Sinoć je objavljena vest (link)
da su se sve partije složile sa inicijalnom idejom Srpske napredne stranke o
istovremenom glasanju na svim nivoima (republički, pokrajinski i lokalni
izbori). Mogućnosti za to postoje na proleće naredne godine kada je termin
redovnih izbora na pokrajinskom i lokalnom nivou ukoliko se premijer odluči i
za raspisivanje vanrednih parlamentarnih izbora (o čemu sam pisao još u martu,
pogledati: ovde).
Tuesday, September 22, 2015
Wednesday, September 2, 2015
Monday, August 24, 2015
Neefikasnost gradskih službi i BEOKOM servisa
Jedne večeri u
Zemunu, vozeći se, točak od kola mi je upao u rupu. Pomislio sam : „Šta ovo bi?“
i nastavio sam svojim putem. Kada sam se vraćao, rešio sam da zastanem i
pogledam u šta sam to upao. Tada sam video rupu na sred kolovoza u ulici Radoja
Dakića u Zemunu. Ulica bi se u nekoj klasifikaciji od 1 do 5 na skali
frekventnosti saobraćaja mogla svrstati na ocenu 3. Nije jedna od centralnih
ulica, ali je ulica u kojoj svakodnevno prođe hiljade automobila. Rupa nije
velike širine ni dužine, ali je izuzetno duboka. Što se može videti i na
fotografiji. Tada sam video i da sam odštetio deo ratkapne na tom točku i da je
rupa zaista opasna. Manje gume bi mogle biti probušene prilikom upada u rupu, a
pomeranje trapa je sigurno. Vrlo su moguća i ozbiljnija oštećenja.
Wednesday, August 19, 2015
Thursday, August 13, 2015
Izmene zakona ne mogu biti opravdanje za lokalne izbore
Lokalni izbori
se najavljuju već neki period. Licitira se sa datumima, najčešće se pominje 20.
decembar. Iako ne postoji ustavna mogućnost za redovne izbore u decembru ove
godine, kao jedno od obrazloženja zašto će se raspisati „redovni“ lokalni
izbori nekoliko meseci pre roka, navodi se to što će se promeniti Zakon o
lokalnoj samoupravi. „Nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o lokalnoj
samoupravi“ koje je predložilo naldežno Ministarstvo državne uprave i lokalne
samouprave je u fazi javne rasprave. U ovom blogu se osvrćem na dve stvari: 1) Koje
promene nam donosi nacrt Zakona o izmenama i dopunama ZoLS, i 2) Da li se ove
promene mogu uzeti kao obrazloženje za neophodnost raspisivanja prevremenih
lokalnih izbora?
Thursday, August 6, 2015
Razotkrivanje premijerovih selektovanih informacija - ekonomsko blagostanje i rast privrede?
U moru
vesti koje dobijamo svakodnevno, jedna od ključnih – koja se iznova i iznova
vrti, jeste da će Srbija ove godine ostvariti
privredni rast od 0,5%, a možda i 1%. Premijer Vučić gotovo u svakoj izjavi
ponavlja ovu konstataciju uz dodatak da je to pokazatelj ekonomskog oporavka
Srbije.
Dok sam
razmišljao o ovom blogu, morao sam da sa police skinem literaturu koja se bavi ekonomijom
i makroekonomijom (Mankiw, 2004; Jakšić, Praščević, 2008; Jakšić, 2007;
Vasiljević, 2008).
Da ne
bih ušao u suvoparnost ekonomskih kategorija, ono čime se bavi ovaj blog se
odnosni na tri stvari: definicija BDP-a i ekonomskog rasta, pitanje da li je
BDP pravi i jedini pokazatelj „ekonomskog oporavka“ i upoređivanje BDP-a i
stopa rasta u prethodnih par godina u Srbiji. Nećemo ulaziti u dodatna
pojašnjenja realnog i nominalnog BDP-a, BDP-a po glavi stanovnika, korišćenja
BDP deflatora itd.
Wednesday, July 1, 2015
Sunday, June 14, 2015
Vaučeri za letovanje - ekonomski, društveni i politički efekti
Ne tako davno, u izbornoj kampanji 2014. godine je Mlađan
Dinkić predlagao besplatna letovanja i zimovanja za osnovce (link), i sa tim predlogom
je bio jedan od „šampiona“ te izborne kampanje. Pre dva dana smo dobili najavu iz Vlade Republike Srbije da će građani
(penzioneri, nezaposleni i oni sa platom do 60.000 rsd) dobiti vaučere u
vrednosti od 5.000 rsd koji mogu da iskoriste za smeštaj u domaćim turističkim
destinacijama. Ideja sa vaučerima je deo kampanje da se letuje u Srbiji, da
se novac troši u Srbiji i da se na taj način podstakne domaći turizam.
Subvencionisanje privrede je bio osnovni element svake
ekonomske politike u prethodnih sedam godina. Sada smo prešli i na neku vrstu
subvencionisanja građana. U trenutku kada se javni dug Republike Srbije
približava brojci od 26 milijardi evra i kada se svake sekunde zadužujemo po 92
evra (izvor: link), pitanje je
ekonomske opravdanosti ovakvog projekta. Pozivi da se letuje u Srbiji su jedna
stvar i verujem da su dobronamerni, vaučeri su nešto sasvim drugo. Ukoliko
pogledamo društvene kategorije koje su obuhvaćene ovim predlogom podela vaučera
– jedini zaključak koji se izvlači jeste da je najmanje 3/5 stanovništva u ovoj
kategoriji. Što znači da je potencijalni broj vaučera koje država može da
podeli - ogroman.
Sunday, June 7, 2015
Zanimljivosti beogradskog političkog života
Malo zanimljivosti iz
političkog života gradskih opština i grada Beograda (na uzorku od 9 gradskih
opština* + grad Beograd):
- Prosečan politički
funkcioner/ka ima 44,7 godina.
- Najmlađi pol.
funkcioneri su na Vračaru sa prosekom od 39 godina, a najstariji su na Čukarici
sa 53,3 godine.
- U proseku, od petoro
funkcionera - četvoro su muškarci i samo je jedna žena (ukupno 128 muškaraca i
32 žene).
- Najviše funkcionerki
ima Vračar - njih sedam, najmanje ima Zemun - nijednu.
- Od deset predsednika
opština/gradonačelnika i deset njihovih zamenika - devetnaestoro je muškaraca,
samo je jedna žena (novoizabrana predsednica GO Vračar)
- Svih desetoro
predsednika/ca opština/gradonačelnika ima najmanje visoko obrazovanje (sedmi
stepen).
- Od deset njihovih
zamenika njih troje ima srednje obrazovanje (četvrti stepen).
- U GO Vračar svih 16-oro
političkih funkcionera ima visoko obrazovanje.
- U GO Zemun devet
političkih funkcionera ima srednje obrazovanje, a sedam visoko obrazovanje. U
GO Palilula osam političkih funkcionera ima srednje obrazovanje, dvoje ima više
(šesti stepen), a šestoro ima visoko obrazovanje.
* Gradske opštine:
Zemun, Novi Beograd, Vračar, Palilula, Zvezdara, Voždovac, Stari grad, Rakovica
i Čukarica
Friday, May 8, 2015
Većinski VS. proporcionalni - uvek aktuelna rasprava
Rezultati izbora i raspodela mandata u Velikoj
Britaniji na jučerašnjim izborima su ponovo otvorili nikada završenu raspravu o
prednostima i manama izbornih sistema. Ovoj raspravi nikada neće ni biti kraja,
jer zagovornici obe strane imaju argumente u prilog svojih stavova. Ključno
pitanje u odabiru izbornog sistema jeste kakve političke „izlaze“ (posledice)
želimo? Izborni zakoni i pravila prevođenja glasova u mandate su osnovna „pravila
igre“ u jednoj političkoj zajednici.
Subscribe to:
Posts (Atom)