakt sa građanima.
Na terenu, ali i online u zavisnosti od ciljne grupe. Stranke moraju dobro
mapirati kako opšte probleme grada, mesne probleme, ali i ciljne grupe na koje
mogu uticati i koje do izbora mogu ubediti da glasaju za njih i njima se
obraćati. Ali se ne smeju usredsrediti samo na visoko obrazovane, mlade, one iz
centralnih gradskih opština. Neće biti dovoljno. Svoje aktivnosti, program i
odborničke programe moraju usmeriti na što širu ciljnu grupu. Ali je za to
neophodan veliki terenski rad.
6.
Na kraju oktobra, partije moraju imati opšti program za grad Beograd i 110
pojedinačnih programa svakog kandidata za odbornike. Svaki kandidat za
odbornika mora iza sebe imati najamanje 50 aktivnosti na terenu. Samo ovako će
opozicioni kandidati biti spremni za gradske izbore. U tom trenutku, partije i
pokreti mogu i da govore o nekom ujedinjavanju. Ali ujedinjavanju oko
konkretnih rešenja i politika. Ako već lideri partija nisu mogli da se dogovore
i ujedine oko principa zajedničkog izlaska na izbore, možda ti programi i
planovi za rešavanje problema u gradu bude ujedinjući faktor. Čime dobijaju
jasan cilj, “okupljanje oko programa”, a ne isključivo protiv Vučića.
Ono
što je jako bitno, ovi programi ne smeju biti spisak lepih želja, već jasno i
precizno razvijeni predlozi javnih politika za grad Beograd i plan aktivnosti
za pojedinačne zamišljene izborne jedinice. Kandidati za odbornike i partije moraju
znati da će kasnije biti odgovorni za ponuđene politike, predloge i rešenja. Ne
sme se predlagati nemoguće, obećavati da će se problemi rešiti sami od sebe ako
oni pobede na izborima, već dati jasne planove kako će se pojedinačni problemi
rešavati. Voditi pozitivnu i realnu programsku kampanju.
7.
Moraju da prezentuju kandidate za najviše funkcije u gradu. Iako se
gradonačelnik ne bira direktno, građani se sa jedne strane vezuju za lidere, a
sa druge strane postoji veliki broj građana koji misli da se gradonačelnici
biraju direktno. Istraživanje
koje je IPSOS 2016. godine uradio za potrebe FPN-a i RRPP projekta na
teritoriji Republike Srbije pokazalo je da građani ne znaju kako se biraju
gradonačelnici. Rezultati su pokazali sledeće: Na pitanje “Predsednika
opštine/gradonačelnika građani biraju direktno na izborima?”, da je to tačno – odgovorilo
je više od 2/3 ispitanika.
Iako je možda situacija u Beogradu nešto bolja, svakako da je biračima lakše prići ukoliko imate “izbrendiranog” kandidata za gradonačelnika. Ono što partije opozicije ne smeju da urade, to je da za kandidate i nosioce listi istaknu šefove partija. Kandidati ne smeju da budu Dragan Šutanovac, Saša Radulović, Saša Janković, Vuk Jeremić, Boško Obradović. Znam da je veliki problem jer niko drugi nema ni blizu potrebnu prepoznatljivost (primeri Tamara Tripić i Sreto Malinović kao mogući kandidati DS-a), ali sam siguran da je potencijal partija na gradskim izborima znatno veći sa trenutno neprepoznatljivim kandidatima koji bi se “brendirali” do izbora, nego sa šefovima partija kao kandidatima i nosiocima lista. To što će Vučić biti nosilac liste su potpuno druge okolnosti i ne sme se na taj način prići izborima iz opozicione perspektive. Ti kandidati moraju biti “čisti” kandidati, bez zaostavštine iz prethodne vlasti ili umešanosti u bilo kakve koruptivne radnje i sl.
7.
Nakon toga, opozicija u koliko god “kolona” da bila, biće spremna za gradske izbore.
Kontinuiran rad na promociji politika, programa i kandidata do samog dana
izbora može opoziciji samo da donese rast broja glasova i mogućnost da se osvoji
vlast. Već od novembra se prave novi planovi kampanja i prati realizacija kao
da su izbori narednog meseca i aktivnosti se usmeravaju tako da se dođe do
svakog birača u Beogradu.
Sve
u svemu, opozicija bi morala odmah da krene u kampanju. Danas, kada je nedelja
i kada je napolju preko 40 stepeni. U ozbiljan rad. Ključne stvari su:
1.
Novi i “čisti” ljudi u politici
2.
Konkretni programi i politike za grad Beograd
3. "Mesni" programi svih kandidata za odbornike
4.
Promocija i brendiranje kandidata za gradonačelnika uz brendiranje i svakog pojedinačnog kandidata za odbornika u svojoj zamišljenoj izbornoj jedinici
5.
Ukupno 110 kandidata za odbornike koji su spremni da u narednim mesecima kao
svoj prvi životni cilj stave svoje kandidature. Da budu spremni da svakog dana,
osim svog posla, porodice i životnih obaveza, odvoje po nekoliko sati rada za sebe kao kandidata i stranku/pokret.
6.
Kontinuiran terenski rad. Na ulici, od kuće do kuće, od stana do stana.
Doživljavaće svašta na terenskom radu, ali je to jedini način da se ugrozi
vladavina SNS-a u Beogradu.
7.
Kritika postojeće gradske i republičke vlasti. Ali sa jasno ponuđenim
alternativama koje su u tačkama od 1 do 4.
8. Prikupljanje novca - za terenski rad je potreban makar flajer, a i on košta. Opozicija već sada mora novac koji ima da usmeri na gradske izbore i da radi na prikupljanju sredstava. Ne mogu se čekati sredstva iz budžeta da bi se krenulo sa kampanjom, biće kasno.
Isključiva
kritika Aleksandra Vučića preko online komunikacije sa istomišljenicima u ovakvim
medijskim uslovima i nuđenje rešenja isključivo kao “biće bolje kada mi dođemo
na vlast” i kandidati na izborima koji su šefovi stranaka – neće opoziciji
doneti mogućnost da nakon izbora u Beogradu formira vlast. Opozicija mora odgovoriti na
SNS kampanju u svakom smislu - organizacijom stranke/pokreta, terenskim
aktivnostima, gerila kampanjom, pa čak i prljavom borbom na terenu. SNS će u
kampanji raditi sve i svašta, dozvoljeno i nedozvoljeno. Opozicija se može
snebivati nad njihovim tehnikama i metodama kampanje, a može i odgovoriti
istim. Ako protivnik “igra prljavo”, onda ćete ga teško pobediti isključivo
pozitivnom kampanjom. Igrajte i vi prljavo, očigledno je to neophodno, ali vodite i pozitivnu
programsku kampanju uz promociju novih i čistih pojedinaca. Poziciji program, politike i čisti pojedinci u ovim uslovima i nisu
potrebni, ali opoziciji jesu.
1 comment:
Thanks ffor this blog post
Post a Comment