U toku je izborna kampanja za izbor članova Studentskog
parlamenta Fakulteta političkih nauka. Facebook je pun profil fotografija sa
nekakvim brojevima, neke izborne liste su se kandidovale i sprovode svoje
izborne kampanje sa ciljem da maksimalizuju broj glasova na izborima, pa
posledično i broj članova u parlamentu, te da se dođe do mesta predsednika Studentskog
parlamenta ili studenta prodekana.
Sa druge strane imamo one koji negoduju kampanju i koji
smatraju da je kampanja manje – više „cirkus“, da niko ne zastupa studentske
interese, da se snimaju filmovi, rade projekcije filmova, izbacuju plakati i saopštenja,
lepe fotografije po fakultetu i sl. Ja nemam ništa protiv toga, kampanja kao
kampanja, svako bira sredstva u skladu sa ciljem, a cilj je jasan i racionalan –
osvojiti što više glasova.
Godinama unazad, znale su da se dešavaju razne „afere“ sa
parlamentom Fpn-a. Uglavnom je studentsko organizovanje popularno u oktobru pre
upisa akademske godine, i u aprilu kada su izbori. Opet, ne zameram nikom
ništa, pitanje artikulacije studentskih interesa je uvek otvoreno, šta su
studentski interesi, ko ih kreira i sprovodi i sl, ali to nije tema i više ima
veze generalno sa političkom kulturom našeg društva, a ne samo sa FPN-om.
Tema ovog bloga su
institucije, preciznije procedure i pravila za izbor članova Studentskog
parlamenta. Ne mogu, a da ne primetim da tu nešto ne štima. Svi mi (koji se
nikada nismo kandidovali) znamo da postoje neke studentske organizacije, neki
predsednik parlamenta i student prodekan, koji predstavljaju sve studente – ali
često im ni ime ne znamo, posebno što po nekom pravilu koje postoji na FPN-u, u
skladu sa koalicionim pregovorima i dogovorima u periodu između izbora se
menjaju po dva predsednika i prodekana.
Gde postoje izbori, tu postoje i izborna pravila. Kakva
su ta pravila i da li tu može nešto da se učini da bismo stvorili efikasniji Studentski
parlament? Kako nacionalni, lokalni, tako su i izbori za studentski parlament: „procesi
iste vrste – radi se o borbi za ulazak u političku
arenu na različitom niovu društvene moći, upravljanja i uticaja i institucija
koje se izborima konstituišu (Jovanović, 2009: 177).“ Prema tome, i izbori za Studentski
parlament odlučuju o nekoj raspodeli moći i kreiraju instituciju preko koje
studenti ostvaruju svoja prava i štite svoje interese na Fakultetu (Statut FPN,
član 60.)
Kada govorimo o izbornom sistemu, pre svega moramo videti
formulu preko koje se „mandati“ (mesta u parlamentu) dele. Nisam uspeo da nađem
na sajtu „Pravilnik o izboru članova Studentskog parlamenta Univerziteta u
Beogradu – Fakulteta političkih nauka“, ali znam otprilike kako funkcioniše.
Kandiduju se izborne liste studentskih organizacija, koalicija i grupa
studenata, pravo glasa imaju svi studenti upisani na akreditovane studijske programe
u tekućoj godini, a raspodela mandata se vrši proporcionalno.
Šta su posledice toga? Da studenti glasaju uglavnom preko
neke „priče i molbe“, jer su ih zamolili direktno na kafi, ili uglavnom posledično
– „Jer je Pera zamolio Miku da Mika zamoli Jecu da glasa za Dušana jer je Dušan
Perin cimer iz I godine“, da studenti na kraju izaberu neke članove Studentskog
parlamenta, parlament po dva puta bira predsednika i potpredsednika parlamenta,
kao i studenta prodekana, i oni zastupaju neke interese i donose planove,
programe itd. Većina studenata ne zna ni
ko su ti njihovi „predstavnici“, a kada im i zatreba neka pomoć ne znaju kome
da se obrate. U prevodu, ne postoji personalizovanost Studentskog parlamenta, a
samim tim nema ni povratne odgovornosti ni efikasnosti.
Ukoliko se prebacimo na teoriju, moramo odmah otvoriti
pitanje izbornog sistema – većinski ili proporcionalni? Tačan odgovor na ovo
pitanje ne postoji! I jedan i drugi sistem imaju svoje prednosti i mane, ali
ako pitanje prebacimo na nivo Studentskog parlamenta onda bez greške možemo
reći da je većinski izborni sistem kao sistem za izbor članova Studentskog
parlamenta više nego poželjan (čak i sa svojim manama). Ukoliko tome dodamo i direktan izbor studenta prodekana rešavamo sve
probleme, a od Studentskog parlamenta pravimo efikasnu studentsku instituciju.
Sve mane koje se pripisuju većinskom izbornom sistemu
padaju u vodu kada se projektuju na izbore ovakvog tipa.
