U ovom blogu se bavim
socijalnim profilima političkih funkcionera u GO Zemun. Pod rukovodstvom
podrazumevam rukovodeće položaje u izvršnoj vlasti (predsednik gradske opštine, zamenik predsednika, članovi opštinskog
veća - 9 članova, pomoćnici predsednika – 3) i rukovodeće položaje u
Skupštini opštine (predsednik Skupštine
opštine i zamenik predsednika Skupštine opštine). Pobrojane funkcije (njih
16) su političke pozicije i prikazujem socijalne profile ljudi koji u
poslednjem mandatu u GO Zemun (od 2013. godine) zauzimaju ove funkcije, odnosno
pokazujem ko su ljudi koji vode GO Zemun. U ispitivanju koristim zvanične
podatke dostupne na zvaničnom sajtu GO Zemun (http://www.zemun.rs/cms/), a indikatore koje ću koristiti su
pol, starost i nivo stručne spreme.
Funkcija
|
Ime i prezime
|
Pol
|
Godište
|
Zanimanje
|
|
|
|
|
|
Predsednik opštine
|
Dejan Matić
|
M
|
1969
|
Operativni menadžer
|
Zamenik predsednika
|
Damir Kovačević
|
M
|
1964
|
Diplomirani ekonomista
|
Član opštinskog veća
|
Vladimir Stojković
|
M
|
1980
|
Diplomirani menadžer
|
Član opštinskog veća
|
Vladimir Kostić
|
M
|
1979
|
Student
|
Član opštinskog veća
|
Milorad Radulović
|
M
|
1951
|
Ugostiteljski tehničar
|
Član opštinskog veća
|
Dragan Matijević
|
M
|
1968
|
Diplomirani mašinski inženjer
|
Član opštinskog veća
|
Gavrilo Kovačević
|
M
|
1969
|
Hemijski tehničar
|
Član opštinskog veća
|
Milosav Stamenov
|
M
|
1961
|
Mašinski tehničar
|
Član opštinskog veća
|
Stanislav Kulačin
|
M
|
1964
|
Diplomirani inženjer elektrotehnike i telekomunikacija
|
Član opštinskog veća
|
Žarko Dronjak
|
M
|
1987
|
Apsolvent FPN-a
|
Član opštinskog veća
|
Stevan Rodić
|
M
|
1964
|
Privatni preduzetnik
|
Pomoćnik predsednika
|
Slaviša Topalović
|
M
|
1975
|
Ekonom. oper. menadžer
|
Pomoćnik predsednika
|
Duško Tarbuk
|
M
|
1972
|
Marketing menadžer
|
Pomoćnik predsednika
|
Karlo Kvapil
|
M
|
1975
|
Saobraćajni tehničar
|
Predsednik Skupštine opštine
|
Nenad Vranjevac
|
M
|
1978
|
Inženjer drumskog i gradskog saobraćaja
|
Zamenik predsednika Skupštine opštine
|
Nikola Prelević
|
M
|
1987
|
Apsolvent Pravnog fakulteta (u međuvremenu diplomirao)
|
Analiza socijalnih profila
rukovodećih funkcionera u GO Zemun
I.
Prema polu:
Tabela 2. Prikaz političkih
funkcija prema polu
Muškarci
|
16
|
Žene
|
0
|
Kao što vidimo, od 16 rukovodećih
funkcija u GO Zemun, svih 16 funkcija zauzimaju muškarci. Da li bi to trebalo da
znači da u GO Zemun ne postoji nijedna žena koja je obrazovana i sposobna da
rukovodi? Teško. Više govori o problemima koji postoje u kandidovanju i procesu
selekcije kandidata za rukovodeće funkcije. Bilo bi zanimljivo istražiti polnu strukturu rukovodećih funkcija u
celoj zemlji, ali mislim da bismo teško našli situaciju kakva je u GO Zemun da
su na svim ovim funkcijama isključivo muškarci.
II.
