U ovoj izbornoj kampanji retko se biračima nude konkretni
policy predlozi već se kampanje zasnivaju na opštim mestima i ponavljanjima
velikih reči. Od strane SPS gotovo da nije ponuđena nije konkretna mera. Jedino što se može posmatrati kao konkretan predlog, pre sve zbog načina
predstavljanja jeste koncept Gradovi bez duvanskog dima koji podrazumeva potpunu
i sveobuhvatnu zabranu pušenja na svim javnim mestima, a predlog je na
jednoj konferenciji za medije predstavio državni sekretar Ministarstva zdravlja
Periša Simonović. S obzirom da je predlog preneo sajt ove partije u vreme
izborne kampanje, normalno je na ovo gledati kao na izborni policy predlog
SPS-a.
Pristup ovom policy predlogu se ogleda kroz pitanje negativnih eksternalija. Eksternalija se definiše kao aktivnost
jednog subjekta koja utiče na blagostanje drugog na način koji je izvan
tržišnog mehanizma (cene). Preciznije, eksternalije podrazumevaju da
privatni troškovi nisu jednaki društvenim troškovima kada učesnici imaju neku
aktivnost na tržištu sa ciljem maksimiziranja svojih koristi, a te aktivnosti
uzrokuju efekte na druga lice koja ne učestvuju u toj tržišnoj aktivnosti.
Efekti mogu biti pozitivni i negativni. Zadržavamo se samo na negativnim
efektima, odnosno na onim situacijama kada neka naša aktivnost negativno utiče
na ljude oko nas. Često se kao primeri uzimaju zagađivanje vazduha ili voda od
strane fabrika ili drugih privrednih aktera, zagađivanje koje izazivaju motorna
vozila jer time zagađuju okolinu drugih ljudi. Takođe, čest primer negativnih
eksternalija jeste upravo konzumiranje duvana, što je tema bloga. Smatra se da
su ljudi često na javnim mestima (zatvorenim, ali i otvorenim) izloženi
duvanskom dimu i da je on štetan. Utiče na zagađenost vazduha, može da izazove
zdravstvene probleme ili izazove kišu (kao što kaže crtež!) ispod.
Npr, u restoranu koji dozvoljava pušenje, konzumacija cigareta
može imati negativan uticaj na uživanje drugih u jelu. Ovaj negativan efekat se ni
u kom slučaju ne plaća. Ovo je primer negativne eksternalije, gde potrošnja
dobra jednog pojedinca smanjuje dobrobit ostalih, što je gubitak za koji oni ne dobijaju
kompenzaciju.
Evidentno je da ljudi sa strane „trpe“ štetu od
konzumiranja duvana koja nije izražena u tržišnoj ceni. Postoji više načina
rešavanja problema negativnih eksternalija. Neki od njih su: a) tzv. Piguovi
porezi i subvencije; b) sistem ograničenja i trgovanja, i c) sistem regulacije (odnosno naredbe i
kontrole). Za nas su bitna dva načina, a to su tzv. Piguovi porezi i regulacija. Prvi jer je on na snazi trenutno u Srbiji, a regulacija
jer se ona predlaže od strane državnog sekretara (SPS). Ispitujemo kakve efekte
bi imalo uvođenje zabrane pušenja na svim javnim mestima.
Piguovi porezi, odnosno porezi kojim se internalizuju
troškovi negativnih eksternalija (od sada govorimo o duvanu) pokušavaju da smanje nivo
potrošnje. Plaćanje dodatnog poreza na aktivnosti koje izazivaju negativne
eksternalije pokušava se naplatiti društveni trošak koji se
izaziva. Piguovi porezi su u Srbiji poznati kao akcize. Država donosi zakon o akcizama kojim se uređuje
oporezivanje putem akciza. Roba koja je obuhvaćena ovim zakonom jesu naftni
derivati, alkoholna pića, kafa i duvanske
prerađevine. Član 10. Zakona o akcizama uređuje oblast duvanskih
prerađevina i navodi da je minimalna akciza na cigarete 100% ukupne akcize
utvrđene za kategoriju prosečne ponderisane maloprodajne cene cigareta. Zakonom
je predviđeno povećanje akciza na svakih 6 meseci do kraja 2016. godine (od
2012. do 2016. akciza treba da poraste za oko 20 rsd po kutiji), a danas akciza
po kutiji iznosi 48,03 rsd (član 40a),
ali se na ovu fiksnu akcizu plaća i dodatna od 33% od maloprodajne cene koju utvrđuje proizvođač ili uvoznik (član
40b). Naravno, na ove proizvode se uz ove akcize regularno plaća i pdv.