Šta je predloženo rešenje?
1)
Broj članova parlamenta jeste 24, a izbore treba pomeriti
za kraj oktobra da bi studenti I godine , Ma i I godine Dr studija mogli da glasaju
i budu birani.
2)
Svaki smer na
svakoj godini daje po jednog člana (I, II, III, IV, Ma, Dr – P, M, S, N), u
prevodu imamo 24 jednomandatne izborne jedinice, gde svaki smer sa svake godine
bira po jednog svog kolegu/inicu sa smera koji će ih predstavljati u parlamentu
i koji će biti odgovoran direktno njima, sa kojima je svaki dan na predavanjima
i vežbama, i koga može svako da „vuče za rukav“ radi bilo čega. Naravno, treba
uvesti mogućnost opoziva, uz potpise 50% + 1 studenata smera određene godine,
da se izabrani predstavnik može opozvati i da se u tom slučaju organizuju
dopunski izbori. Izbor je personalizovan – znamo za koga glasamo i znamo da ako
ne bude radio svoj posao da ćemo ga kazniti naredne godine. Na taj način podstičemo
odgovornost kod izabranog člana parlamenta. Takođe, ovakvim načinom izbora studentski predstavnici će biti oni koji
uživaju ugled među kolegama, a ne oni koji su odani studentskoj organizaciji i
koji su „vojnici organizacije“, jer u sadašnjem sistemu izbora članova
Studentskog parlamenta, članove ne biraju studenti (glasači) nego studentske
organizacije.
Zašto je sve ovo bitno, kada se u tom Studentskom
parlamentu ne donose nikakve bitne odluke. Tako je, ali stvari nisu beznačajne.
Verovatno ključna stvar koju bi Studentski parlament trebalo da radi, to je
KOMUNIKACIJA! Sa jedne strane sa upravom fakulteta, a sa druge sa studentima i
da bude medijum koji prave informacije prenosi od jednih ka drugima, a sve u
cilju poboljšanja rada Fakulteta. I dalje smo u procesu „bolonjizacije“ i
reforme našeg obrazovnog sistema, često za mnoga „nova“ pravila studiranja
kasno saznajemo, nemamo načina da se na nešto žalimo ili pohvalimo, utičemo i
pokušamo da promenimo – zašto je to tako? Jer ne postoji jasna i dobra komunikacija!
Ko će bolje da prenese nova pravila studentima određenog smera određene godine
od člana parlamenta koji zna ko ga ja izabrao. Naravno da će biti podstaknut da
kolege upozna sa svim detaljima, jer će mu to doneti mogućnost za reizbor. Ko
će bolje da prestavi probleme upravi na određenom predmetu od člana parlamenta
koji predstavlja smer koji taj predmet sluša? Neće niko. Sa sadašnjim sistemom
izbora članova Studentskog parlamenta ne postoji gotovo nikakva konkretna i
direktna komunikacija (ako izuzmemo FB grupe za pitanja, gde zaista čestitam
onima koji su u prethodnom periodu odgovarali na studentska pitanja i rešavali
probleme – ali to su opet bili uglavnom samo predsednik parlamenta i student
prodekan! Gde su tu članovi parlamenta?)
Samo iz razloga
komunikacije, u cilju unapređivanja studijskih programa i rešavanja onih malih
studentskih problema koje svi imaju kad – tad (koliko god bili mali), većinski
izbor članova Studentskog parlamenta daje bolje rezultate: znate kome da se
obratite i ko će vam oko toga pomoći. A to bi bio vaš kolega, koga znate i sa
kojim ste svaki dan u istoj slušaonici.
Koga sutra na izborima za članove Studentskog parlamenta možete direktno
kazniti za neodgovornost, neobaveštenost ili inertnost. Većinski izborni
sistem, gde bi svaki smer sa svake godine imao svog predstavnika koga biraju njegove
najbliže kolege bi doneo ODGOVORNOST članova i EFIKASNOST samog Studentskog
parlamenta! Ništa od toga nije moguće sa sadašnjim načinom izbora.
Prema tome, male institucionalne promene mogu dosta toga
dobrog doneti. Promene u izbornom sistemu su potrebne na svim nivoima vlasti u našoj zemlji - upravo da bismo dobili odgovornije i efikasnije institucije, a možda bi bilo dobro početi upravo od fakulteta.
Jovanović, Milan (2009), „Izborni
sistem lokalne samouprave u Srbiji – modeli za reformu izbornog prava“, u:
Pavlović, Vukašin; Orlović, Slaviša (ur.), Beograd:
demokratska metropola, Beograd: Fakultet političkih nauka i Centar za
demokratiju Fakulteta političkih nauka.
1 comment:
Da studenski izbori imaju nekog uticaja na bilo koga (upravu, dekana, prodekane, BU ili nekog treceg) odavno ne bi postojali... Zato i postoje da se "deca igraju skolice"
rece jednom jedan student
Post a Comment