Wednesday, January 15, 2020

Nova politička 2020. Izvesna samo - kriza

Tekst objavljen u NIN-u (broj. 3602 od 9. januara 2020. godine)



Nisam od onih koji beže od političkih najava, predikcija, predviđanja ili generalno promišljanja šta može da se desi. Često sam ispaljivao različite prognoze, nekada grešio, ali neretko bio u pravu. Politička dešavanja su takva da su zakonitosti i kauzalnosti retke, a predviđanja možete samo da zasnivate na nekoj od teorija i da se nadate da ste startne pozicije aktera i okolnosti dobro procenili. S obzirom na okolnosti koje ću zaista nazvati vanrednim – ipak ću u ovom tekstu preskočiti krajnja predviđanja, ali ću pokušati da ponudim nekoliko scenarija razvoja političkih dešavanja u godini koja je već tu i pre svega da otvorim pitanja i dileme koje ne znam kako će se zatvoriti. Ono što znam, za politikologe i novinare će godina pred nama sigurno biti zanimljiva, za sve političare poprilično neizvesna, a za građane može predstavljati godinu koja će im dati nadu da će se vanredno stanje završiti.


Prvo, godinu ćemo morati da podelimo na pre izbora, na izbori dan i posle izbora. Kao drugo, u svakom ovom periodu ne znamo šta možemo da očekujemo, kada će se šta desiti, kako i na koji način. Da krenemo od onog šta znamo za sada.

Izbori će se održati 26. aprila ili 3. maja – makar za sada tako izgleda. Ono što je jedina nedoumica za mene u ovom trenutku oko pogleda raspisivanja i održavanja izbora jeste da li će možda Zoran Radojičić (za one koji ne znaju, to je osoba kojoj je Goran Vesić zamenik) podneti ostavku do sredine februara kako bismo imali i izbore u Beogradu. Na taj način mogu da izbegnu održavanje redovnih izbora 2022. godine uz predsedničke. U određenim političkim kalkulacijama, taj faktor može biti jako značajan u godinama koje slede.

Iako je opozicija tražila odlaganje izbora (putem lex specialisa), usvajanje političkog dogovora i perioda od 9 meseci za sprovođenje dogovora, deluje da su jako male šanse za tako nešto, ali i dalje se ne bih usudio da ovaj scenario potpuno izopštim kao realnu mogućnost. Evroparlamentarci su najavili posete Srbiji početkom godine i nisam siguran da će moći da vide značajniji napredak u ispunjenju dogovorenih stvari, koje su svakako daleko manji od neophodnih uslova za iole fer izbore. Verujem da će period pre raspisivanja izbora obeležiti i pitanje ispunjenosti dogovorenog, vrlo verovatno mogućeg minimalnog popuštanja RTS-a, ali i veće opozicione aktivnosti kako bi ubedili međunarodne aktere da ne postoje osnovni uslovi za izbore.

Mnoge stvari već su poznate u vezi sa izbornom trkom koja sledi, ali šta je ono što je do sad ostalo nepoznato? Rekao bih da ne znamo mnogo toga i da će se u prvih nekoliko meseci ove godine voditi ozbiljan rovovski, taktički rat između različitih subjekata na političkoj sceni, unutar samih političkih subjekata, a naravno onda i ubeđivanje građana da se (ne)izađe na izbore. Odluke koje partije donesu sada, mogu imati značajne kako kratkoročne, tako i dugoročne efekte, a verujem da ni za koga neće biti lake i da su mnogi u ozbiljnim dilemama.

Hajde da pokušamo da raščivijamo odnose unutar vladajućih političkih subjekata. Prva dilema je „Ko će s kim na izbore?“ Vučić je više nego svestan da prema svim istraživanjima javnog mnjenja i realnom slikom Srbije kakvu je on svojim autoritarnim i propagandnim metodama stvorio – trenutno samo tri politička subjekta imaju podršku koji im daje mesta u parlamentu (koalicija oko SNS-a, koalicija oko SPS-a i Savez za Srbiju) i vrlo dobro zna da kada SZS bojkotuje izbore da je realna mogućnost da samo ove dve liste pređu cenzus. Ne može niko reći da je normalno i demokratski da u jednoj zemlji samo vlast osvoji mandate na izborima i to Vučić odlično zna. Zato ima jasan cilj – da izvuče što veći broj opozicionih aktera na izbore, a posebno one koji imaju kakvu takvu šansu da izborni prag preskoče, a kao drugo – ne bih se kladio na to da neko iz SNS koalicije neće samostalno na izbore (uopšte me ne bi začudilo da Ljajićev SDPS izađe samostalno na izbore).