Prema stručnoj spremi:
U političkim procesima mogu
da učestvuju svi građani bez obzira na nivo stručne spreme. Međutim, na rukovodećim političkim
pozicijama, ideal je da budu najviše obrazovani i to u naukama iz kojih se
iskustvo i znanje mogu preneti na rukovođenje jednom političkom zajednicom.
To su pre svega društvene nauke poput ekonomije, prava, politikologije itd.
Naravno, na rukovodećim mestima u upravi u stručnim strukturama bi trebalo da
budu ljudi koji se bave određenim oblastima poput saobraćaja, energetike i sl.
Mišljenja sam da osoba koja je završila fiziku ili saobraćaj malo toga od svog
znanja i poslovnog iskustva može da prenese u oblast rukovođenja jedne
političke zajednice. Pogledajmo nivo i strkuturu stučne spreme rukovodećih
ljudi u GO Zemun:
Tabela 3. Prikaz nivoa
obrazovanja političkih funkcionera u vreme izbora na funkcije*
Nivo obrazovanja
|
Broj
|
Doktori nauka
|
0
|
Magistri nauka/masteri
nauka
|
0
|
Visoko obrazovani
|
7
|
Srednje
obrazovanje
|
9
|
Ukoliko uđemo u analizu za
početak visoko obrazovanih videćemo nekoliko zanimljivih stvari. Pre svega, ono
što bismo mogli da okarakterišemo kao „sumnjive
diplome“, pošast koja ubija obrazovni sistem ove zemlje.
Prva stvar tiče se
predsednika opštine Dejana Matića. Nakon
izbora na mesto predsednika opštine u njegovoj biografiji se pojavljuje da je
po obrazovanju „operativni menadžer“. Zanimljivo je to što je u prethodnom
mandatu Matić bio pomoćnik tadašnjeg predsednika opštine, a u osnovnim podacima
(na zvaničnom sajtu opštine) je stajalo da je „mašinski tehničar“. Uz to je
opšte poznato da je Matić u tom periodu bio vozač Aleksandra Vučića. Kada u tim godinama, uz posao pomoćnika
predsednika opštine i uz posao vozača uspete da „završite“ fakultet, to mora da
bude sumnjivo.
Slična promena u biografiji
se desila i sa sadašnjim zamenikom predsednika opštine - Damirom Kovačevićem,
koji prema ranijim podacima nije bio „diplomirani ekonomista“. Nažalost, za
potvrdu ovoga nemam dokaze kao u prethodnom slučaju. Treća stvar se tiče pomoćnika predsednika
opštine Slaviše Topalovića, koji ima zvanje „Ekonom. oper. menadžer“, ali nisam
uspeo da nađem koji fakultet izdaje diplomu sa tim zvanjem.
Tabela 3.1. Prikaz „sumnjivih diploma“ političkih
funkcionera
Dejan Matić –
|
predsednik opštine
|
Operativni
menadžer
|
Mašinski
tehničar u prethodnom mandatu
|
Damir Kovačević
|
zamenik predsednika
|
Diplomirani
ekonomista
|
Nije
imao to zvanje u prethodnom mandatu
|
Slaviša Topalović
|
Pomoćnik predsednika
|
Ekonom.
oper. menadžer
|
Nepoznatno
koji fakultet izdaje diplomu
|
Kada govorimo o ostalim
političkim funkcionerima sa visokim obrazovanjem, može se smatrati da samo
jedan ima znanje koje je upotrebljivo u rukovođenju gradskom opštinom.
Tabela 3.2. Prikaz visoko
obrazovanih prema polju nauka
Primenjivo
znanje
|
|
|
|
|
Vladimir Stojković
|
Član opštinskog veća
|
Diplomirani menadžer
|
Neprimenjivo
znanje
|
|
|
|
|
Dragan Matijević
|
Član opštinskog veća
|
Diplomirani
mašinski inženjer
|
|
Stanislav Kulačin
|
Član opštinskog veća
|
Diplomirani inženjer elektrotehnike i
telekomunikacija
|
|
Nenad Vranjevac
|
Predsednik Skupštine opštine
|
Inženjer drumskog i gradskog saobraćaja
|
Preostalih devet političkih funkcija u vreme izbora na
funkcije zauzimaju osobe sa srednjima nivoom obrazovanja ili studenti. Zanimljivo je da petoro
ljudi sa završenom srednjom školom ima oblast obrazovanja koja je daleko od
toga da se neko znanje primeni (ugostiteljstvo, hemija, mašinstvo, saobraćaj).
Osoba koja je potpisana kao privatni preduzetnik – pretpostavljam da ima
srednji nivo obrazovanja.
Što se tiče studenata koji
su politički funkcioneri, zanimljivo je da to nisu mladi studenti. Ukoliko ste
1979. ili 1987. godište, a niste uspeli da završite osnovne studije – vi ste
loš student. Postavlja se ključno
pitanje kako neko može biti sposoban da rukovodi političkom zajednicom, ukoliko
nije sposoban da završi započete studije za osam, devet godina, ili ako ima 36.
godina, a i dalje je student? Ništa loše ne mislim o tome, svako ima svoj
put, samo mislim da te činjenice pokazuju nečiju nesposobnost.
Šta je zaključak ovog
prikaza socijalnih profila političkih funkcionera GO Zemun? Od 16 političkih funkcija, ni na jednoj
nije osoba ženskog pola. To je zastrašujuće. Zatim, da gradsku opštinu Zemun
vode nesposobni i nedovoljno obrazovani ljudi. U vreme konstituisanja opštinske
vlasti tek sedam (manje od polovine) funkcionera je imalo visoko obrazovanje (u
međuvremenu je broj visoko obrazovanih porastao na osam**). Od njih sedmoro imamo tri sumnjive diplome.
Od preostalih četvoro, tek jedan ima obrazovanje koje je moguće primeniti u
upravljanju političkom zajednicom. Devet političkih funkcionera je bilo na
srednjem nivou obrazovanja. Trojica su studenti (u sadašnjem trenutku – dvojica).
Nisu mladi studenti. Nesposobni da završe fakultete za više od osam ili devet
godina, ali zato partijski podobni i poslušni.
Ovo su ljudi koji vode GO
Zemun. Izuzetno loša slika. Uzrok toga što GO Zemun vode nesposobni i obrazovno
nepodobni ljudi jeste u izbornom sistemu, modelu vlasti u gradskim opštinama
(sistem „slabog" predsednika opštine; bira ga Skupština opštine, ne bira se
direktno) i procesu selekcije kandidata u partijama. Građani nisu direktno izabrali
nijednog od ovih muškaraca da iz zastupa. Oni su glasali posredno na izborima
na gradskoj opštini Zemun, glasali su za političke partije i za državne lidere (videti
više o tome: Stojanović, Jović; 2014: 111 – 112). Problem je sa jedne strane u
institucijama (pre svega u Zakonu o lokalnim izborima; videti više u:
Stojanović, 2014), a sa druge strane u katastrofalnoj selekciji kadrova u
političkim partijama. Vlast u GO Zemun čine koalicije okupljene oko
naprednjaka, socijalista i DSS. Očigledno
je da su gotovo svi politički funkcioneri samo politički podobni: partijski
radnici i poslušnici, jer ova gradska opština ima mnogo sposobnijih,
kvalitetnijih i obrazovanijih ljudi.
__________________
* Sada je odnos: visoko
obrazovani – 8; srednje obrazovani – 8 (iako na zvaničnom sajtu gradske opštine
Zemun nisu unete izmene)
** Što ne menja činjenicu
da je izabran na funkciju kao student u sedmoj ili osmoj godini studiranja.
Stojanović, Boban (2014), “Lokalna demokratija u Srbiji –
stanje i perspektive”, u: Srpska
politička misao, God. 21, Vol. 45 (Br. 3/2014), Beograd: Institut za
političke studije, str. 75 – 92.
Stojanović, Boban; Jović, Nikola (2014), “Decentralizacija
odlučivanja u gradu Beogradu – stavovi građana o učinkovitosti”, u: Politička revija, God. 26, Vol. 42 (Br.
4/2014), Beograd: Institut za političke
studije, str. 97 – 116.
No comments:
Post a Comment