U petak se desilo nešto što niko nije očekivao, pa ni ja.
U emisiji Intervju na TV Pink, gost
kod Jovane Joksimović je bio sultan (zašto
sultan: link).
Aleksandar Vučić lično. Svi smo očekivali još jedan nastup kakav se viđa na
predizbornom mitingu i niz pohvala na račun Vlade RS i samog sultana. Imajući u
vidu medijsku scenu u Srbiji, a pre svega da se cela stvar odvija uživo na TV
Pink koja je javno glasilo sultana (glasilo koje često prelazi ispod svakog
nivoa zdravog razuma, setimo se samo Pinkovih vesti u vezi sa Zaštitnikom
građana, mislim da je i samog Mitrovića bilo sramota tih vesti), dešava se
nešto što nismo videli od kada je slutan postao prvo PPV, a zatim i premijer.
Sunday, February 1, 2015
Saturday, December 20, 2014
"Izborni sultanizam" Aleksandra Vučića
Ako se zapitamo
kakav je oblik vladavine današnji režim Aleksandra Vučića možemo upasti u zamku
klasifikacija i tipologija političkih režima, ali možemo makar prikazati kakav
je model ka kome se krećemo.
Saturday, November 29, 2014
Autoritarne partije kao ključna prepreka demokratizacije Srbije
Dvadeset pet godina traje proces
demokratizacije Srbije iz nedemokratskog jednopartijskog sistema. Čitajući
sjajnu studiju koleginice Dolenec pod nazivom „Democratic Institutions and
Authoritarian Rule in Southeast Europe“ koja objašnjava razlike u demokratizaciji
između Centralne, Istočne i Jugoistočne Evrope došao sam do jednog bitnog
zaključka.
Tuesday, November 11, 2014
Put ka Vučićevom jedoumlju uz pomoć izmena Zakona o finansiranju političkih aktivnosti
Prethodne nedelje su u Narodnoj skupštini usvojene izmene
Zakona o finansiranju političkih aktivnosti. Nekako je ova tema ostala bez
kritike, ne samo masovnih medija poput televezije što ni ne treba da nas
začudi, već nije bilo ozbiljnijih reči ni preko blogova i društvenih mreža.
Osnovna izmena u zakonu jeste da će partije ubuduće
dobijati 30% manje sredstava iz budžeta, odnosno da se sredstva umanju sa 0,15
na 0, 105% za redovno finansiranje kao i sa 0,1% na 0,07 za finansiranje
predizbornih aktivnosti. Ja sam prvi idejno protivnik državnog finansiranja
partija, ali da li danas u Srbiji smemo da dozvolimo to? O čemu se zapravo ovde
radi i zašto se premijer (jer premijer jedini donosi odluke i iznosti predloge)
odlučio na ovakav korak? I zašto je to štetno za demokratiju?
Friday, October 24, 2014
Veliki vođo, da li ste nas lagali u septembru ili danas o bankrotu Srbije?
Premijer Srbije je 19. septembra, najavljujući smanjenje plata u javnom sektoru i penzija rekao da je Srbija hiljada miljama daleko od bankrota. Tada na konferenciji za medije je rečeno: „Govoreći o trenutnoj ekonomskoj situaciji, predsednik Vlade je rekao da je Srbija likvidna, da imamo novca do aprila sledeće godine bez zaduživanja, i da smo hiljadama milja daleko od bankrota (link).“
Danas, 24. oktobra, tek nešto više od mesec dana od izjave da smo miljama daleko od bankrota, premijer je na sednici Narodne skupštine, povodom rebalansa budžeta i mera kojima se smanjuju plate u javnom sektoru i penzije izajvio: „Bez mera koje smo preduzeli, Srbija bi bankrotirala (link).“
Nakon ove dve potpuno različite izjave, ja mogu samo da pitam premijera: Da li ste nas lagali u septembru ili nas lažete sada? Ili ste možda svojom nesposobnošću uspeli da napravite hiljade milja i Srbiju dovedete do ivice bankrota?
Sunday, September 28, 2014
Kako nam se desio Vučić?
Odgovor na pitanje
iz naslova je suština ovog bloga, ali osim toga pokušavam da klasifikujem oblik
režima kakav danas postoji u Srbiji. Od 2012. godine u Srbiji ne postoji jasna
institucionalna podela zaduženja i funkcija. Nakon izbora 2012. godine Aleksandar
Vučić je osoba koja se pita za sve. Apsolutno sve. Ono što je ključno, on je
2014. godine na izborima ostvario neverovatan rezultat i dobio ogromnu podršku
biračkog tela. Upravo je to tema. Kako nam se to desilo?
Friday, September 19, 2014
Vučićeva patetična ekonomska demagogija
Premijer Vučić je juče javnosti predstavio „mere štednje“
u još jednoj patetičnoj predstavi (link
za vest o tome). Osim mera štednje, on je izneo plan ekonomskog oporavka, koji
je sve osim plana. Makar plana koji može da ima mogućnost uspešne realizacije.
Saturday, August 16, 2014
Manipulacija građanima Srbije - kredit koji ne može da zakrpi rupe
U četvrtak je konačno objavljen ugovor sa Etihadom. Ili
neki od ugovora, ili novi ugovor. Na to se čekalo dosta dugo pored čestih
najava. Na kraju je objavljen tek nakon što je BIRN došao do delova i objavio
ih. Ipak, to nije tema ovog bloga jer se ovde bavimo nečim što je pomenuto na
toj famoznoj konferenciji, a to je vest da su UAE uplatili milijardu dolara
Srbiji kao pomoć budžetu. „Govoreći o
milijardi dolara koju su Srbiji uplatili Ujedinjeni Arapski Emirati kao pomoć
budžetu, Mali kaže da mi zahvaljujući tome nećemo morati da se zadužujemo i da
nećemo imati problem sa likvidnošću do marta sledeće godine (link).“
Monday, August 4, 2014
Organizaciona neozbiljnost u vođenju finansija i privrede
Jedna od prednosti u radu svake vlade može biti
kontinuitet u organizacionom smislu. Ovde pre svega mislim na ministarstva kao
organe državne uprave, koja realizuju/izvršuju politike vlade. Od suštinske je
važnosti da organizacija državne uprave bude izuzeta od pretumbavanja i
organizacionih promena. Kao što znamo, broj i poslovi ministarstava nisu
normirani u Ustavu i nakon svakih izbora broj i poslovi pojedinih ministarstava
se menjaju, prekrajaju, dele i sl. (promenama zakona o Vladi i ministarstvima)
Na taj način se gubi dragoceno vreme u uhodavanju, upoznavanju i uopšte u
počinjanju bilo kakvog posla. Nakon izbora su se ranije ministarstva
organizovala prema principu podele političkog plena između koalicionih
partnera.
Saturday, July 12, 2014
Altruizam je racionalan izbor
Teorija racionalnog izbora ukratko kaže da su ljudi racionalni
i da odluke donose na osnovu troška i dobiti određenog (ne)činjenja, odnosno da
će nešto učiniti ukoliko dobit prevazailazi troškove. Takođe, mnogi
interpretiraju racionalnog čoveka kao usko sebičnog i tvrde da je altruistično
delanje neracionalno ili iracionalno.
Pretpostavlja se da (Little, 1991: 44) racionalni
pojedinac meri korisnost svakog od oblika delovanja i da preferira opcije koje
će doneti rezultate sa većom korisnosti za njega (racionalni pojedinci žele da
maksimizuju korist za sebe), kao i da su moguće promene preferencija i odnosa
korisnosi za pojedince. Takođe, pitanje je šta su ciljevi ljudskog delovanja,
odnosno koje to koristi žele racionalni pojedinci da ostvare, pa ciljevi mogu
biti – novac (prihodi), slobodno vreme, obrazovanje i sl.
Subscribe to:
Posts (Atom)