Takođe, socijalisti mogu biti kratkoročno najveći gubitnici bojkota izbora od strane opozicije, jer je moguće, a možda i izvesno da će morati da odu u opoziciju. Zato su i ponudili predizbornu koaliciju SNS-u, kako bi osigurali mesto u Vladi kakvi god rezultati izbora bili. Iako deluje da će SNS lako da odbije ovu ponudu i pošalje SPS glatko u opoziciju nakon izbora da bi „glumili nekakvu demokratiju“, ono što je kec u rukavu Ivice Dačića su predsednički izbori. Vučiću ne treba SPS kao opozicija, a posebno mu nije potreban Dačić kao predsednički kandidat 2022. Nisam siguran šta će biti Vučićeva odluka, ali znam da on zna da mora pažljivo da odigra  u ovim odnosima. Da li će izabrati taktiku da SPS zadrži u lokalnim vlastima i da samo „glume“ opoziciju na republičkom nivou ili će eventualno u periodu nakon izbora raditi na tome da uništi SPS u naredne dve godine i preotme taj deo biračkog tela, odluka je za koju nisam siguran šta je Vučiću isplativije.

Znamo da SZS bojkotuje izbore, kao i pokreti Dosta je bilo i Ne davimo Beograd. Prošle godine sam dosta puta pisao i govorio kako u Srbiji postoji 5 relevantnih opozicionih subjekata, a to su četiri stranke u okviru Saveza za Srbiju (Demokratska stranka, Narodna stranka, Stranka slobode i pravde i Dveri) i Pokret slobodnih građana. I delom se ovde krije suštinska opoziciona dilema i usudiću se da predviđam. Pokret slobodnih građana će bojkotovati izbore i na taj način zaokružiti relevantnu bojkot opoziciju. Za opozicione političke partije je ozbiljna dilema da li učestvovati ili ne na izborima i 2019. jeste bila godina ozbiljne debate o bojkotu. Međutim, u odluku PSG-a sam skoro siguran, a ta odluka će vrlo verovatno i Novu stranku naterati u bojkot. Najveći gubitnici predstojećih izbora će biti oni politički subjekti koji su opozicija, koji izađu na izbore, a koji neće preskočiti izborni prag. Iako im ni u slučaju ulaska u parlament ne predviđam blistavu budućnost, u slučaju ne ulaska u parlament mogu odmah da zaključaju prostorije partije i bace ključ u Dunav ili Savu jer im neće biti potreban.

Drugi deo opozicionih političkih aktera je već odlučio da na izbore izađe (Šapićev SPAS, DSS, verovatno i SMS, GDF, SRS, LSV, LDP). Tu je i Vacićeva Srpska desnica i još neki krajnje upitni likovi i njihove organizacije. Ono što je zajedničko svim ovim pobrojanim akterima je to što su desetinama hiljada glasova udaljeni od preskakanja izbornog praga. Ako pogledamo konzervativniji, patriotski ili nacionalni deo ovih partija – o koalicijama nema reči, a i jedini koji ima kakav – takav rejting Aleksandar Šapić ide samostalno (uz Milana Stamatovića) na izbore. Ostali gotovo da nemaju nikakve šanse.

Građanski deo partija ili ima izričito ograničenu podršku (LSV isključivo u Vojvodini i LDP) ili gotovo da nemaju nikakvu prepoznatljivost (SMS i GDF), odnosno imaju prepoznatljivost izraženu u hiljadama ljudi ili nekoliko desetina hiljada. Dobaciti do cenzusa, pa čak i u širim koalicijama je makar za mene nemoguća misija, posebno ako bi te koalicije uključivale LDP i LSV jer bi se teško desio bilo kakav sinergetski efekat. Odlukom PSG-a da bojkotuje izbore, verujem da se razrešavaju opozicione izborne dileme, a jedini koji možda može da se umeša u borbu za parlamentarni status jeste Šapićev SPAS.

Izbori koji nam predstoje će biti borba za što veću izlaznost. SNS će u uslovima bojkota svoj primarni cilj postaviti na izlaznost i radiće sve kako bi izvukli ljude na izbore. Aleksandar Vučić je najavio da očekuje izlasnost ne manju od 50% i siguran sam da će učiniti sve da maksimalno umanji efekat bojkota. Nisam siguran koliko će mu uspeti, ali sam siguran da će tokom izbornog dana špartati džipovi celom Srbijom kako bi se građani izvukli na izbore.

Deo javnosti smatra da će SNS pokušati da „pokrade“ i ove izbore, odnosno da će na samim biračkim mestima umanjivati efekte bojkota. Jedni tvrde da će SNS narediti svojim članovima i simpatizerima da glasaju za stranke opozicije ne bi li ih prebacili preko cenzusa. Drugi tvrde da će u biračkim zapisnicima krivotvoriti brojeve i tu im prebaciti deo glasova kako bi nekoliko listi prešlo cenzus i na taj način umanjilo odsustvo legitimiteta. Treći smatraju da će potpuno lažirati biračke zapisnike i da će na taj način podići izlaznost i mnoge liste prebaciti preko cenzusa kako bi stvorili efekat sasvim normalnih izbora. Ja sam skeptik po pitanju toga da smeju da potpuno lažiraju izbore na biračkim mestima i smatram da čak ni tako dobro organizovana stranka ne može to da izvede (bilo šta od navedenih opcija).