Sa jedne strane povećanje akciza na duvanske prerađevine
se pravda dobronamernim razlozima kako na taj način država želi da smanji
broj pušača (time brine o njihovom zdravlju, zagađenosti i sl; ali i o tzv.
pasivnim pušačima, odnosno želi da smanji njihovu izloženost duvanskom dimu).
Sa druge strane, stvarni razlozi stalnog povećanja akciza jeste budžetski prihod.
U republičkom budžetu za
2014. godinu planira se prihod od 850 miliona evra samo od akciza na duvanske
prerađevine, što čini nešto više od desetine ukupnih republičkih prihoda. Ovo praktično znači da su pojedinci koji konzumiraju duvanske proizvode jako bitni, jer ozbiljan pad tražnje bi značio probleme za državu. Smatra se da je tražnja za duvanskim
proizvodima neelastična, odnosno da rast cena neće preterano uticati na
tražnju. Međutim, potrošači duvana imaju niz supstituta, odnosno oni koji nisu
spremni da plaćaju uvećane cene će prosto preći na jeftinije proizvode (jeftinije cigarete, ili prelaze na samostalno „motanje“ duvana; uglavnom rezultat
svega jeste konzumacija duvana lošijeg kvaliteta, tako da se može reći da odluka
o povećanju akciza negativno utiče na njihovo zdravlje i sl; potpuno suprotno
od izrečenih ’želja’ kreatora politika). Praktično
se može reći da je tražnja za duvanom neelastična, ali je tražnja za određenim
duvanskim proizvodima veoma elastična, te da rast akciza neće previše
uticati na nivo generalne tražnje cigareta, već samo na tražnju određenih proizvoda. Potrošnja čak može da bude i veća, a da budžetski
prihodi kroz akcize opadnu, ali svakako akcize na duvanske prerađevine su veoma ozbiljan izvor prihoda za državu.
Pređimo na predlog koji dolazi iz SPS-a. Njihova mera jeste potpuna zabrana pušenja na svim javnim mestima (pitanje je koliko je to zadiranje u slobode građana, ali postoji primer zabrane u Kini). Ovakva mera predstavlja
regulacionu aktivnost, zabranu određenog ponašanja, sa ciljem korigovanja
negativnih eksternalija. Ukoliko
zabranite sveobuhvatno javno konzumiranje duvanskih prerađevina, vi uklanjate negativne
eksternalije koje izaziva duvan* i na osnovu kojih ste ubirali akcize. Samim
tim, više ne postoji opravdanje za postojanje piguovih poreza (akciza na
duvanske prerađevine).
Prema tome, uvođenje
zabrane pušenja na svim javnim mestima i takav način rešavanja problema
negativnih eksternalija koje proizvodi duvan sa sobom bi trebalo da povlači
ukidanje akciza. To
znači oko 850 miliona evra manje u budžetu Republike Srbije, ili više od jedne desetine
prihoda. Ne treba zaboraviti ni da bi kontrola zabrane pušenja na javnim mestima koja bi morala da se sprovodi bila znatno teška i skupa. Ovakva mera bi bila sjajna za
potrošače duvanskih prerađevina jer bi cena proizvoda znatno pala i pojedincima bi
ostajalo mnogo više novca sa kojim raspolažu. Međutim, za državu bi ovakva mera značila odricanje od velikog dela
budžetskih prihoda koje ne znam kako bi u ovakvom trenutku nadokandila (sa
konstantnim budžetskim deficitom preko 5% i javnim dugom preko 60% BDP-a, i bez
želje glavnih političkih aktera da ozbiljno smanje rashodnu stranu, a posebno
tih želja nema SPS). Čini mi se da predlagač ove mere, apsolutno nije mislio niti razmatrao ovakve posledice. Naravno, postoji
opcija da akcize ostanu, a da se potpuno zabrani pušenje na javnim mestima, ali
bi to značilo da su takve mere sve - samo ne opravdane.
____________
* postoji teza da svakako postoj negativna eksternalija
jer će pušači koji konzumiraju duvan (sada samo u kućnim uslovima) biti
skloniji zdravstvenim oboljenjima i da je negativna posledica toga veći izdatak
na lečenje takvih pojedinaca, ali u našem slučaju zdravstveni sistem se zasniva
na zdravstvenom osiguranju, a ne na direktnom plaćanju iz budžeta, te plaćanje akciza
koje idu u republički budžet nije opravdano.
1 comment:
"Piguovi porezi su u Srbiji poznati kao akcize." Super, posto u svetu akcize nisu poznate kao Piguovi porezi.
Post a Comment