Ono što bi opozicija mogla da uradi na izborni dan – da organizuje i to možda u saradnji sa posmatračkom misijom OEBS-a koja će biti prisutna – predizborne i izlazne ankete. Ili da angažuje međunarodne agencije i organizacije koje se time bave, a u skladu sa mogućnostima koje stoje na raspolaganju. To može biti vid kontrole izbora koji se bojkotuju, a i snažan argument da se čak i izbori na kojima opozicija ne učestvuje kradu i nameštaju ako se takve manipulacije dese. U slučaju bojkota izbora najrelevantnijih opozicionih aktera ne možete da imate potpuno normalne izborne rezultate (sličnu izlaznost, da subjekti sa manje od 1% skoče na 5% u izbornom danu jer je čak i na izlaznost od 30% cifra od 120 000 birača nedostižna za opozicione partije koje će izaći na izbore, a da ne pričam o 170 000 birača u slučaju izlaznosti od 50% koju Vučić najavljuje) i sl. Nisam zagovornik ni teze da će SNS da preliva svoje birače drugima, nisu to neki usputni lokalni izbori gde se takve stvari zaista dešavaju, jer bi to značilo značaj gubitak glasova za SNS u odnosu na predsedničke izbore 2017. ili parlamentarne 2016. godine u apsolutnim brojevima iako bi procenat svakako bio veći.

Zadatak za bojkot opoziciju do izbornog dana mora da bude pre svega da što više ljudi sazna da se bojkot dešava i zašto se dešava. Kao priprema za neke buduće okolnosti, odnose i izbore. U izbornom danu, opozicija bi mogla da organizuje veliki protest u Beogradu. Kao neko ko godinama unazad piše za svetske medije o izborima u Srbiji, znam koliko je važno to kako će svetski mediji preneti vesti o izborima u Srbiji. Ako uz vest o održanim izborima i činjenicu da ih je opozicija bojkotovala ode i slika sa nekoliko desetina ili stotina hiljada ljudi na ulicama onih koji su bojkotovali te izbore, čak i oni međunarodni akteri koji žele da daju legitimitet takvim izborima će imati problem sa tim. Naravno, taj protest bi morao da bude dobro isplaniran i koordinisan bez očekivanja da će tim protestom pasti vlast kako se građani ne bi razočarali tim danom. To bi trebalo da bude samo slika koja se šalje kako bi se nakon izbora izvršio pritisak da se izborni uslovi poprave i da se zahtevaju novi vanredni izbori tek nakon implementacije svih traženih zahteva.

Opozicija iz kampanje bojkota, mora odmah u izbornom danu da pređe u narednu fazu kampanje za buduće izbore uz mehanizme koji joj stoje na raspolaganju (institucionalna i vaninstitucionalna borba i traženje međunarodne podrške i pritisaka na vlast u Srbiji). Slika izbora 2020, protesti, parlament koji se formira nakon bojkotovanih izbora su efekti bojkota koje opozicija mora da okrene u svoju korist. Više puta sam naglašavao – sam bojkot ne dovodi do promene vlasti, ali bojkot 2020. zemlju dovodi do potpune političke krize koja je započeta još tokom 2019. godine.

Do sada je Srbija bila stabilna zemlja, čak i faktor stabilnosti u regionu zbog međunarodne podrške koju je aktuelna vlast imala od strane Zapada zbog saradnje i kooperativnosti, ali između ostalog i zbog unutrašnje legitimnosti i stabilnih političkih odnosa u kojima je Aleksandar Vučić ubedljivo pobeđivao na izborima na kojima su mu politički subjekti davali unutrašnji legitimitet. Nakon svakih izbora je autoritarnost njegove vladavine rasla, a učešćem na takvim izborima opozicija mu je produžavala vek trajanja. Srbija više nije slobodna zemlja, a sa bojkotom izbora i ogoljavanjem karaktera političkog režima stvara se snažna politička kriza koja će morati da se reši.

Da li će opozicija uspeti već tokom 2020. da se izbori za vanredne iole poštene izbore u normalnim okolnostima – ne znam. Da li će bojkot biti samo mehanizam da se vlast pritisne za vanredne izbore 2021. ili naredne redovne predsedničke izbore – takođe ne znam. Ali znam da bojkot stvara krizu i znam da po prvi put neće biti sve redovno i normalno. A Vučić je do sada uspevao da prikaže Srbiju kao političku normalnu zemlju. Toliko dilema i neizvesnosti nas očekuje, kriza je jedina sigurna u 2020.




No comments: